InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > Verfrissende cocktails

Verfrissende cocktails

Verfrissende cocktails Op een zomerse dag mogen verfrissende drankjes natuurlijk niet ontbreken. Deze drankjes zijn gebaseerd op vers fruit, zomers genieten op zijn best!

De cocktails

Granita van sinaasappel en citroen

Een granite, oorspronkelijk afkomstig uit Italië, is een bevroren mix van fruit, water en suiker. Een verfrissende traktatie voor een warme zomerdag.

Benodigdheden

  • 3 dl water
  • 300 gr suiker
  • 2 ½ dl citroensap
  • 2 ½ dl sinaasappelsap
  • 1 theelepel fijngeraspte sinaasappelschil

Breng het water aan de kook en los de suiker er in op. Laat het geheel vervolgens afkoelen. Voeg nu de rest van de ingrediënten toe. Schenk de vloeistof in een bak en plaats het in de vriezer. Door tijdens het invriezen elk half uur goed met een vork door het mengsel te roeren, ontstaan zeer kleine ijskristallen die voor een aangename smaak zorgen. Serveer de granita in een mooi glas. Bewaar het niet langer dan een week in de vriezer.

Tip
Bij kookwinkels is het mogelijk een granita-ijsschaaf te kopen. Laat het mengsel dan bevriezen tot een blok ijs, waarvan je met de schaaf vervolgens ijs afschaaft.

Zomerse fruitcocktail

Een heerlijke cocktail van meloen, mét een tikkeltje witte rum: een verleidelijke combinatie. In plaats van meloen zijn aardbeien, frambozen, mango of ander fruit ook erg lekker.

Benodigdheden

  • ½ meloen in stukjes
  • sap van 1 citroen
  • 2 eetlepels suiker (of naar smaak)
  • 80 ml witte rum
  • handvol ijsblokjes

Doe alle ingrediënten in een blender en laat deze draaien tot de ijsblokjes heel fijn zijn. Schenk de cocktail in feestelijke glazen en serveer het direct.

Fruit-Smoothie

Een smoothie is een gemakkelijk te bereiden drankje op basis van yoghurt, melk of ijs. Dankzij de gepureerde verse vruchten is een smoothie vooral ook gezond.

Benodigdheden

  • 10 grote aardbeien
  • 1 banaan in plakjes
  • 3 rijpe abrikozen in stukjes gesneden
  • sap van 1 sinaasappel
  • 4 bolletjes vanille-ijs
  • 2 dl melk

Doe alle ingrediënten in een blenden en meng het tot een glad en romig geheel. Natuurlijk is het mogelijk de smoothie met een staafmixer te mengen. Serveer de smoothie meteen in hoge glazen.

Prikkelend munt-limoendrankje

Dit drankje met munt en limoen prikkelt en verfrist de tong. De whisky verhoogt de feestvreugde.

Benodigdheden

  • 8 takjes verse munt
  • 2 theelepels suiker
  • 2 partjes limoen
  • 100 ml whisky
  • fijngemalen ijsblokjes

Haal van zes takjes munt de blaadjes en verdeel ze met de suiker en de limoen over de twee glazen. Meng de ingrediënten goed door elkaar. Voeg het fijngemalen ijs en de whisky toe en roer nogmaals. Vul de glazen aan met wat extra ijs en garneer met een takje munt.

Tip
Fijngemalen ijsblokjes maak je gemakkelijk en snel in een blender. Of wikkel een handvol ijsblokjes in een theedoek en sla ze op een harde ondergrond kapot.
Gerelateerde artikelen
Zelf smoothies makenZelf smoothies makenJe kunt zelf de lekkerste smoothies maken, met vers fruit, ijs, koffie of andere ingrediënten. Het enige dat je nodig he…
Zelf granita's makenVerfrissend na een copieuze maaltijd of heerlijk als tussendoortje in de zomer. Granita’s (korrelig waterijs) zijn gemak…
Technieken & methoden voor het maken van cocktailsTechnieken & methoden voor het maken van cocktailsU kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat wel een mix of een combinatie van likeuren en dranken die bij toeval een s…
De lekkerste roomcocktailsDe lekkerste roomcocktailsEr zijn honderden verschillende cocktails, elk met z'n eigen kenmerk (kleur, geur, vormgeving etc.). Room is in sommige…

Reageer op het artikel "Verfrissende cocktails"

Infoteur: Jootje
Laatste update: 12-10-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Schrijf mee!