InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > Bruisende aperitieven: recepten

Bruisende aperitieven: recepten

Veel feestjes starten met een glas champagne of schuimwijn en geef toe dat uw gasten best wel eens verrast mogen worden met iets anders. Wilt u met iets beters voor de dag komen, maar breekt het angstzweet je al uit omdat jou inspiratie tot onder het vriespunt is gezakt. Vrees dan niet langer en start het feest sprankelend met een origineel bubbelaperitief.

Exotic Bubble’s

De flutes voor 1/3 vullen met maracuja-sap (passievrucht) en een klein scheutje citroensiroop. Bijvullen met een koude belletjeswijn naar keuze.

East en West Bubblé s

Schenk in elke flute 1 ½ cl pisang-ambon en 1 ½ cl kersenjenever of brandewijn. Voeg twee cocktailkersjes en twee ijsblokjes toe. Bijvullen met een droge, koude belletjeswijn. Werk af met een schijfje citroen.

Melba Bubblé s

Schenk in elke flute 1 ½ cl perziklikeur en 1 ½ cl frambozensiroop. Voeg drie bevroren frambozen en een bevroren schijfje perzik toe. Bijvullen met een koude belletjeswijn naar keuze. Serveren met een cocktaillepel.

Kir and Bubblé s

Schenk in elke flute 3 ½ cl bosaardbeitjes- likeur. Aanvullen met een zeer koele, droge belletjeswijn. Afwerken met een muntblaadje en over het glas een prikker met (bos)aardbeitjes leggen.

Orange Bubblé s

Per glas: giet 4 cl vermouth, 1 cl grand marnier en 2 cl sinaasappelsap in een mengglas met twee ijsblokjes. Roer tot het drankje goed gekoeld is en zeef het sap boven een flûte of wijnglas.
Vul aan met goed gekoelde champagne of een belletjeswijn naar keuze. Versier het glas met een schijfje sinaasappel.

Champagne Bubblé s

Giet in elke flute 1 scheutje rietsuikersiroop en 2 druppels angostura. Goed mengen en een beetje aanvullen met Champagne. Sproei er wat sap van een citroenschilletje bij en vul de champagne telkens bij als het schuim wegtrekt.

COOL Bubblé s

Werp twee ijsblokjes in een longdrinkglas en roer er 2 cl Benedictine (likeur) en 1 cl citroensap door.
Was de komkommer en snijd hem in de lengte in vieren. Snij één kwart doormidden en verwijder de zaadjes. Doe het stukje komkommer in het longdrinkglas. Vul het glas aan met goed gekoelde champagne. Laat het glas even staan zodat de komkommersmaak in het drankje kan dringen.

Framboise Bubblé s

Giet in elke flute een scheutje crème de framboise. Vul aan met een goed gekoelde belletjeswijn naar keuze. Zet in het glas een prikker met een framboosje.

Pink Bubblé s

Dompel een half klontje suiker in een scheutje Campari en leg het in een wijnglas. Sproei een beetje limoensap bij en vul aan met een koude belletjeswijn. Laat een stukje limoenschil in het glas dwarrelen.

Champagnepunch

Voor tien personen

  • ijsblokjes
  • 1/4 l Campari
  • 1/8 l Amaretto
  • 1 verse ananas
  • 2 flessen champagne of belletjeswijn
  • cocktailkersjes voor de garnering

Giet de Campari en de Amaretto in een grote bowl en voeg een tiental ijsblokjes toe. Schil de ananas, snij hem in stukjes en meng die door de punch. Giet er vlak voor het opdienen de goed gekoelde champagne of belletjeswijn bij. Verdeel de punch over de wijnglazen en garneer elk glas met een cocktailkersje en een stukje ananas op een prikker

Cocktails doen het momenteel heel erg goed en worden vaak ingezet als aperitief. Ze zijn niet alleen erg lekker, maar geven uw feest ook de nodige kleur. Een drankje zonder alcohol kan ook goed smaken. Zeker als u dat zelf hebt samengesteld. Een zwoele zomeravond vraagt om een koel drankje zoals sangria of ijsthee, maar op een gure winteravond doet een warme koffie- of theedrank het beter.
© 2008 - 2019 Worm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cremant de Bourgogne, sprankelend wijntjeCremant de Bourgogne, sprankelend wijntjeEen lekkere mousserende wijn is cremant de Bourgogne. De wijn is een goed alternatief voor champagne. Misschien iets voo…
Aperitieven, waar moet ik aan denken?Het woord aperitief komt van het Latijnse 'aperire', wat 'openen' betekent. Dat een aperitief eetlustwekkend is, mogen w…
Cocktails met champagne makenChampagne, de koningin onder de drank. Het is lekker om puur te drinken, maar een cocktail met champagne als hoofd besta…
Prosecco, lekkere Italiaanse bubbeltjeswijnProsecco, lekkere Italiaanse bubbeltjeswijnProsecco is een Italiaanse bubbeltjes wijn die zijn opmars in Nederland maakt. De Italiaanse Prosecco is een goedkoper a…

Reageer op het artikel "Bruisende aperitieven: recepten"

Infoteur: Worm
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Schrijf mee!