InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Variatietips voor het eten

Variatietips voor het eten

Variatietips voor het eten Soms kun je alledaagse producten en gerechten met een kleine verandering of aanpasing veranderen in iets nieuws, lekkers en anders. Hieronder enkele suggesties.

IJsjes met 0% vet

Houdt je erg van ijsjes maar wil je wel op de calorieën letten? Koop dan wat ijsvormpjes en vul deze met yoghurtdrink met 0% vet. Zo kun je zonder schuldgevoel een ijsje eten.

Pizza met paprika

In plaats van een tomatensaus op de pizza, kun je ook variëren met een paprikasaus. Grill de paprika’s en maak hier een saus van. Je kunt deze paprikasaus ook gebruiken als pastasaus en er zijn ook vele andere opties mogelijk.

Simpele borrelhapjes

Snijdt plakjes bladerdeeg (je kunt deze kant-en-klaar in de diepvriessectie van de supermarkt vinden) in reepjes of vierkantjes en leg ze op een ingevette bakplaat. Bestrijk de bladerdeeg stukjes vervolgens met een losgeklopt ei en strooi er vervolgens grof gemalen zeezout, geraspte kaas, sesamzaadjes of rozemarijn over. Bak de bladerdeeg in het midden van de oven in 10 minuten op 200 graden bruin en knapperig. Laat ze afkoelen en bewaar ze (maximaal 2 dagen) in een afgesloten trommel.

Kokosmelk

Weinig mensen maken gebruik van kokosmelk, behalve dan in recepten voor oosterse gerechten. Andere manieren om kokosmelk te gebruiken:
  • Bij het bereiden van chocolademelk of koffie of havermoutpap kun je melk vervangen door kokosmelk
  • Voeg kokosmelk toe bij het koken van witte rijst of groenten zoals bonen, wortel en kool
  • Kokosmelk is ook lekker om door satesaus of kerriesaus te mengen
  • Wanneer je in bad gaat kun je een scheutje kokosmelk gieten in het water, dit doet wonderen voor de huid.

Vanillesuiker

Soms heb je in recepten verse vanille nodig. Deze schraap je dan van een vanillestokje. Nu kun je de rest van het stokje of stokjes in de suikerpot doen. Na een paar weken heeft de suiker een heerlijke vanillesmaak gekregen en heb je dus vanillesuiker gemaakt.

Aardappels koken maar dan anders

Kook je aardappelen met water en doe hier een bouillonblokje in. Zo hoef je ook geen extra zout toe te voegen en krijgen de aardappelen een extra lekkere smaak.

Koude chocolademelk mengen

vaak is het moeilijk om chocoladepoeder te mengen met koude melk, het poeder wil niet goed oplossen in koude melk. Meng hiervoor een klein laagje melk met het poeder en mix dit met een melkopschuimer. Hierna kun je de rest van de melk bijvoegen, nog even roeren en klaar.
Gerelateerde artikelen
Recepten met broccoli: als soep, rijstschotel en ovenschotelRecepten met broccoli: als soep, rijstschotel en ovenschotelDe gezondste groente, op een andere manier klaargemaakt dan je misschien gewend bent. Als je het bekende 'aardappels vle…
Barbecuerecept: AardappelsaladeBarbecuerecept: AardappelsaladeAardappelsalade is geschikt voor bij de barbecue. Je kunt het vlees dan lekker afwisselen met de salade. Er zijn veel va…
Maaltijdsalades: Gezond en lekkerMaaltijdsalades: Gezond en lekkerBonensalade, witlofsalade en doperwtensalade zijn gezond, lekker, eenvoudig te maken en snel klaar. Ze vullen de maag go…
Chinese gerechten: zoetzure kip en zoetzure visChinese gerechten: zoetzure kip en zoetzure visZoetzure saus krijg je meestal bij Chinese afhaalgerechten. Een erg bekend gerecht met deze saus is de zoetzure kip. De…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 916237, Pixabay

Reageer op het artikel "Variatietips voor het eten"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 18-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!