InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Barbecue en buitenkeuken

Barbecue en buitenkeuken

Barbecue en buitenkeuken De barbecue is er al jaren, is er in alle soorten en maten en levert, mits goed klaargemaakt, gezonde voeding op. Sinds enkele jaren is er ook de complete buitenkeuken. Buiten koken en eten is aparte beleving geworden en de marktwerking zorgt er voor dat we van alle gemakken voorzien worden als we buiten willen koken. Een aantal mogelijkheden op rij.

Barbecues

De barbecue kent inmiddels vele mogelijkheden en het is afhankelijk van de gebruiker of hij liever de traditionele houtskool barbecue of de handige elektrische barbecue wenst.
Welke mogelijkheden zijn er:
  • Gas
  • Electriciteit
  • Briketten/houtskool

De briketmodellen en de elektrische barbecues staan op wieltjes en de meeste kennen ook tafelmodellen. Daarnaast is er van de brikettenmodellen ook de zogenaamde Smoker. De Smoker is gelaagd en geeft m.n. vis de typisch gerookte smaak.

De gasbarbecues zijn groter en altijd op wieltjes. De prijsstelling van de gasbarbecue ligt ook beduidend hoger dan de barbecue op briketten. Spreekt voor zich dat hoe uitgebreider de gasbarbecue is, hoe duurder.

Buitenkeuken

Sommige gasbarbecues komen een eind in de richting van een buitenkeuken, maar de echte buitenkeuken is een complete keuken incl. watervoorziening. Er zijn modellen die ingebouwd moeten worden, maar bijvoorbeeld Boretti of Cadac hebben ook complete buitenkeukens op wieltjes. Vaak wordt een dergelijk buitenkeuken in een aparte hoek of nis in de tuin geplaatst, maar kan ook prominent aanwezig zijn in combinatie met een grote eettafel.

Voor de buitenkeuken kan er op gas of electriciteit gekookt worden en is een aanrechtblad met gootsteen aanwezig. Zorg dus dat eerst de voorziening om dit te bewerkstelligen geregeld zijn.

Bij het buiten koken is het aan te raden om een of andere manier van overkapping te hebben. Dit kan een uitvalscherm zijn, een grote parasol een kunststof overkapping of bij inbouw een reguliere dakbedekking. Veiligheid voorop, dus zorg bij welke overkapping dan ook dat rook voldoende mogelijkheid heeft om weg te komen.
Bij inbouw is bijvoorbeeld een regulier stookgat een mogelijkheid, maar bij een uitvalscherm of parasol moet deze voldoende verwijdert zijn (qua hoogte) van het kookgedeelte.

In het najaar ook nog buiten eten

Vaak is het overdag nog aangenaam weer, maar het koelt daarna sterk af. Een oplossing kan de terrasverwarmer op gas zijn. Naast functioneel, zien ze er ook nog strak vormgegeven uit.

Smakelijk (buiten-)eten!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Barbecue en buitenkeuken"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 01-07-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!