10 fabeltjes over 'het glaasje te veel'

"Bier na de wijn is venijn", een bierbuik krijg je na het drinken van te veel bier en zo zijn er nog wel meer fabeltjes rond het consumeren van te veel bier, wijn of sterke dranken. Ik som er tien voor je op.

Bierbuik

Alcohol bevat in het algemeen heel veel calorieën en wie dus een bierbuik heeft, mag het ook steken op het drinken van wijn, cocktails en sterke dranken. Alcohol is alcohol en krijgt geen extra effect in bier.

Mannen en vrouwen kunnen evenveel verdragen

Vrouwen passen toch beter op met het drinken van alcohol in vergelijking met mannen. Onderzoek toont namelijk aan dat vrouwen sneller dronken worden dan hun mannelijke collega's. Mannen hebben meer spieren en minder lichaamsvet dan vrouwen. Spieren bevatten meer water dan vet wat betekent dat alcohol meer zal verdunnen. Concreet betekent dit dat de bloed-alcoholconcentratie hoger zal zijn bij vrouwen.

Meer dronken na mix met energiedranken

Ook dit is een fabeltje. Alcohol mixen met energiedranken zal je niet meer dronken maken. Je wordt alleen maar op een andere manier dronken. Het is de toevoeging van cafeïne die ervoor zal zorgen dat de intoxicatie gevaarlijker zal worden. De hoeveelheid alcohol in je bloed zal altijd hetzelfde blijven, of je nu mengt met energiedrankjes of niet. De cafeïne zal je wel minder dronken doen voelen. Desalniettemin wordt een mix van alcohol en energiedrank ten stelligste afgeraden voor je gezondheid.

Braken maakt je sneller nuchter

Braken zorgt er enkel voor dat de alcohol die nog in je maag zat niet meer opgenomen kan worden in de bloedsomloop. Het helpt dus niet om sneller nuchter te worden. De alcohol die reeds in je bloedsomloop is opgenomen, moet verwerkt worden door de stofwisseling in het lichaam (metaboliseren). Tot zo lang dat proces niet is afgelopen, zal je dronken blijven.

Alcohol vernietigt hersencellen

Alcohol verstoort de werking van de hersenen, maar doodt geen hersencellen. Het is zo dat alcohol de hersenfunctie bij volwassenen verstoort omdat het de boodschapdragende dendrieten op neuronen beschadigt in het cerebrellum (dat is de structuur binnen de hersenen die instaat voor de motorische coördinatie). Dit proces vermindert de communicatie tussen neuronen, verandert ook hun structuur en is verantwoordelijk voor het dronken gevoel. Gehele cellen op zich worden niet vernietigd door het drinken van alcohol.

Koffie maakt nuchter

Koffie zorgt er niet voor dat alcohol in het lichaam sneller wordt verwerkt. Cafeïne zal wel je gevoeligheid verhogen en je toelaten je nuchterder te gedragen.

Absinthe zorgt voor hallucinaties

Het drankje 'Absinthe' is straf spul en het heeft de reputatie dat je er van gaat hallucineren. Feit is dat het drankje gewoon een heel erg hoog alcoholgehalte heeft. Van alle drankjes met een hoog alcoholgehalte word je nu eenmaal dronken en kan je bij overdaad hallucineren, niet enkel bij het drinken van 'Absinthe'.

Bier na de wijn, is venijn

"Bier na de wijn, is venijn" en "wijn na het bier, dat is plezier" zijn twee spreekwoorden die vaak hoort. Toch speelt de volgorde waarin je bier, wijn of sterke drank drinkt geen rol. Het is gewoon altijd prijs als je te veel alcohol op hebt.

Minder kans op een kater bij drinken van lichtgekleurde drank

Voor een gedeelte is het waar dat drank als wodka en gin minder kans geven op een kater 's anderendaags dan rode wijn, donker bier of whisky. Maar ook hier geldt de regel: als je te veel op hebt, is de kater niet te vermijden.

Donker bier bevat meer alcohol

Het is niet de kleur van het bier die bepaalt of er meer alcohol is in verwerkt of niet. Alles wordt bepaald door de brouwer die bepaalt welk bier welk alcoholgehalte zal bevatten of het nu gaat om blond of om bruin bier.
© 2013 - 2020 Mats, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.thedailymeal.com/10-alcohol-myths-just-aren-t-true-slideshow
  • Foto: http://kmoinfo.typepad.com

Reageer op het artikel "10 fabeltjes over 'het glaasje te veel'"

Infoteur: Mats
Gepubliceerd: November 2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!