InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > Het serveren van martini

Het serveren van martini

Het serveren van martini Heb je een feestje en houden je gasten meer van een martini dan van wijn? Hier heb je enkele tips om je martini koud te serveren en hoe je martiniís kunt maken zonder een martinishaker. Ik zou zeggen laat de gasten maar komen, want met deze tips maak jij de lekkerste martiniís.

Koude martini

Wat een goede martini een supergoede martini maakt is meestal hoe koud de martini geserveerd wordt. En koude martini glazen kunnen een martini veel kouder maken dan wanneer de glazen niet koud zijn.

Als je een feestje hebt, zijn de vriezer en koelkast waarschijnlijk al vol met belangrijke dingen zoals ijs en eten. Gelukkig zijn er manieren om je martini glazen koud te krijgen, zonder ze in de vriezer of koelkast te zetten. Zo hoef je je geen zorgen te maken om de ruimte en de gasten die een martini lusten.

Eerst was je het glas snel. Eventuele stof zou anders bovenop je vers gemaakte martini drijven.

Als je meer dan tien minuten hebt voor het serveren, doe je het glas in de vriezer zonder het glas af te drogen na het wassen. Zo wordt het glas sneller koud.

Als je niet veel tijd hebt, vul je het glas met crushed ice en een beetje water. Laat zo het glas koud worden terwijl je de martini maakt. In 3 à 4 minuten is het glas al kouder door het ijswater. Gooi het water weg, of schenk het in een andere martini glas. Schenk de martini in het koude glas en doe er een olijf bij.

Martiniís maken zonder een martinishaker

Je hebt vrienden uitgenodigd die wel een lekkere martini lusten, maar je hebt geen martinishaker. Er zijn een paar gemakkelijke manieren om toch een martini te maken.

Het makkelijkst is om een reiskoffiebeker te pakken en het als een martini shaker te gebruiken. Doe het ijs en de cocktail ingrediënten in je koffiebeker en draai de koffiebeker dicht. Begin voorzichtig te schudden en zet je duim op de opening van de koffiebeker, zodat de martini niet uit de koffiebeker valt. Draai de koffiebeker open en schenk de martini in de martiniglazen.

Heb je geen reiskoffiebeker? Dan pak je twee glazen waarvan één glas kleiner is dan de andere, zodat de randjes van de glazen in elkaar zitten. Doe de ingrediënten in de grotere glas en zet de kleinere glas bovenop om voorzichtig mee te schudden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ljb2, Pixabay

Reageer op het artikel "Het serveren van martini"

Infoteur: Isabella
Laatste update: 06-05-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Special: Feest organiseren
Schrijf mee!