InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Tsjechische drank en drinken uit Tsjechië

Tsjechische drank en drinken uit Tsjechië

Tsjechische drank en drinken uit Tsjechië Het bier uit Tsjechië is wereldwijd befaamd. De Tsjechen nemen hun bier (pivo) serieus en zijn er zeer trots op. Tsjechië produceert tevens een aanzienlijke hoeveelheid wijn, voornamelijk afkomstig uit Zuid-Moravië. Het mineraalwater, Mattoni en Dobra voda, komt op iedere menukaart in Praag voor.

Bier en Budweiser uit Tsjechië

Pilsner en de verschillende verwante varianten vinden hun oorsprong in Bohemen. Men is het algemeen eens dat de beste Pilsners dichtbij het plaatsje Pilsen worden geproduceerd. Het meest bekend is misschien wel Pilsner Urquell. Het heldere en goudkleurige Pilsner met de sterke smaak van hop wordt gebrouwen volgens de lager-methode; gefermenteerd op de bodem en langzaam gerijpt op een lage temperatuur. het woord Pilsner komt van de plaatsnaam Plzen, (Pilsen in het Duits), een stadje op zo'n 80 kilometer ten zuid-westen van de Tsjechische hoofdstad Praag. Hier werd dit type bier voor het eerst in 1842 gebrouwen. De brouwerij ie het bier ontwikkelde maakt nog steeds Plzenske pivo, alsmede het iets sterkere Plzensky prazroj, beter bekend als Pilsner Urquell. Een bier met een iets zoetere smaak, Budweiser Budvar, wordt 100 klometer ten zuiden van Praag gebrouwen in het plaatsje Ceske Budejovice (Budweiser in het Duits). De eerste brouwer van het Amerikaanse Budweiser bier nam de naam over na een bezoek aan Bohemen in de 19e eeuw.

De beste plaats om van het Tsjechische bier te genieten is en bierhal (pivinice). Iedere bierhal wordt door slechts één brouwer van voorraad voorzien, zoat er altijd maar één merk bier beschikbaar is. Dit merk komt dan wel in verschillende varianten. De grootste merken zijn Plzenske en Gambrinus (genoemd naar de legendarische Koning van het Bier) uit Plzen, Staropramen uit Praag en Velkopopovicke uit de provincie Velke, ten zuiden van Praag. Het meeste word licht, getapt bier gedronken (svetle), maar een aantal bierhallen serveert ook speciale sterkere donkere lagers (tmave). Een andere type bier is kozel, een sterk licht bier met sterke overeenkomsten met het Duitse bock. Een halve liter bier heet een velke, een derde liter een male.

Op het etiket van Tsjechisch bier staan twee percentages vermeld; het lage percentage geeft het alcoholpercentage van het bier aan, terwijl het hoge percentage (vrijwel altijd groter afgedrukt) aangeeft wat de dichtheid van het mout en de suikers in het bier is.

Wijn uit Tsjechië

De voornaamste wijn-regio van Tsjechië is Moravia, waar de meeste en beste wijnen voor plaatselijke consumptie vandaan komen. Er worden ook enkele wijnen in Bohemen gemaakt, voornamelijk rond Melnik, net ten noorden van Praag. De witte wijnen zijn meest van Riesling, Müller-Thurgau of Veltliner druiven gemaakt. Een zeer acceptabele witte wijn droge wijn is Rulandske (pinot druiven). De term voor half-droge wijn is polosuche, terwijl de term voor droge wijn suche is. De rode wijnen zijn over het algemeen beter dan de witte, waarbij de beste keuzes Frankovka en Vavrinecke zijn. In de herfst wordt een half gefermenteerde jonge zoete witte wijn gedronken, genaamd burcak.

Likeur en sterke drank uit Tsjechië - Tsjechische Trots

In iedere bar en ieder restaurant kan Becherovka worden besteld en gedronken. Becherovka is een bitter-zoete, amber kleurige kruidendrank welke als aperitief of likeur wordt geserveerd. Soms wordt Becherovka ook wel gemengd met bijvoorbeeld tonic. Andere lokale sterke dranken zijn Borovicka (met de sterke smaak van de jeneverbes) en Slivovice, een brandy die wordt gemaakt van pruimen. De laatste is een heldere en zeer sterke drank met een zeer eigen smaak.

Lees verder

© 2011 - 2019 Henk108, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tsjechische drank en drinken uit Tsjechië"

Infoteur: Henk108
Laatste update: 02-01-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!