InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Zelf je eigen kruidenthee maken

Zelf je eigen kruidenthee maken

Zelf je eigen kruidenthee maken We kennen allemaal de kruidenthee die in de winkel staat, maar ook het zelf maken van kruidenthee is mogelijk en helemaal niet zo lastig! Kruiden kun je in de winkel kopen en gebruiken om je eigen thee te maken. Ook is het mogelijk om de kruiden zelf te verbouwen, te drogen en daar de thee van te trekken.

Oorsprong

Al eeuwen zijn mensen bezig om van kruiden medicijnen te maken. Mensen kwamen erachter dat bepaalde planten en kruiden hielpen bij ziekten. Eén van de bekendsten is Hippocrates die in zijn boeken planten opnam die een genezende werking zouden hebben. Ook na die tijd hebben mensen zich bezig gehouden met de werking van verschillende soorten kruiden en ook in de afgelopen eeuwen blijven mensen bezig met de geneeskracht van verschillende kruiden.

Aanschaf kruiden

Planten en kruiden geven nog steeds ons noodzakelijke voedingsstoffen die wij voor onze gezondheid nodig hebben. Heel gemakkelijk kun je kruiden zelf planten. In steeds meer winkels zijn kruiden te verkrijgen en zo heb je de zekerheid dat de kruiden biologisch geteeld zijn. De meeste kruiden hebben niet veel ruimte nodig. Het oogsten van de kruiden moet vooral gebeuren als ze in de bloei zijn, dan zijn de voedingstoffen op zijn best.

Het gebruiken van kruiden

Na het oogsten van de kruiden kunnen ze te drogen worden gehangen. Belangrijk is het om de kruiden vooral in de schaduw te drogen. Dit kan aan de stengels of in zakjes die lucht doorlaten. Laat de kruiden goed drogen, om dit te testen kun je ze proberen te breken. Als ze breken dan zijn de kruiden droog. Om er thee van te maken kunnen de kruiden fijngewreven worden. Na het fijnwrijven kunnen de kruiden in een afgesloten pot bewaard worden.

Het trekken van thee

Het trekken van de thee kan heel makkelijk door een theelepel kruiden per kopje toe te voegen. Je kunt dit in een houder doen of in de theepot. Het nadeel van de theepot is dat de kruiden er los in liggen en dat je het goed moet schoonmaken. Het voordeel is dat alle kruiden goed tot hun recht kunnen komen. Laat de kruiden rustig trekken en het liefst nog onder een ouderwetse theemuts. Het is zelf uitvinden welke kruiden bij elkaar passen en welke hoeveelheid nodig is.

Soorten kruiden

Van verschillende soorten kruiden is goed thee te maken en dit kan helpen voor verschillende aandoeningen en klachten. Van de volgende kruiden kan thee worden gemaakt:

Kamille

Kamille wordt gebruikt bij verschillende problemen, met name helpt de thee bij verterings- en darmstoornissen en bij herhaaldelijke pijn in de maag. Ook werkt de damp die van de thee af komt goed bij voorhoofdholteontsteking. Het is zelf een beter middel dan de dampo varianten, dit omdat kamille niet schadelijk is voor de neus.

Mint

Mint geeft als thee een verlichting bij maag- en darmproblemen. Ook bij hoofdpijn door spanningen kan mint zorgen voor een kalmerend effect en zodoende de hoofdpijn verminderen.

Salie

Salie geeft een kalmerend effect bij problemen aan de luchtwegen. Met name het gorgelen met saliethee kan verlichting geven aan keelpijn en werkt tegen keelontstekingen. Het kan ook een versterkende werking geven aan lever, nieren, darmen en longen.

Lavendel

Lavendel kan een kalmerend effect geven, met name in tijden van spanningen kan lavendelthee stress verminderen. Ook voor klachten in de maag en darmen kan het kalmerend werken.
Gerelateerde artikelen
Soorten kruidenthee en hun werking op de gezondheid: tipsSoorten kruidenthee en hun werking op de gezondheid: tipsEen kopje thee is een ideaal middel om je lichaam op een natuurlijke manier gezond te houden. Kruidenthee heeft tal van…
Bereiding van je eigen thee en ijstheeBereiding van je eigen thee en ijstheeEen kop thee van je eigen geplukte of gekochte verse kruiden is niet enkel lekker, maar ook nog eens gezond. Niet alle k…
Alles over theeAlles over theeThee wordt al tijden lang gedronken. Thee is heel gezond, het bevat geen calorieën past in elk dieet. Daarnaast zijn er…
Chai thee, een krachtige kruidentheeChai thee, een krachtige kruidentheeChai thee is een thee uit India waarin naast theekruiden verschillende specerijen zitten. Afgemaakt met melk is het daar…
Wat zijn de verschillende theesoorten en hoe gezond is thee?Wat zijn de verschillende theesoorten en hoe gezond is thee?Thee in alle soorten en smaken en al heel lang niet meer weg te denken uit onze cultuur. Thee is zo ingeburgerd als ko…

Reageer op het artikel "Zelf je eigen kruidenthee maken"

Infoteur: Annfinance
Gepubliceerd: 11-08-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!