InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Soorten kruidenthee en hun werking op de gezondheid: tips

Soorten kruidenthee en hun werking op de gezondheid: tips

Soorten kruidenthee en hun werking op de gezondheid: tips Een kopje thee is een ideaal middel om je lichaam op een natuurlijke manier gezond te houden. Kruidenthee heeft tal van voordelen, zoals de positieve werking op de spijsvertering en de kalmerende werking op het zenuwstelsel. Om van die voordelen te kunnen genieten, is het belangrijk om de kruiden voor je kopje thee grondig te kiezen. Ook de temperatuur van het verwarmde water en het ogenblik waarop je je kopje kruidenthee drinkt zijn van belang voor een effectieve werking van de kruiden. Wanneer drink je best je thee, voor of na de maaltijd? En welke werking hebben de verschillende soorten kruidenthee op de gezondheid?

Voordelen kruidenthee

Een groot voordeel van kruidenthee is dat het in de winter je lichaam lekker verwarmt. Ook je weerstand kan dan door je kruidenthee verhoogd worden. Bovendien brengt het je zenuwen tot rust, waardoor je gemakkelijker in slaap geraakt. Het hydrateert je lichaam, waardoor je je minder snel vermoeid gaat voelen. Ook heeft kruidenthee tal van voordelen op het vlak van spijsvertering.

Wanneer kruidenthee drinken?

Maaltijden: 1 uur ervoor of erna

Tijdens of net na de maaltijd thee drinken is niet echt een goed ogenblik. Want dan zorgt de thee ervoor dat je maagsappen verdunnen en dat brengt je spijsvertering in het gedrang. Daarom is het belangrijk om een uur voor de maaltijd en tot een uur erna geen thee te drinken. Het beste ogenblik om thee te drinken is dus niet te dicht bij de maaltijden.

Spijsvertering

Als je wilt dat een kopje thee je spijsvertering bevordert, dan kan je bijvoorbeeld een kopje thee drinken een uurtje na de maaltijd. In het algemeen is het belangrijk om thee met mate te drinken. Als je te grote hoeveelheden thee drinkt, dan komen je nieren onder druk te staan en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Kruidenthee: temperatuur

Niet koken

De ideale temperatuur om water om te warmen voor je thee, is tussen 95° C en 97° C. Het water mag dus net niet koken, want dan zouden de actieve stoffen van bepaalde planten verloren kunnen gaan. Het lichaam kan ze dan niet meer opnemen, waardoor het positieve effect van je kruidenthee verdwijnt.

Thee opgieten

Als je het zakje met kruiden in je kopje gedaan hebt, giet het verwarmde water er dan op en laat de thee een minuutje of tien trekken. Als je niet lang genoeg wacht, komen niet alle werkende stoffen van de kruiden vrij. Maar na tien minuten is dat zeker het geval.

Kruidenthee: soorten en werking

Citroenkruid

Dit kruid is geschikt voor de bevordering van de spijsvertering en heeft een goede werking op de galblaas. Citroenkruid is ook geschikt voor het onderdrukken van angst en nervositeit, vermits het een positief effect heeft op het zenuwstelsel.

Lavendel

Lavendelbloemen helpen de spijsvertering en hebben een belangrijke verlichtende werking als het aankomt op migraine en duizeligheid. Bovendien heeft lavendel een kalmerende werking, waardoor het je helpt om in slaap te geraken en om prikkelbaarheid te vermijden.

Salie

Salie is een kruid dat een positief effect heeft op de galblaas. Bovendien kan het effectief zijn tegen nachtelijk zweten.

Tijm

Als je vermoeid bent en je wat grieperig voelt, kan thee op basis van tijm je helpen. Tijm stimuleert ook de spijsvertering, dus drink je hem best niet te kort voor het slapengaan. Bovendien helpt tijm tegen krampen en tegen winderigheid.

Brandnetel

Brandnetelthee heeft een vochtafdrijvende werking en helpt tegen diarree. De bladeren bevatten ook veel calcium, ijzer, en kalium.

Pomerans

Pomerans staat bekend om zijn kalmerende werking. Pomerans zorgt ervoor dat je onrustige maag kalmeert en helpt je spijsvertering. Verder zorgt dit kruid ervoor dat je goed kan zweten als je je wat grieperig voelt.

Paardenbloem

De bloemen en de wortels van de paardenbloem zijn vochtafdrijvend en stimuleren lever en galblaas.

Gemberthee

Gemberthee werkt kalmerend als je last hebt van misselijkheid. Een kopje gemberthee kan ervoor zorgen dat je je stilletjes aan beter voelt en niet meer zo misselijk bent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over theeAlles over theeThee wordt al tijden lang gedronken. Thee is heel gezond, het bevat geen calorieën past in elk dieet. Daarnaast zijn er…
Kruiden en specerijen: voordelen voor je gezondheidKruiden en specerijen: voordelen voor je gezondheidSinds mensenheugenis worden specerijen en kruiden geässocieerd met exotische oorden als India en China. De aroma's van s…
Dieet: vasten en ontgiften diëtenDieet: vasten en ontgiften diëtenEr bestaan zo veel diëten dat het lastig is een dieet te vinden dat bij jouw wensen aansluit. Vasten en ontgiften diëten…
Afslanken en gezond blijven met Bojenmi theeAfslanken en gezond blijven met Bojenmi theeDe traditionele Chinese geneeskunde werkt sinds meer dan duizend jaar voornamelijk met kruiden. Op dit moment zijn er in…

Reageer op het artikel "Soorten kruidenthee en hun werking op de gezondheid: tips"

Reacties

Britt, 05-07-2017 19:20 #3
Beste,

Ik drink graag thee en ben elke keer weer verbaasd wat voor medicinale werking kruidenthee op het lichaam heeft. Echter ben ik op zoek naar een thee dat past bij vermoeidheid en een hele lichte vorm van epilepsie / absences. Alvast super bedank.

Claessens William, 15-03-2011 11:26 #2
Graag had ik geweten wat u bedoelt met "mate" thee drinken om de nieren niet over te belasten? Ik drink op een werkdag van ruim 9 uren 2 liter kruidenthé (diverse soorten). Is dat te veel en moet dat dan vervangen worden door allicht water? Reactie infoteur, 15-03-2011
Beste William,

Thee heeft vaak een vochtafdrijvende werking waardoor afvalstoffen makkelijker uit het lichaam worden verwijderd. Die afvalstoffen worden vooral via de nieren weggewerkt. Als u extreme hoeveelheden thee gaat drinken, dan worden de nieren als het ware voortdurend aan het werk gezet om die afvalstoffen te helpen te verwijderen. Die overbelasting is te vermijden. Hoeveel kopjes thee of liters dat precies zijn hangt af van hoe uw lichaam reageert op de thee. Als u zich goed voelt dan is er waarschijnlijk niks aan de hand. Als u wat pijn voelt ter hoogte van de nieren, is het misschien aangeraden om het verbruik van thee te verminderen. Vraag in dat geval voor alle zekerheid advies van een arts.

Vriendelijke groeten,
Verdanov

Hermans, 28-10-2009 21:11 #1
Ik weet niet of dit de juiste manier is, om mijn vraag te beantwoorden? Ik heb al jaren last van uitslag en verschillende soorten wratjes in het gezicht, nek en borst. Laatst adviseerde iemand kruidenthee te drinken! Weet iemand of dit helpt, en zo ja welke kruidenthee? Ik zou het fijn vinden als iemand mij zou kunnen helpen. Reactie infoteur, 28-10-2009
Beste,
het is niet eenvoudig om te zeggen of kruidenthee kan helpen tegen de door jou beschreven symptomen. Heb je voortdurend last van die uitslag en wratjes, of ontstaan ze na het eten van bepaald voedsel? Soms is uitslag een reactie van het lichaam op bepaalde voedingsmiddelen… Als je je twijfels wilt wegnemen, vraag dan advies aan je arts. Die zal de symptomen grondig kunnen onderzoeken en je eventueel vragen stellen over je eetgewoonten. Nadat hij je onderzocht heeft zal hij wel met een diagnose kunnen komen.

Veel succes en groetjes

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-03-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Special: Voedingstips
Reacties: 3
Schrijf mee!