InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Voordelen van vegetarisme

Voordelen van vegetarisme

"Waarom zou ik vegetariër worden?" Hoor ik veel mensen vragen. Er zijn veel uiteenlopende redenen om te kiezen voor het vegetarisme; geloofsbeleving, eigen overtuiging en de voordelen van het vegetarisme. De eerste twee categoriën zijn erg persoonlijk lopen erg uiteen. De laatste reden is gebaseerd op wetenschap en objectieve waarneming. Daarom wil ik de voordelen van het vegetarisme voor u uiteenzetten.

Schuldgevoel

Welk vlees je eet en welk vlees je knuffelt is erg cultuurgebonden, zo eten ze in China graag een lekker hondje. Europeanen reageren hierop geschokt, maar eten met liefde een lekker kalfje. Dit is voor Hindoes juist ondenkbaar, de koe is immers een heilig dier.
Toch geeft het vaak een schuldgevoel om te weten dat het vlees op je bord eens een onschuldig dier was. Zo'n lief klein biggetje die na een slecht leven niet al te zachtzinnig aan zijn eind komt omdat jij zin hebt in een broodje ham.
De dieren die voor consumptie zijn bestemd worden vaak in kleine hokjes gehouden met slechte ventilatie en matige hygiëne. Het is er vaak tropisch warm, want dan eet het beest minder. En weinig ruimte betekent voor de boer vaar alleen maar minder beweging, dus meer vlees. Een bewegelijk dier is een slank dier en dat willen ze natuurlijk niet. Het uitmesten van de stallen kost tijd en tijd is geld, dus daar steken we niet teveel energie in. Een zacht strobed kunnen ze vergeten, de tijd dat ze nog 'mogen' leven zijn de betonplaten goed genoeg.
Het vlees dat jij niet eet blijft liggen in de supermarkt. Als er telkens één speklap blijft liggen wordt er uiteindelijk één speklap minder ingekocht. Dat betekent dat op langere termijn één varken minder wordt gefokt en dus één varken een slecht leven en een vreselijke dood gespaard blijft.

Gezondheid

Om al die dieren op een kleine ruimte te houden met weinig frisse lucht en geen beweging zul je toch iets moeten doen om deze dieren nog gezond te houden. Daarom worden de meeste dieren volgepompt met preventieve antibiotica. Dit tast niet alleen de ziektekiemen aan maar ook het immuunsysteem van het dier èn van de eter van dat dier.
Om toch maar zo snel mogelijk zoveel mogelijk vlees te produceren worden de dieren ook groeihormonen toegediend. Deze zijn ook niet bepaald bevorderlijk voor de gezondheid.
Verder bevat vlees ook veel vetten die niet goed zijn voor onze gezondheid. Cholesterol zit vrijwel alleen in dierlijke vetten.
Ook verlaagt een vegetarisch dieet de kans op hart- en vaatziektes, obesitas en suikerziekte.

Dierenrechten

De rechten van dieren worden in de vleesindustrie grof geschonden. Dieren zijn een product en hebben geen gevoelens, zo redeneren zij. Bedenk eens dat je hond, kat, konijn of ander huisdier in een veel te klein vies hok zit zonder frisse lucht, sociaal contact of uitzicht. In volledige eenzaamheid wacht hij of zij tot de dood dan eindelijk komt. En ook de dood wordt vooraf gegaan door een enge stressvolle ervaring. Veel dieren worden niet goed verdoofd en zijn nog volledig bij bewustzijn als ze levend worden gevild!
Gelukkig worden mensen steeds bewuster van de rechten van dieren. Zoals het recht op bewegingsvrijheid, goede voeding, schoon drinkwater, frisse lucht en sociale interactie.

Milieu

Al die productiedieren produceren naast vlees ook methaangassen. En dit is natuurlijk niet goed voor het milieu. Een koe produceert evenveel broeikasgassen als vijf auto's!

Voor anderen

Om een beetje vlees te produceren is er een grote hoeveelheid voedsel nodig. Een akker dat voedsel produceert voor 330 kilo vlees kan ook gebruikt worden voor het verbouwen van 40.000 kilo aardappelen. Eén pond vlees kost zo'n 11.000 liter water!
Als we dus geen vlees zouden produceren, maar de landbouwgrond gebruikten voor het verbouwen van gewassen voor menselijke consumptie dan hoeft er geen honger meer te zijn in de wereld.

Goed gezelschap

Het vegetarisme is niet nieuw, het bestaat al zolang als de mensheid. Er zijn vele beroemde vegetariërs zoals Leonardo Da Vinci, Abraham Lincoln, Tobey Maguire, Geezer Butler, Domela Nieuwenhuis, William Shatner, Leo Tolstoy, Johnny Cash, Kirk Hammet, Kelly Osbourne, Mahatma Ghandi, Plato, Moby, Erykah Badu, Brigitte Bardot en Pythagoras om er zo maar een paar te noemen.
Kiezen voor het vegetarisme betekent ook dat je hebt nagedacht over je eten en dit niet als vanzelfsprekend beschouwd. Dat alleen al maakt je interessant gezelschap. Vaak merk je als vegetariër dat mensen je vegetarisme zien als een leuke aanleiding om een gesprek met je te beginnen. Ze zijn dan meestal erg benieuwd naar je beweegredenen, of willen een discussie met je aan gaan. Hoe dan ook levert het interessante gespreksstof op.
© 2008 - 2019 Equidae, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een korte geschiedenis van het VegetarismeVegetarisch eten is in de Westerse wereld relatief nieuw. Vlees heeft meestal een belangrijk deel uitgemaakt van onze ee…
Voordelen van afvallenVoordelen van afvallenDe voordelen van afvallen zijn veel talrijker dan de meeste mensen denken. Wanneer zij zich de vraag stellen: 'waarom mo…
Afvallen met appelazijn werktAfvallen met appelazijn werktWie eenvoudig wil afvallen moet zeker appelazijn proberen. Afvallen met appelazijn gaat namelijk uitstekend, doordat app…
Hoe kun je gezond en verantwoord afvallen?Hoe kun je gezond en verantwoord afvallen?Afvallen niet altijd even makkelijk. Gezond en verantwoord afvallen is nog lastiger. In de media worden veel dieeten van…
Bronnen en referenties
  • http://www.happycow.net, http://animalliberationfront.com

Reageer op het artikel "Voordelen van vegetarisme"

Reactie

Bessemans Jean-Marie, 31-01-2013 22:54 #1
Hoewel ik nu 69 jaar ben, ben ik het volledig eens met het feit dat ons gebit met zijn 8 snijtanden op 32 niet voorbestemd is om veel vlees elke dag te verscheuren.
Ik heb tot nog toe zowel veel vlees als plantaardig voedsel gegeten: reden.In deze tijden(vanaf 1943 tot zegge 1973) werd de massa nog niet gewekt door homeopathie, behandeling met kruiden, werden de ziekenbonden en verzekeringsmaatschappijen nog niet geconfronteerd met oude mensen (sommige meer dan 100) en hun kwalen (suikerziekte/cholesterol/overgewicht(hangbuikjes bij mannen), met dietologie, en de nuttige inhoudsstoffen van planten (metaalelementen). Ja, blijf moed houden en strijden voor een goede levenswijze.
Wees gerust: ik ken ook die ouderdomskwalen… Dieren mogen zeker niet zo
mishandeld worden (antibiotica: colistine, penicilline, erytromycine, acepromazine) en slecht gehuisd worden. Het zal tijd vragen om over te schakelen, alle regelgeving ten spijt… Vis eten? als men maar het leefmilieu niet radioactief en met petroleum en industrieel afval (zepen) besmet… Groenten zouden IN DE WINKELS goedkoper moeten zijn en VRUCHTEN… (niet noodzakelijk bijn de boeren )

Infoteur: Equidae
Gepubliceerd: 18-09-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!