InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Eetbare bloemen in de nazomer en de herfst

Eetbare bloemen in de nazomer en de herfst

In de nazomer en herfst zijn er diverse eetbare bloemen aanwezig. Culinair gezien geven zij een extra smaak en geur aan gerechten en dranken. U vindt hier een aantal van deze eetbare bloemen met de Latijnse naam en omschrijving in welk gerecht of drankje u deze het beste toepast.

Chrysant, ganzebloem

Latijnse naam: Chrysanthemum

U kunt de bloemblaadjes in slaatjes en soepen verwerken. Het gele bloemhartje is bitter van smaak en kunt u het beste niet gebruiken. Wilt u het bloemhartje wel gebruiken, blancheer het eerst in licht gezouten water met een beetje citroensap. Houd de blaadjes vooraf 1 seconde in heet gezouten water en de bittere smaak is geheel verdwenen. Zij hebben dan een licht, zoete smaak.

Kaasjeskruid

Latijnse naam: Malva moschata

Pompoen

Latijnse naam: Curcubita

De pompoen is geschikt voor de keuken: Neem half geopende bloemen en verwijder de meeldraden, de stampers, de kelkblaadjes en de steeltjes.
Gebruik ze:
  • omop te vullen
  • om ze te verwerken in soepen, omeletten, beignets
  • als gestoofde groenten

Pamlelie

Latijnse naam: Yucca filementosa

De bloemen kunnen rauw en gekookt gebruikt worden. De bloemen zijn fris van smaak en zijn knapperig. Ze passen goed bij slaatjes. Bij rijst kunt u ze ook gebruiken, als u ze kort smoort. Gesuikerd kunnen ze toegepast worden bij desserts.
Bovendien kunt u ze als borrelhapje gebruiken: Vul ze, koud of warm, en het borrelhapje is klaar.

Pelargonium

Latijnse naam: Pelargonium

De bloemen en het blad van de pelargonium zijn eetbaar. Van de vele soorten, zijn niet allemaal culinair bruikbaar. Diegene die het meest gebruikt worden zijn de variëteiten met rozen-, munt- en citrusgeur. Bij het klaarmaken van room- en vruchtenijs kunt u fijngesnipperde blaadjes en bloemen toevoegen.
Het is ook mogelijk om de blaadjes in te vriezen: kleine stevige blaadjes vriest u zo in in ijsblokjes, gebruik ze in vruchtensap of andere gekoelde drankjes.
Tevens kunt u ze als parfum gebruiken: melk- en rijstgerechten kunt u parfumeren met pelargonium. Of verwerk de blaadjes in bloemenboter, vinaigrette en slagroom.
Tevens dienen de blaadjes en bloemen als decoratie.

Stokroos

Latijnse naam: Alcea rosea

Voordat u de stokroos gebruikt, speol zorgvuldig de bloemknoppen en laat ze drogen op keukenpapier. Het is mogelijk de bloem in zijn geheel te blancheren, laten uitlekken en afkoelen en dan laten trekken in een vinaigrette op basis van olie, citroensap, peper en zout. Tevens is het mogelijk de stokroos te versuikeren, fijngesnipperd te verwerken in slaatjes en dranken enzovoort.

Zonnebloem

Latijnse naam: Helianthus annuus

Zonnebloemen kunnen gebruikt worden in salades, kunnen roergebakken worden, gestoomd worden Vaak worden ze geserveerd met mosterdof een zoete vinaigrette. Stoomt u de zonnebloem, giet er bijvoorbeeld een kaassaus over of een botersaus. De jonge okselkoppen zijn het lekkerst en niet bitter.

De volgende bloemen worden alleen als garnituur gebruikt:
  • Bergamot Monarda didyma L.
  • Citroenmelisse Mellisa officinalis L.
  • Hyssop Hyssopus officinalis L.
  • Korenbloem Centauria cyanus L.
  • Leverkruid Agrimonia eupatoria
  • Marjolein Origanum majorana L.
  • Ossentong Anchusa officinalis L.
  • Roomse kamille Chamaemelum nobile All.
  • Wilde chicorei Chicorium intybus L.
  • Winterkers/ moeraskers Barberea vulgaris R.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eetbare bloemen in de lenteEetbare bloemen vindt u ook in de lente. Zij geven een extra smaak en geur aan gerechten en dranken. In dit artikel staa…
Eetbare bloemen in de zomerEetbare bloemen geven een extra smaak en geur aan gerechten en dranken. Soms zelfs nog beter als kruiden. De bloemen heb…
Pompoensoep, bloemensalade, koken met kruidenPompoensoep, bloemensalade, koken met kruidenOp een koude winteravond gaat er niets boven een bord heerlijke pompoensoep. Serveer de soep met knapperige croutons. Ko…
Recept: Vinaigrettes met citroenRecept: Vinaigrettes met citroenEen goede vinaigrette bestaat volgens de Franse traditie uit drie eenheden olie en een eenheid rode wijnazijn. Die azijn…
Een kleurrijke tuin in de herfstEen kleurrijke tuin in de herfstIs het niet zonde dat de tuin in de herfst veranderd van een kleurrijk geheel naar een saaie grauwe boel? De herfst is h…

Reageer op het artikel "Eetbare bloemen in de nazomer en de herfst"

Reactie

Isabel van Alphen, 14-10-2008 16:48 #1
LS, koken met bloemen vind ik erg leuk! Ik vraag mij af of je ook de bolchrysanten kan eten (de bloemetjes dan). Hij zit bij mij nu sjokvol met gele bloemetjes.

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 27-08-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Eetbare bloemen
Reacties: 1
Schrijf mee!