InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > De lekkerste warme chocolademelk

De lekkerste warme chocolademelk

De dagen worden korter, het weer is guur, nat en koud, je bent verkouden, kortom het is weer najaar. En dat is maar goed ook, want in het najaar eten en drinken wij Nederlanders de lekkerste dingen. Mijn persoonlijke favoriet is warme chocolademelk. Werkelijk niks is lekkerder dan 's avonds uit de kou, een lekker warme pyjama aan en een kop warme chocolademelk. Hier vind je een aantal van de beste recepten hiervoor.

De koning der warme chocolademelk

Laat ik maar meteen beginnen met de koning aller recepten voor warme chocolademelk. Voor dit recept gebruiken we namelijk geen cacao, maar echte chocolade.

Ingredienten

  • 6 blokjes bakkerschocolade
  • 500 ml melk
  • 1 theelepel vanillesuiker
  • 1 theelepel kaneelpoeder
  • 1 snufje cayennepeper

Bereidingswijze

Smelt de chocolade au bain-marie, als de chocolade gesmolten is voeg je de melk toe, blijf het mengsel ondertussen goed roeren zodat de chocolade goed mengt met de chocolade. Voeg de vanillesuiker, kaneel en cayennepeper toe. Dit laatste ingredient voegt net een stukje pit toe aan het drankje, maar als je niet zo van pittig houdt kun je de cayennepeper achterwege laten. Verwarm de chocolademelk al roerend op een laag pitje. Mocht je nu het drankje te dik vinden, kun je nog wat melk toevoegen. Wanneer je namelijk echte chocolade gebruikt om chocolademelk te maken krijg je een dikkere vloeistof dan wanneer je cacao gebruikt.

Variaties

  • Gebruik witte chocolade i.p.v. melkchocolade.
  • Voeg een klein beetje oploskoffie toe, in plaats van de cayennepeper.
  • Open deur, maar toch lekker: een toefje slagroom erin

De snelste chocolademelk

Geen tijd om te wachten tot de chocolade is gesmolten? Dit recept is erg makkelijk en snel.

Ingredienten

  • 500 ml melk
  • 3 eetlepels cacao
  • 1 eetlepel suiker
  • 1 snufje cayennepeper

Bereidingswijze

Verwarm de melk in een pannetje. Voeg de cacao, suiker en cayennepeper toe en blijf goed roeren. Wanneer je niet roert, dan krijg je velletjes, dat wil je natuurlijk niet. Wanneer de melk goed warm is, ben je klaar. De melk hoeft niet te koken, enkel warm te worden.

Variaties

  • Voeg een scheutje van je favoriete likeur toe, amaretto, whiskey, rum of wodka werken hiervoor erg goed
  • Voeg na het bereiden één of twee witte marshmellows toe aan de mokken met chocolademelk, superzoet, maar erg lekker
© 2009 - 2018 Newton, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De lekkerste warme chocolademelk"

Infoteur: Newton
Gepubliceerd: 07-11-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!