InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Alcohol en het verschillend gebruik

Alcohol en het verschillend gebruik

Alcohol en het verschillend gebruik Een glaasje wijn of bier drinken of een borreltje van een sterkere drank kan heel gezellig zijn. Artsen beweren wel eens dat een glaasje per dag ook heel gezond is en dan met name rode wijn. In die drankjes is het de alcohol die verantwoordelijk is voor een lichtverdovend effect maar bij teveel drinken ook voor een mogelijke verslavende werking. Teveel alcohol kan als giftige stof zware schade aanrichten bij organen zoals bijvoorbeeld de lever en de hersenen. Niet voor niets wordt op allerlei fronten gewaarschuwd tegen overmatig gebruik van alcoholische drankjes.

Alcoholische drankjes bier en wijn

Een alcoholisch drankje is een drankje dat ethanol bevat dat wordt verkregen door gisting van suikerhoudende vloeistoffen. Bij bier zijn dat granen en bij wijn druiven. De alcohol in andere alcoholische drankjes is ontstaan door gisting van stoffen uit melasse. Alcoholische drankjes zijn makkelijk verkrijgbaar hoewel de leeftijd van personen waaraan ze verkocht mogen worden op minimaal achttien jaar is gesteld. Overigens is het drinken van alcoholische drankjes, ondanks tegenstanders, vanaf die leeftijd maatschappelijk geaccepteerd.

Werking van alcohol

In sociale situaties kan alcohol de goede sfeer bevorderen en wordt het nuttigen van alcoholhoudende drankjes dikwijls als ontspannend ervaren. Daar tegenover kan alcohol ook een agressieve bui heviger maken. Gebruik van grotere hoeveelheden alcohol kan leiden tot het veroorzaken van ongelukken zowel op het werk als in het verkeer. De schadelijke gevolgen zijn dan minstens zo ernstig als bij het gebruik van drugs en harddrugs. Overmatig gebruik kan diverse ziektes veroorzaken zoals hartziekten, vaatziekten, leveraandoeningen en ook kunnen hersenbeschadiging en psychische ziektes optreden. Tevens leidt overmatig gebruik van alcohol in veel gevallen tot verslaving. Aan het drinken van slechts een enkel glaasje worden ook heilzame en helende effecten toegeschreven.

Gebruik per land verschillend

In Nederland gebruikt naar schatting tachtig procent van de bevolking vanaf de jeugdige leeftijd alcohol waarvan twintig procent zo goed als dagelijks drinkt en tegen de honderdduizend drinkers in sterke mate afhankelijk zijn van alcohol. Toch zijn er landen waar nog meer wordt gedronken zoals Spanje en Oostenrijk. Het laagst aantal alcoholdrinkers telt Zweden en Finland.

Richtlijnen om schade tegen te gaan

Richtlijnen die moeten voorkomen dat het gebruik van alcohol de gezondheid schaadt zijn:
  • Niet meer dan één of twee glazen per dag voor gezonde volwassen vrouwen.
  • Voor mannen niet meer dan twee tot drie per dag.
  • Om te voorkomen dat drinken een gewoonte wordt mag minstens twee dagen in de week geen alcohol worden gebruikt.

Soorten drinkers

  • Sociale drinkers: Deze groep gebruikt slechts enkele glazen per dag en niet alle dagen van de week.
  • Zware drinkers: Zware drinkers nuttigen regelmatig minstens zes glazen alcohol. Nederland telt vooral bij de mannen zware drinkers.
  • Probleemdrinkers: Probleemdrinkers drinken nog meer en komen tegenwoordig erg veel voor in de jongere leeftijdsgroep tussen zestien en vierentwintig jaar.
  • Verslaafden: Verslaafden zijn geheel afhankelijk van alcohol.

Alcohol en verslaving

Alcohol is eigenlijk te beschouwen als een harddrug die meer slachtoffers maakt dan cocaïne, heroïne en morfine bij elkaar. Bij meer dan vijf glazen alcohol op een avond ontstaat al een verhoogd risico op het ontstaan van lichamelijke afhankelijkheid wat voor vrouwen bij de helft geldt. Verslaafd worden is een proces dat geleidelijk verloopt waarbij de verslaafden dikwijls zelf niet door hadden dat ze in dat proces verkeerden. Toch is het belangrijk om dit tijdig te herkennen omdat een verslaving stoppen erg moeilijk is en zonder professionele hulp bijna nooit lukt.

Effecten bij gebruik van alcohol

Effecten die aan het gebruik van alcohol worden toegeschreven zijn onder meer:
  • Beïnvloed de geestelijke gesteldheid.
  • Breekt bepaalde vetten in het lichaam af.
  • Bloed stolt minder snel.
  • Bloed verdunnend effect.
  • Geeft bij velen een opgewekt gevoel.
  • Kan het sociale contact bevorderen of tegengaan.
  • Maakt het hormoon calcitonine actief waardoor botontkalking wordt tegengegaan.
  • Remmende werking waardoor de zelfkritiek afneemt.
  • Risico op onderkoeling in lage omgevingstemperatuur.
  • Veel mensen gaan makkelijker praten.
  • Verhoogde kans op sportblessures.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is alcohol en wat doet het met je lichaam?Wat is alcohol en wat doet het met je lichaam?De meeste mensen drinken wel eens alcoholisch drankje. Alcohol tref je aan in bier, wijn en sterke drank. Pure alcohol i…
Een alcoholverslavingEen alcoholverslavingAlcohol is een van de meest gebruikte verslavende middelen in Nederland. Steeds meer jongeren beginnen op jonge leeftijd…
Hoe kun je minder gaan drinken?Hoe kun je minder gaan drinken?Er wordt altijd gezegd: 'Drink met mate', maar sommige mensen kunnen dat niet meer. Die zijn verslaafd geworden aan dran…
10 fabeltjes over 'het glaasje te veel'"Bier na de wijn is venijn", een bierbuik krijg je na het drinken van te veel bier en zo zijn er nog wel meer fabeltjes…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 3dman eu, Pixabay
  • http://www.trubendorffer.nl/verslavingen/alcoholverslaving/?utm_source=Bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=alcohol
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Alcoholische_drank
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/alcohol.aspx

Reageer op het artikel "Alcohol en het verschillend gebruik"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 14-05-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Gedragingen
Schrijf mee!