InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Bereiding van je eigen thee en ijsthee

Bereiding van je eigen thee en ijsthee

Bereiding van je eigen thee en ijsthee Een kop thee van je eigen geplukte of gekochte verse kruiden is niet enkel lekker, maar ook nog eens gezond. Niet alle kruiden zijn elk seizoen voorhanden, maar alles is tegenwoordig wel te koop. Wat heb je nodig voor een goede kruidenthee? Wat is de juiste combinatie voor een zelfgemaakte kruidenthee?
Bron: Nazreth, RgbstockBron: Nazreth, Rgbstock

Leuke weetjes over thee

Allereerst even wat leuke weetjes over de thee, wist je dat:
  • Pas na de 7e eeuw de handel in thee echt serieus is begonnen
  • In de 18e eeuw driekwart van alle bierbrouwers failliet gingen vanwege de grote opkomst van de thee
  • Theïne eigenlijk hetzelfde betekend als cafeïne
  • Melange een Frans woord is voor mengsel
  • Er fluoride in thee zit
  • Er jaarlijks meer dan 3.500.000 ton thee wordt verbouwd
  • Nederland het eerste land was dat thee importeerde in Europa
  • Er een groot verschil is tussen losse thee en thee in een zakje
  • Thee goed helpt bij ontstoken ogen
  • Twining de grootste theelevarancier is van de wereld
  • Kruidenthee geen echte theesoort is
  • Je groene thee nooit op 100 graden moet koken

Wat is er nodig voor zelfgemaakte thee?

Bron: Wax115, RgbstockBron: Wax115, Rgbstock
Er zijn tegenwoordig een hoop gadgets om je eigen thee te maken. Eigenlijk heb je voor het maken van je eigen pot thee enkel een ketel nodig met een theepot en theeglas. Logisch ook! Een theepot kan het beste van glas, aardewerk of porselein gemaakt zijn. Een theepot van metaal is niet handig, dit aangezien de kruiden met het metaal kunnen reageren. Een roestvrij stalen thee-ei is natuurlijk erg handig in gebruik, maar je kan net zo makkelijk de thee door een zeef inschenken. De ingrediënten voor een goede kruidenthee kunnen verschillen van bloemen, zaden, bladeren, wortel, bessen, bast, tak of een combinatie van deze producten.

Bron: Lusi, RgbstockBron: Lusi, Rgbstock

Thee gemaakt van bladeren en bloemen

Om te voorkomen dat de delicate oliën verdampen, wordt bij het maken van thee van bloemen en bladeren een aftreksel gemaakt. Om dit te doen leg je de kruiden in een theepot of wekpot om er vervolgens kokend water overheen te schenken. Dek de pot af om verdamping te voorkomen. Laat dit vervolgens vijftien minuten trekken en daarna afgieten. Over het algemeen wordt er één theelepel gedroogde kruiden of drie theelepels verse kruiden gebruikt op een kwart liter water.

Thee gemaakt van kruiden

Als je een thee wilt gaan brouwen van zowel bladeren en bloemen met zaad, bessen, tak, wortel en bast, dan kun je het beste de bovenstaande methodes combineren. Dus eerst het brouwsel van de zaad, bessen, tak, bast en wortel. Schenk daarna het gezeefde aftreksel over de bloemen en bladeren en laat dit vervolgens nog eens vijftien minuten trekken.

Kruidenthee van andere soorten specerijen

Voor een goede thee van zaad, bessen, bast, tak en wortel kan het beste een afkooksel worden gemaakt. De bast en wortel dien je dan in kleine stukjes te maken en de zaden te kneuzen met de achterkant van een lepel. Gebruik ongeveer drie eetlepels kruiden op een halve liter koud water. Het koude water giet je er overheen en laat je tien minuten staan. Vervolgens breng je het geheel aan de kook en laat je het zachtjes tien minuten doorkoken.

Bron: Leoercole, RgbstockBron: Leoercole, Rgbstock

IJsthee maken

Thee maken is vrij simpel te maken dus, en een ijsthee is niet veel moeilijker. Volg voor de aanwijzingen van de kruidenthee, maar gebruik wel dubbele hoeveelheden aan kruiden. Daarna giet je het af en laat je het afkoelen totdat het koud is. De koude ijsthee giet je in een glas met veel ijsklonten. Soms is het lekker om nog suiker of honing toe te voegen. Enkel is dit bij kruidenthee vaak niet nodig. Er zijn ook kruiden die een zoete smaak afgeven, zoals bijvoorbeeld zoethoutwortel en stevia. Dit laatste is een kruidachtig plantje dat tweehonderd maal sterker is dan suiker. Bewaar vervolgens de thee één dag in de ijskast om dit vervolgens op te drinken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock
  • www.thee.startpagina.nl
  • Afbeelding bron 1: Nazreth, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Wax115, Rgbstock
  • Afbeelding bron 3: Lusi, Rgbstock
  • Afbeelding bron 4: Lusi, Rgbstock
  • Afbeelding bron 5: Leoercole, Rgbstock

Reageer op het artikel "Bereiding van je eigen thee en ijsthee"

Infoteur: Mayorfrits
Laatste update: 29-01-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!