InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Cakepops, vrolijk en lekker

Cakepops, vrolijk en lekker

Cakepops, vrolijk versierde mini-cakejes op een stokje. Erg leuk als traktatie voor je verjaardag. Ze zien er heel feestelijk uit. Je kan ze zelf maken en eindeloos variëren met de versieringen. Na cupcakes is er een nieuwe bakrage, cakepops. Dit zijn vrolijke mini-cakejes op een stokje die versierd zijn met wat jij maar wilt. Je kan de cakepops ook zien als lolly's of bonbons op een stokje. Deze rage is, net als cupcakes, overgewaaid uit Amerika. Je kan cakepops simpel houden, maar je kan ook eindeloos variëren met allerlei figuurtjes en versieringen.

Recept

Het perfecte recept voor cakepops is voor iedereen anders, smaken verschillen immers. De binnenkant bestaat altijd uit een lekkere cake, gemaakt van cake-kruimels en de buitenkant kan je maken met een dun laagje chocolade of door candymelt te gebruiken. Je kan de cake ook een smaakje geven. Je kan het beste recepten voor cakepops Googelen, want dan vind je tal van recepten.
De basis zijn de cakekruimels, je kan zelf een cake bakken of een kant en klare cake kopen en die verkruimelen. Om mooie bolletjes te maken wordt vaak gebruik gemaakt van botercrème. Daarnaast is de candymelt of de chocolade voor het korstje een belangrijk ingrediënt. Je kan de cakepops versieren met verschillende strooidecoraties, maar je kan ook marsepein of rolfondant gebruiken om leuke figuurtjes te maken. Natuurlijk mogen ook de lollystokjes niet ontbreken waar je het cakeje op plaatst.

De kunst van cakepops maken is toch wel; oefening baart kunst. Het is belangrijk om een goed recept te hanteren en de juiste hoeveelheden aan te houden. Anders kan het zijn dat je cakebolletjes moet goed blijven zitten op het stokje. Met het maken van cakepops moet je ook geduld hebben aangezien je vrij secuur moet werken, omdat cakepops nu eenmaal klein zijn. Neem er dus de tijd voor.

Als je cakepops bedekt met candymelt of chocolade, zorg dan dat de cakeballetjes volledig afgekoeld zijn, dit is erg belangrijk!
De cakejes zijn erg teer als ze nog warm zijn en als ze koud zijn krijg je ook het beste resultaat.

Boekjes en filmpjes

Op internet en in de winkel kun je heel veel boekjes vinden over het maken van cakepops. Je vind veel verschillende recepten en ideeën voor de versieringen. Op Youtube kun je tutorials en how-to's vinden van versieringen, in deze filmpjes wordt stap voor stap uitgelegd hoe je zo'n prachtige versiering maakt. Het boek Cake Pop by Bakerella is in Amerika een bestseller waar heel veel informatie in staat.

Bakvormen

Voor het maken van cakepops zijn er speciale bakvormen verkrijgbaar. Je kan de cakeballetjes ook makkelijk met de hand rollen. De bakvormen die je kunt kopen dienen meestal gelijk als standaard om de cakepops overeind te houden als ze eenmaal op het stokje staan.

Benodigdheden

Voor benodigdheden kun je kijken bij taartenwinkels, misschien zit er wel zo'n winkel bij jou in de buurt? Als dat niet zo is, dan kun je de spullen ook online bestellen. Bij Xenos verkopen ze ook een aantal artikelen om cakepops mee te maken en die zijn nog betaalbaar ook. Ook zijn er leuke boekjes in omloop vol met recepten en ideeën voor cakepops.

Bewaren

Cakepops zijn maximaal een week houdbaar op kamertemperatuur. Ze smaken het lekkerste bij achttien graden Celsius. Je kan cakepops ook prima in de koeling bewaren. Zorg wel dat je ze voor het serveren op tijd uit de koeling haalt, voor de lekkerste smaak.
Gerelateerde artikelen
Cupcakes maken en versierenCupcakes, lekkere en vrolijke cakejes. Je kan ze gemakkelijk zelf maken en het is erg leuk, ook met kinderen. Maar wat i…
Borrelhapjes met patéKrijg je visite en wil je eens iets speciaals op tafel zetten? Maak dan een leuk, apart borrelhapje! Is weer eens iets a…
Cake pops makenTegenwoordig is creatief bakken erg populair. Cupcakes en taarten zijn toch wel het populairste om te bakken, te beklede…
Borrelhapjes - met olijvenKrijg je visite en wil je eens iets speciaals op tafel zetten? Maak dan een leuk, apart borrelhapje! Is weer eens iets a…
Borrelhapjes - met fruitKrijg je visite en wil je eens iets speciaals op tafel zetten? Maak dan een leuk, apart borrelhapje! Is weer eens iets a…
Bronnen en referenties
  • www.koekjeshoek.be

Reageer op het artikel "Cakepops, vrolijk en lekker"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 02-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!