InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > McDonald's, the Big Mac

McDonald's, the Big Mac

McDonald's, the Big Mac Bijna iedere jongere is opgegroeid met de grote gele M, oftewel de lekkernijen van McDonald's. Het beroemde broodje, de Big Mac, is ouder dan menige fan van de fast-food keten. Al 40 jaar is het bijna overal te koop en voor velen zelfs een levenswijze. Voor McDonald's is de Big Mac het paradepaardje geworden.

Algemeen

McDonald´s Corporation is de grootste fast-food keten van de wereld. In 1940 werd het eerste restaurant geopend in San Bernardino, California USA, door de broers Dick and Mac McDonald. In Nederland werd de eerste vestiging pas in 1971 geopend.

De Big Mac is één van de vele hamburgers die op het menu van deze fast-food keten staan.

De geschiedenis

In Uniontown, Pennsylvania USA, was ook een vestiging van McDonald´s gevestigd. De franchise-ondernemer van deze zaak, Jim Delligatti, is de uitvinder van de Big Mac. Hij introduceerde deze lekkernij op 22 augustus 1967.

“Ik had gewoon een voorgevoel dat mijn klanten een groot broodje zouden waarderen”, aldus Delligatti. Het broodje scoorde zo goed, dat andere vestigingen van McDonald´s het broodje binnen een jaar ook op hun menukaart hadden staan. Het broodje koste toentertijd 45 cent.

In 2007 was de eer aan Delligatti, inmiddels 89 jaar oud, om in zijn eigen staat een “Big Mac museumrestaurant” te openen. Natuurlijk staat er een groot beeld van zijn broodje.

The Big Mac en het recept

Inmiddels wordt dit broodje in meer dan 100 landen verkocht. Dit broodje staat symbool voor de eetcultuur in Amerika, daar is immers alles groot. Het broodje is een soort traditie geworden, bijna iedereen is ermee opgegroeid. Het maakt niet uit waar ter wereld men woont of welke taal men spreekt, de Big Mac is iets wat men met elkaar deelt.

Al wordt het broodje in zoveel landen verkocht, toch blijft het recept in bijna ieder land gelijk:
  • Driedelig broodje, waarvan de top bedekt is met sesamzaad
  • Twee schijfjes rundergehakt (de Maharaja Mac is met kip i.p.v. rundergehakt)
  • IJsbergsla, tomatensaus, kaas, augurken en uienringen

Het broodje bevat:
  • 540 calorieën
  • 29 gram vet, waarvan 10 gram verzadigd
  • 1,040 milligram zout
  • 45 koolhydraten

Big Mac en de economie

Volgens “The Economist” uit Engeland is de Big Mac heel erg bruikbaar voor koopkrachtmeting. Er is een speciale Big Mac Index waarin wisselkoersen van verschillende landen, op basis van de prijs van een Big Mac, worden vergeleken in verband met een eventuele correctie van deze wisselkoers.

Op USMarkets.nl wordt bijvoorbeeld een berekening gemaakt van het feit hoe lang iemand in een bepaald land moet werken voordat hij dit broodje kan kopen. In een land als Bogota is dit ruim 1½ uur ten opzichte van iemand uit Tokio die er maar 10 minuten voor hoeft te werken.

Kostte het broodje in zijn begin tijd nog maar 45 cent, inmiddels is de Big Mac te koop voor:
  • $ 2,75 in Amerika
  • € 2,95 in Nederland en staat hiermee op de 11e plaats van de duurste landen
  • € 3,97 in Zwitserland en is hiermee de duurste van Europa

Leuk om te weten

  • De Amerikaanse omzet is 550.000.000 broodjes
  • Omgerekend zijn dat er 17 per seconde!
  • Er wordt in Amerika op jaarbasis en via de Big Mac 17.500.000 kg vet gegeten
  • Dit is vergelijkbaar met 40 volgepakte jumbojets!
  • Het broodje is een nachtmerrie voor elke diëtist
  • In Japan is de jaarconsumptie 150.000.000 broodjes
  • In Nederland zal in 2008 een variatie worden gepresenteerd op bruin brood

Anekdote 1:

Een verhaal over Don Gotske. Hij zou zijn 1e Big Mac hebben gegeten op 17 mei 1972, en vanaf deze dag eet hij iedere dag 2 van deze broodjes. Op de verjaardag van de Big Mac zou hij in totaal ruim 21.000 van deze broodjes hebben weggewerkt. Een citaat van deze Gotske ”Every Big Mac is like the first one I ever ate”.

Anekdote 2:

In Waterloo, België, had een man een bestelling geplaatst bij McDonald´s. Toen hij deze ging uitpakken en nader bekijken zat er een enveloppe tussen. Bij nadere inspectie bleek er € 15.000,-- in te zitten, een gewonnen prijs? Nee hoor dit was de omzet van enkele dagen die per abuis in de bestelling terecht was gekomen.
De eerlijke vinder heeft dit geld netjes teruggebracht en wacht op het door McDonald´s toegezegd mooi geschenk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hamburger, gebraden stuk vleesHamburger, gebraden stuk vleesEen hamburger is een gebraden stuk geplet rundvlees dat meestal wordt gegeten tussen de twee helften van een broodje. Me…
Van hamburger tot indexVan hamburger tot indexEen hamburger is niet zomaar een hamburger. Naast alle beweringen over gezond of niet gezond, zijn er toch veel mensen d…
McDonald's: Zelf de Big Mac makenDe McDonald’s bestaat al vele jaren en is nog steeds even populair. Veel dingen zijn lekker bij de McDonald’s maar de va…
Het ontstaan van en de soorten hamburgerHet ontstaan van en de soorten hamburgerTegenwoordig heeft de hamburger een negatieve naam gekregen door de lage kwaliteit van het vlees, de slechte omstandighe…
Zelf de Bic Mac van Mcdonald's makenEen van de meest favoriete hamburgers van McDonald's is toch wel de Bic Mac. Het recept van McDonald's is natuurlijk geh…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "McDonald's, the Big Mac"

Infoteur: Storm
Laatste update: 31-08-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!