InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Chips - De Geschiedenis

Chips - De Geschiedenis

Geschiedenis van Chips

De geschiedenis van chips begint met de aardappel. De oorspronkelijke bewoners van Zuid-Amerika aten ongeveer 2000 jaar geleden al aardappelen. Pas toen in 1492 Columbus Amerika ontdekte, werd de aardappel ook in Europa "uitgevonden". Deze gele bollen genaamd aardappelen werden al snel populair onder de rijkere burgers. Later werden aardappelen op allerlei manieren gebruikt. Ze werden gekookt, gebakken, gepureerd of gefrituurd.

Hoe chips nu uiteindelijk echt ontstaan is weet niemand zeker, volgens een verhaal was in 1853 een man aan het dineren in een luxe restaurant. Deze man vond zijn friet niet dun genoeg. Hij stuurde het bord terug naar de keuken. De kok sneed de frieten in dunnere plakjes en bracht deze terug naar de man. Gek genoeg vond hij deze nog steeds niet dun genoeg. Hierdoor was de kok zo geïrriteerd dat hij een aardappel expres in hele dunne plakjes sneed en vervolgens bakte in olie. Het was de bedoeling om de man te pesten, maar deze bleek dit heerlijk te vinden!

Chips in Engeland

Rond 1920 hoorde een Engelsman genaamd Frank Smith over het bestaan van Chips. Smith vond dit een goed concept en samen met zijn vrouw probeerde hij deze chips te maken in zijn garage. De chips verkocht hij op straat. Hij kwam erachter dat zout een aparte smaakt gaf aan de chips. Dit ging hij er los bij verkopen. Vandaar dat tegenwoordig op bijna alle chips zout te vinden is.

Chips in Nederland

Het is 1958 en niemand heeft in Nederland ooit van chips gehoord. In dit jaar komt een groepje boeren die aardappels verbouwen bij elkaar. Ze zijn bezorgt om de aardappel prijzen en vragen zich af hoe ze meer aardappels kunnen verkopen. Een van de boeren had gehoord dat chips een groot succes was in Engeland. Nadat een van de boeren naar Engeland vertrokken was en daar Frank Smith ontmoet had, bleek dat chips inderdaad een groot succes was. Smith leerde hem chips maken en terug in Nederland gingen de boeren ook chips verkopen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Chips - De Geschiedenis"

Reacties

Satelitte2012, 27-05-2012 11:02 #2
Op dit moment mag je er van uitgaan dat er ruim 250 soorten aardappelen zijn. het is dan ook jammer dat er maar van een paar soorten chips wordt gemaakt

Myrthe, 11-02-2010 11:30 #1
Een leuk artikeltje, maar de grote hoeveelheid spellings- en grammatica fouten komen de suggestie van betrouwbaarheid niet echt ten goede… Reactie infoteur, 14-02-2010
Beste,

Dank voor uw reactie! Dit was een van mijn eerste artikelen. Ik heb hem nagelezen van verbeterd. Dank voor de oplettendheid!

Infoteur: VMusic
Laatste update: 14-02-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!