InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Simpele maaltijdsalade met gemarineerde kip

Simpele maaltijdsalade met gemarineerde kip

Deze salade is erg makkelijk te bereiden. Simpel, slechts een korte bereidingstijd nodig en ook met weinig ingrediënten in huis is een smakelijke variant zo gemaakt. I.v.m. het marineren van de kip is voorbereiding eerder op de dag gewenst, maar ook met kortere tijd om te marineren is deze variant smakelijk. Variatietip: De gemarineerde stukjes kip smaken ook prima op brood.

Ingrediëntenlijst:

  • Voorgesneden kipreepjes of kipstukjes
  • Flesje ketjap manis
  • Flesje chilisaus (zoet)
  • Honing
  • Olie, bijvoorbeeld olijfolie
  • Hot curry kruiden (of andere kruiden naar smaak zoals zout, peper, piri piri etc.)
  • Zakje gemengde sla
  • Honing-mosterd dressing
  • Croutons, licht aangebakken pijnboompitten en/ of voorgebakken uitjes uit de supermarkt
  • Hardgekookt ei

Voorbereiding: Marineren van de kip

Leg de kipstukjes in een kleine kom, voeg Ketjap toe zodat de helft van de kipstukjes in de kom bedekt zijn met ketjap. Voeg een eetlepel olie toe, enkele eetlepels chilisaus (afhankelijk van je eigen smaak) en een eetlepel honing en de kruiden. Schep de kipstukjes goed om in de marinade. Zorg dat alle kip bedekt is in de marinade en laat dit even (indien mogelijk een paar uur in de koelkast) staan.

Algemene bereiding

Doe de kipreepjes (na afgieten van de marinade) in de koekenpan en bak deze op middelhoog vuur krokant en gaar. Zet eveneens water op, en kook het ei in ca. 6 minuten kokend water. Maak ondertussen de borden op met de gemengde sla en bedek deze ruim met honing-mosterd dressing. Verdeel de gebakken kipreepjes over de gemengde salade, bak de pijnboompitten nog even kort aan in de koekenpan. Bestrooi de kip & salade evt. met croutons, de aangebakken pijnboompitten en/ of voorgebakken uitjes. Pel het ei en snij deze in stukjes en voeg ook nog toe aan de salade.

Variatietips

Vervang de kip en marinade door licht aangebakken spekjes. Evt. ook toe te voegen aan de gemengde salade zijn stukjes rode ui, zilveruitjes, komkommer, wortel, augurk etc. Maak de salade af door het toevoegen van cashewnoten over de kip. Voeg een klein puntje sambal toe aan de marinade voor een pittigere smaak aan de stukjes kip

Variatietierecept: gemarineerde kip op brood

Marineer de kip zoals beschreven bij de voorbereiding. Giet na het marineren de overige marinade af en bak de kipreepjes gaar op middelhoog vuur. Beleg bv. een wit bolletje met wat sla en de gemarineerde kip (evt, saus naar keuze) en eetsmakelijk!
© 2011 - 2019 Bien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Simpele maaltijdsalade met gemarineerde kip"

Reactie

Gonnie, 19-04-2015 18:21 #1
De gemarineerde kippe file stukjes lijkt mij overheerlijk. Ik ga het snel eens uitproberen als ik het recept nog terug kan vinden.

Infoteur: Bien
Gepubliceerd: 22-05-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!