InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Eetbare bloemen in de zomer

Eetbare bloemen in de zomer

Eetbare bloemen geven een extra smaak en geur aan gerechten en dranken. Soms zelfs nog beter als kruiden. De bloemen hebben een sterke aroma en kunnen uitstekend gecombineerd worden met voedingsmiddelen. In dit artikel leest u een aantal eetbare bloemen, die u tijdens de zomer vindt, met de Latijnse naam en de omschrijving bij welk gerecht en/of drankje u het kunt gebruiken.

Anjer

Latijnse naam: Dianthus sp.

Alle soorten die aromatisch ruiken, kunt u gebruiken. Verwijder de groene kelk, het witte hieltje en het steeltje. Anjers zijn er in verschillende kleuren, wit, rood, roze. Ze geven een speciale smaak aan drankjes, likeuren en wijn. Of gebruikt u ze voor bloemenazijn, in de soep, sauzen, slaatjes of belegde broodjes.

Basielkruid / Basilicum

Latijnse naam: Ocimum basilicum

Het kruid en de bloemen van basilicum passen heel goed bij:
  • kruidenolie
  • kruidenazijn
  • lamsvlees
  • kip
  • wild
  • tomaten en andere groenten
  • soepen
  • eiergerechten
  • Italiaanse gerechten
  • desserts

Basilicum biedt zoveel mogelijkheden vanwege de geur-, kleur- en vormvarianten. De bekendste is Genovese.

Daglelie

Latijnse naam: Hemerocalles sp. En cultivars

De knoppen van de daglelie kunt u gebruiken als versnapering bij het aperitief, in soepen, salades of als finishing touch bij bepaalde gerechten. Of gebruik daglelie in pannenkoeken.

Dille

Latijnse naam: Anethum graveolens

Duizendblad

Latijnse naam: Achillia millefolium

Goudsbloem

Latijnse naam: Calendula

De goudsbloem is spectaculair van kleur en heeft een knapperige frisse structuur. Pluk de bloem als ze geopend is en gebruik ze om kleur en smaak aan soepen te geven. Samen met bieslook vormen ze een kleurenfestijn en samen met dille en selder is goudsbloem heerlijk in aardappelpuree.
Tevens kunt u de blaadjes van goudsbloem gebruiken in:
  • vruchtensla
  • rijst
  • vleesschotels
  • vis
  • bloemenboter
  • melkbereidingen
  • omelet
  • zachte kaas
  • broodjes
  • cake

Om goudsbloem te drogen, doe dit dan bij lage temperatuur. Zo gaat u verkleuring tegen.

Kamille

Latijnse naam: Matricaria cecutita

De bloemen van kamille worden gebruikt in kruideninfuses. Of voor de garnering op slaatjes of koude sauzen wordt het ook gebruikt. Als laatste kunt u kamille gebruiken als decoratie op cocktailhapjes.

Koriander

Latijnse naam: Coriandrum saturum

Kruizenmunt

Latijnse naam: Mentha spicata van crispa

Gebruik kruizenmunt als garnering en parfumering van dranken en gerechten.

Lavendel

Latijnse naam: Lavendula angustifolia

Lavendel heeft een sterke smaak en geur. Gebruikt u daarom niet teveel. U kunt lavendel toepassen als garnering of als parfumering van:
  • jam
  • azijn
  • likeur
  • boter
  • wijn
  • suiker
  • pudding

Wilt u lavendel drogen, bewaar het dan droog en luchtig. Het is ook mogelijk lavendelblaadjes te versuikeren.

Marjolein

Latijnse naam: Organum vulgare

Gebruik marjolein als decoratie.

Oost-Indische kers

Latijnse naam: Tropaeolum

Een culinaire bloem. Vrolijke, zachte kleuren en elegant. De Oost-Indische kers heeft een pittige smaak en past hierdoor bij:
  • bloemenboter
  • azijn
  • olie
  • bloemenmosterd
  • salades

De jonge bloemen kunt u versuikeren, dit past goed bij desserts.

Phlox

Latijnse naam: Phlox paniculata

Rode klaver

Latijnse naam: Trifolium pratense

Roos

Latijnse naam: Rosa

Rozen worden verkocht en gekweekt en het assortiment is enorm. Gebruik de blaadjes in:
  • azijn
  • olie
  • drankjes
  • salades
  • siropen
  • sorbets
  • ijs
  • room
  • boter
  • geleien
  • ijsblokjes
  • koekjes
Rozenblaadjes kunnen versuikerd, gedroogd en gefrituurd worden. De blaadjes smaken zoals ze geuren.

Salie

Latijnse naam: Salvia offincinalis

De bloemetjes van de salie kunt u gebruiken als versiering in vele gerechten of drankjes.

Snijselder

Latijnse naam: Aprium graveolens

Valeriaan

Latijnse naam: Valeriana officinales

De valeriaan heeft een zoete geur en heeft een goed valeriaanaftreksel. Wilt u het aftreksel, neem een flinke hoeveelheid geurige bloemen. Dek de bloemen af in een kom met stukjes citroen en een laagje suiker. Laat trekken en filter het de volgende dag. De smaak is nu zo zoet als dat de geur is.

Vlier

Latijnse naam: Sambucus

Het aftreksel van vlierbloesem wordt gebruikt tijdens de verkoudheid. Vlier is heerlijk in de keuken: dompel vlierbloesem in beignetdeeg en frituur het, of strooi het bij het pannenkoekendeeg.

Witte klaver

Latijnse naam: Trifolium repens

De klaversoorten kunt u gebruiken om:
  • te frituren
  • verwerken in salades
  • te versuikeren
  • als versiering in bloemenboter, bij kaas en ander beleg, in azijn of in wijn

Witte lelie

Latijnse naam: Lilium candidum

Bij de witte lelie dient u alleen de jonge knoppen die niet langer dan 5 centimeter zijn, te gebruiken. Verwijder de stamper en de meeldraden. U kunt de witte lelie versuikeren, in de bloemazijn gebruiken en in beignetdeeg dompelen om ze te frituren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eetbare bloemen in de lenteEetbare bloemen vindt u ook in de lente. Zij geven een extra smaak en geur aan gerechten en dranken. In dit artikel staa…
Het bewaren van eetbare bloemenHet is mogelijk eetbare bloemen te bewaren, door middel van invriezen en dorgen. Bij het drogen van eetbare bloemen gaat…
Eetbare bloemen in de nazomer en de herfstIn de nazomer en herfst zijn er diverse eetbare bloemen aanwezig. Culinair gezien geven zij een extra smaak en geur aan…
Dessertbuffet: Tips voor de GarneringBij het dessertbuffet hoort een garnering. Met garnering ziet uw buffet er meteen een stuk verzorgder uit. Hoe garneer i…

Reageer op het artikel "Eetbare bloemen in de zomer"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 27-08-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Eetbare bloemen
Schrijf mee!