InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Koken voor grote groepen in de zomer

Koken voor grote groepen in de zomer

Koken voor grote groepen in de zomer Familiefeestje of een verjaardag die je wilde afsluiten met een barbecue? Hartstikke leuk, maar soms gooit het weer roet in het eten en blijkt dat je toch een maaltijd op tafel moet toveren voor een grote groep mensen. Geen paniek, met een snelle trip naar de winkels kan je toch een makkelijke maaltijd voor een grote groep op tafel toveren. Hoe doe je dit dan, snel en makkelijk? Het simpelste is een koud en warm buffet. Iedereen kan pakken wat hij of zij wil. Meestal heb je voor een grote groep niet genoeg servies en bestek in huis dus sla een hoop plastic in. Tegenwoordig zijn er zelfs plastic wijnglazen te koop.

Besteed vooraf aandacht aan het opdekken van het buffet. Het oog wil ook wat. Leg een tafelkleed op de tafel. Zorg voor lepels bij de schalen en messen waar nodig. Leg wat servetjes klaar.

Kant en klaar uit de winkel

Je kan heel veel kant en klaar uit de winkel kopen. Leg het in een (plastic) schaal of op een (aluminium) dienblad, dan ziet het er iets gezelliger uit dan in de winkelverpakking. Denk aan dingen zoals aardappelsalade, koolsalade, huzarensalade, rookworst in plakjes, stokbrood en kruidenboter. Fruit wat je in stukken snijdt zoals meloen en appel aangevuld met pitloze druiven en aardbeien. Je kan ook denken aan een kaasplankje met allerlei verschillende kaasjes. Komkommer op plakjes, Turks brood met diverse smeerseltjes erbij. Of ga voor vis met een grote zalmsalade, gerookte zalm, garnalen en gerookte paling. Kies de dingen die bij jouw beurs en gezelschap passen. Het is beslist niet nodig om het allemaal aan te schaffen.

Zelf klaarmaken

Pastasalade

Hierop zijn veel varianten te bedenken. Dit is mijn recept.
  • 7 grote vleestomaten, ontvelt in warm water, zonder pitjes
  • mozzarella pakje
  • half pakje ham klein gesneden
  • 2/3 geroosterde paprikastukken (potje)
  • klein sjalotje, gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook
  • peper en zout
  • macaroni (penne, of een andere wat grotere macaronisoort)
  • groentebouillonblokje

Bereiding: kook de macaroni volgens verpakking samen met het groentebouillonblokje. Verwarm in een pannetje de mozzarella met de tomaten totdat er een sausje ontstaat. Voeg de knoflook en peper en zout naar smaak toe. Meng alle ingrediënten door elkaar en laat afkoelen.

Wraps of bladerdeeghapjes

Maak zelf wraps of bladerdeeghapjes, zie hiervoor: De verjaardag, lekkere en makkelijke hapjes voor op tafel.

Bron: PublicDomainImages, PixabayBron: PublicDomainImages, Pixabay
Saté
Dit kan je zelf maken of een pot kopen en opwarmen, wel of niet met stukjes gemarineerde kipfilet erin. Een recept om zelf saté te maken kan je vinden op: Pindakaas, meer dan alleen broodbeleg. De kipfilet kan je marineren in een mengsel van een scheutje ketjap, gember, knoflookpoeder, twee theelepels olie, een mespuntje sambal en half theelepeltje bruine suiker. Wanneer je dit een dag van tevoren klaarmaakt, moet je dit op de dag zelf alleen maar even opwarmen.

Belegde broodjes

Ook een mogelijkheid is allerlei luxe belegde broodjes serveren, kijk voor ideeën hier: Broodje gezond, koud of warm.

Even opwarmen op de dag zelf

  • Er is ook veel te bedenken wat je de dag zelf even kan opwarmen. Vul van te voren ovenplaten met kleine loempia's en kaasrondjes of kaassoufflés/bitterballen (geschikt voor ovenbereiding).
  • Kant en klaar gehaktballetjes uit het vriesvak, die je een dag van tevoren uit de diepvries haalt. Even opwarmen in de pan en klaar ben je.

Het beste kan je een combinatie samenstellen van kant en klaar en zelfgemaakt. Zo zien je gasten dat je er toch moeite voor gedaan hebt. Succes!
Gerelateerde artikelen
Gemakkelijke borrelhapjes: Rookvlees met roomkaas en wrapsBent u de standaard hapjes zoals een stukje kaas, worst en een komkommer helemaal zat en wilt u eens wat unieks op tafel…
Recepten wrap met kip op verschillende manierenRecepten wrap met kip op verschillende manierenDe wrap wordt steeds populairder en er verschijnen steeds meer varianten. Gezond en lekker en bovendien snel klaar te ma…
Lekkere broodjesBroodjes serveren is natuurlijk een kwestie van lekkere broodjes klaarmaken, maar ook de wijze van presenteren verhoogd…
Barbeque ideeënHet is weer barbeque tijd. De winkels liggen weer vol met allerlei gemakkelijke maar veel te dure barbeque pakketjes. Ze…
Belegde broodjes kaas of kipBelegde broodjes kaas of kipDat de broodjes lekker belegde broodjes kunnen leveren weten we allemaal, maar zelf kan je op een eenvoudige manier of…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Koken voor grote groepen in de zomer"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 08-12-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!