InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Cremant de Bourgogne, sprankelend wijntje

Cremant de Bourgogne, sprankelend wijntje

Cremant de Bourgogne, sprankelend wijntje Een lekkere mousserende wijn is cremant de Bourgogne. De wijn is een goed alternatief voor champagne. Misschien iets voor de komende feestdagen? Wat is eigenlijk het verschil tussen champagne en cremant?

Wijn uit de Bourgogne

Cremant de Bourgogne is een frisse sprankelende wijn. Zoals zijn naam al doet vermoeden mag deze wijn alleen in Bourgondië worden geproduceerd. De wijn moet, net als champagne, aan hoge kwaliteitseisen voldoen. Zo is wettelijk bepaald dat het gistingsproces minstens negen maanden moet duren. Er mogen alleen druiven worden gebruikt van de soorten chardonay, gamay, pinot noir en aligoté. Bourgondië produceert ook 'gewone' mousserende witte wijnen, die aan minder strenge eisen moeten voldoen en goedkoper zijn. Maar deze wijnen scharen zich niet onder de noemer 'cremant'.

Verschil met champagne

Cremants worden op dezelfde wijze geproduceerd als champagne. Eens is in Frankrijk bepaald dat sprankelende wijnen alleen onder de naam champagne mogen worden verkocht, als deze in de champagnestreek zijn geproduceerd. Landelijk werd er daarom een tegenhanger verzonnen: 'cremant'. Behalve de naam is er dus geen verschil.

Kir Royale

Een ander Bourgondisch drankje is crème de cassis. Deze likeur wordt van oudsher geproduceerd in Dijon. Dat kan dus niet anders of die mengt zich goed met cremant de Bourgogne. Zo krijg je een typisch Bourgondisch aperitief: Kir Royale. Schenk een bodempje crème de cassis in elk champagneglas. Vul de glazen met gekoelde cremant de Bourgogne. Meteen serveren. Santé!
© 2007 - 2019 Kooitje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Cremant de Bourgogne, sprankelend wijntje"

Reacties

Kostik, 12-04-2012 12:45 #4
@job er wordt wel pinot meunier gebruikt in Cremant de Bourgogne, je moet alleen een goeie vinden!

Job, 27-11-2009 16:45 #3
Crémant is een wettelijk goedgekeurde naam voor wijnen buiten Champagne, binnen Champagne mag de naam sinds 1993 niet meer gebruikt worden voor licht mousserende wijn, met lagere flesdruk.

Bas, 30-12-2008 16:48 #2
Er bestaan weldegelijk meerdere verschillen tussen Champagne en cremant. Zo worden voor Champagne andere druiven gemaakt en is de samenstelling van de grond in de Champagnestreek heel anders dan die in de Bourgogne, wat invloed heeft op de smaak.

Peronista (infoteur), 26-12-2008 15:09 #1
Wist je dat de term cremant sinds 1993 niet meer mag worden gebruikt? Reactie infoteur, 29-12-2008
Nee, dat is nieuw voor mij… Ik heb een huisje in Frankrijk en daar word het volop onder die naam verkocht. (Hier trouwens ook.) Ik zal proberen uit te vinden hoe dat zit.

Infoteur: Kooitje
Gepubliceerd: 30-10-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Reacties: 4
Schrijf mee!