InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Een gezonde barbecue organiseren

Een gezonde barbecue organiseren

Een gezonde barbecue organiseren Onder een stralend zonnetje is het tijdens de zomer heerlijk om de barbecue aan te steken. De gezelligheid van een aperitiefje, de uitgebreide barbecue en een lekker dessertje is voor velen het summum van culinair genieten. Vanzelfsprekend worden er aanzienlijk wat calorieën opgenomen tijdens een barbecue. Toch kan je ervoor zorgen dat je barbecueactiviteit heel gezond verloopt. Mager vlees, vis, kip, groenten, fruitsla en een minimum aan sausjes kunnen ook heel erg in de smaak vallen en bovendien is het nog uiterst gezond. Met een klein beetje goede wil kan je echt wel een gezonde bbq organiseren. En dit zonder achteraf te vrezen voor de extra kilootjes.

Starten met een gezond aperitiefje

Als aperitief kan er uiteraard worden gekozen voor een glaasje alcohol, zijnde champagne, cava of prosecco. Tracht dede alcoholinname beperkt te houden want alcohol zorgt uiteraard voor extra calorieën. Er zijn echter genoeg alternatieven op de markt. Je kan kiezen voor een alcoholvrij biertje of een alcoholvrije cocktail. Een mooi versierd glas vruchtensap kan ook in de smaak vallen, ook al bevat dit ook heel wat calorieën. Voor wie echt een supergezonde aperitief wil aanbieden, kan kiezen voor een smoothie. Als aperitiefhapje is er kip of vis op een stokje of gezonde hapjes zoals een tomaatje, worteltjes en andere groentjes op een aperitiefbordje.

Bron: LoboStudioHamburg, PixabayBron: LoboStudioHamburg, Pixabay

Vis, kip en mager vlees op het menu van een gezonde barbecue

Tracht op de barbecue zoveel mogelijk vette vleessoorten te vermijden. Kies steeds voor mager vlees zoals varkensmignonnette of een mager stukje steak. Deze vleessoorten zijn minder calorierijk dan de vettere vleessoorten zoals spek, worstjes en lamsvlees. Daarnaast is het uiteraard nog beter om te kiezen voor gevogelte zoals kippenborsten of kippenlapjes. Ook vis is een echte aanrader. Tracht hier dan ook voor de magere vissoorten te kiezen zoals kabeljauw, tong, rog of wijting. De manier waarop je je barbecuevlees bakt, is ook van belang voor je algemene gezondheid. Probeer steeds rekening te houden met een aantal vuistregels om gezond je barbecuevlees te bakken.

Hygiëne

Start steeds met een netjes afgekuiste barbecue. Gebruik alleen gezuiverde houtskool of briketten. Hout is alvast geen goed idee. Zorg er ook voor dat je vlees- en visroosters, tangen en vorken mooi afgewassen zijn.

Bakken

Begin pas met bakken als de houtskool gloeit en met een laagje witte as bedekt is. Bij de verbranding van houtskool komen PAK’s (polycyclische aromatische koolwaterstoffen) vrij. Indien je het vlees te snel op het vuur zou leggen, dan zouden deze stoffen op het eten terecht komen. Je wacht dus best met bakken tot er een wit laagje as gevormd is en het vuur uit de barbecue is.

Versheid

Haal het vlees en de vis pas uit de koelkast net voor je begint te bakken. Het is niet gezond om je vlees en vis in de zon te laten liggen. Bacteriën zullen zich immers heel snel vermenigvuldigen. Een goede tip is om slaatjes en andere voedselwaren over kleinere schaaltjes te verdelen zodat niet alles in één keer naar buiten moet.

Verbranding

Blijf steeds heel dicht bij de barbecue staan en laat het vlees nooit zwart verbranden. Snijd verbrande stukjes vlees eraf en gooi dit weg. Deze verbrande stukjes bevatten immers PAK’s die schadelijk zijn voor de gezondheid.

Veel groenten, wees matig met sauzen

Bij het vlees en de vis horen uiteraard groenten en pasta of aardappelen om de maaltijd volledig te maken. Wees echter spaarzaam met de talrijke sausjes zodat het toch nog gezond blijft. Aardappelen hoeven niet noodzakelijk in mayonaise geserveerd te worden. Het aanbod aan verse groenten lijkt bijna onuitputtelijk. Het zou dan ook zonde zijn om deze grote rijkdom aan smaken niet te gebruiken om je barbecue nog lekkerder te maken. Typische groenten en echte smaakgevers bij een gezonde barbecue zijn diverse slasoorten, tomaten, courgettes, worteltjes, komkommers, boontjes, erwtjes, artisjok, enzovoort. Wie toch niet zonder een sausje kan, kiest best voor rode sauzen zoals ketchup. Ketchup is koolhydraatrijk en bevat weinig vetten.

Fruitsalade als dessert

Fruitsalade is door de verschillende fruitsoorten die erin zijn verwerkt erg lekker en gezond. De fruitsalade wordt in vele gevallen als dessert geserveerd. Fruitsla kan je met alle fruit maken, zoals appel, meloen, peer, aardbei, druif, ananas, enzovoort. Met de fruitsla ben je er zeker van dat jij of je gasten een vitaminerijk dessert krijgen als afsluiter van je barbecue. Een bolletje ijs of chocoladesaus laat je caloriegewijs best achterwege.

Andere gezondheidstips bij het organiseren van een gezonde barbecue

  • Een gezonde tip is om pakketjes te maken voor op de barbecue met behulp van aluminiumfolie. In “papilotte” moet je namelijk geen vetstof zoals boter of olie gebruiken.
  • De perfecte afstand om je vlees te grillen is tussen de 25 en 40 centimeter boven de houtskolen. Dichter bij de kolen grillen, vergroot de kans op verbrand voedsel.
  • Geperforeerde aluminium barbecuebakjes zijn handig om je vlees in te bakken. Je vangt immers het vet op waardoor dit niet op de kolen beland. De temperatuur kan je gemakkelijker gelijk houden over de oppervlakte van het bakje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips voor een gezonde en verantwoorde barbecueTips voor een gezonde en verantwoorde barbecueOrganiseer of heb je binnenkort een barbecue? Dan hoeft dit niet persé te betekenen dat dit vet en ongezond moet zijn. J…
Gezond barbecueën met veel groenten en mager vleesGezond barbecueën met veel groenten en mager vleesBij het barbecueën wordt vaak veel en vet vlees geroosterd. Dat kan ook anders! Barbecueën wordt een stuk gezonder met v…
Wat heb je nodig voor de barbecue?Wat heb je nodig voor de barbecue?Het is heerlijk om in de zomer lekker in je tuin je gaan zitten en de barbecue erbij te zetten. Lees hieronder wat je al…
Barbecue en grill tipsBarbecue en grill tipsEen barbecue organiseren tijdens een warme zomerdag voor familie en vrienden is leuk! Gezellig met z´n allen in de tuin,…
Weber one touch premium barbecueWeber one touch premium barbecueBen je opzoek naar een nieuwe barbecue? Dan is de Weber one touch premium wellicht een mooie barbecue voor jou. De Weber…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moerschy, Pixabay
  • Gezondheidsnet.nl, http://www.gezondheidsnet.nl/overgewicht-en-afvallen/10-tips-voor-een-slanke-barbecue, 12 augustus 2015
  • Goedgevoel.be, http://www.goedgevoel.be/gg/nl/13/Lekker-Eten/article/detail/2354077/2015/06/10/Een-gezonde-barbecue-Het-kan-met-deze-9-tips-van-voedingsdeskundigen.dhtml, 12 augustus 2015
  • Dokterdokter.nl, http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/eten-drinken/2-vuistregels-voor-een-gezonde-barbecue/, 12 augustus 2015
  • Verlaagcholesterol.be, http://www.verlaagcholesterol.be/fl/proactiv/gezonde-voeding/gezond-barbecueen.aspx, 12 augustus 2015
  • Afbeelding bron 1: LoboStudioHamburg, Pixabay

Reageer op het artikel "Een gezonde barbecue organiseren"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 03-03-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Eet-en drankadvies
Schrijf mee!