InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Is een maaltijdsalade altijd een maaltijdsalade?

Is een maaltijdsalade altijd een maaltijdsalade?

Is een maaltijdsalade altijd een maaltijdsalade? Je ziet ze in iedere supermarkt liggen, de "maaltijdsalades". Eenvoudiger en gezonder kan je het haast niet hebben en dus verkopen de maaltijdsalades goed. Als je echter goed kijkt naar de verpakte maaltijdsalades dan zie je dat ze nauwelijks door kunnen gaan voor een maaltijdsalade. Door er uit verschillende winkels enkele aan te schaffen ben je in staat je een mening te vormen of de maaltijdsalade ook daadwerkelijk doet wat het woord zegt.

De gekochte maaltijdsalades

De complete maaltijdsalades komen uit de grote winkelketens en qua houdbaarheidsdatum en prijs te vergelijken. Echter, bij alle maaltijdsalades was de verhouding tussen de sla en de overige ingrediënten ver te zoeken, De overige ingrediënten leken meer op garnering dan volwaardige ingrediënten voor de maaltijd. De sla was divers en varieerde van ijsbergsla tot rucola en het knapperige was er al enigszins vanaf.
De overige ingrediënten beperkte zich in het ene geval tot een handje voor pijnboompitten, een eetlepel mayonaise en 1 sherry tomaatje en in de andere gevallen tot zo'n 40 gram tonijn, 4 sherry tomaatjes en een vage dressing die voor vinegrette door moest gaan.

De maaltijd genuttigd maar zoals verwacht bleek de maaltijdsalade geen maaltijdsalade zoals je deze moet kunnen nuttigen zonder allerlei andere gerechten te moeten presenteren. De maag red het niet op de maaltijdsalades. Dan maar eens kritisch gekeken hoe een zelfgemaakte maaltijdsalade er dan uit moet zien om invulling te geven aan het woord.

Een zelfgemaakte maaltijdsalade

Een zelfgemaakte maaltijdsalade heeft als voordeel dat je ook ongewonere combinaties kunt maken, maar net dat toevoegt aan de salade wat jij lekker vindt.

Een voorbeeld toe de salade kan zijn samengesteld:
  • sla (al naar gelang de smaak in te vullen)
  • 6 tomaten (sherry tomaten of trostomaten)
  • 10 olijven (groen of zwart, maar altijd zonder pit)
  • halve groene paprika
  • 2 eetlepels zilveruitjes
  • scheutje wijnazijn
  • enkele schijfjes augurk (zout/zuur)
  • 1 eetlepel maïs (klein blikje)
  • vis al naar gelang de smaak bijv. : tonijn, garnalen, rivierkreeftjes, paling
  • eetlepel geraspte belegen kaas of geitenkaas

Natuurlijk kan je ook variëren, maar behalve de vis is de rest van de inhoud een kwestie van schoonmaken en eventueel klein snijden. Een maaltijd die eenvoudig klaar te maken is, boordevol vitaminen zit en heerlijk is. Wil je toch een beetje "ondeugend" zijn nuttig het dan met een goed glas droge witte wijn.

Dat is smakelijk eten!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Is een maaltijdsalade altijd een maaltijdsalade?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 11-09-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!