InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Hongaarse drank en drinken in Hongarije

Hongaarse drank en drinken in Hongarije

Hongaarse drank en drinken in Hongarije Hongarije is beroemd om de excellente wijnen. Ondanks dat het een klein land is, heeft het toch maar liefst 22 wijn-regio's. Al deze regio's produceren een eigen specifieke wijn. Daarnaast worden er in Hongarije bier en diverse soorten brandy en kruiden-likeur geproduceerd. Tokaji en Unicum zijn speciale voorbeelden van Hongaarse alcoholische drank.

Pálinka en andere sterke dranken uit Hongarije

Kecskemét is de grootste regio in Hongarije waar de alcoholische drank pálinka wordt geproduceerd. De drank wordt gedestilleerd van fruit uit de boomgaarden op de Grote Hongaarse Vlakte, ongeveer 100 kilometer ten zuid-oosten van de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Pátinka is een inheemse Hongaarse drank welke je in verschillende smaken tegen kunt komen, waaronder barrack (abrikoos) en csereznye (kers). Het beste smaakt, althans volgens de Hongaren zelf, de variant szilva (pruim), welke in het district Szatmár wordt geproduceerd. Pálinka is niet de enige sterke drank welke in Hongarije wordt geproduceerd. Andere voorbeelden zijn Törköly, een drank gedestilleerd van knolrapen met een erg delicate smaak en Vilmos, een brandy welke van Williams peren wordt gemaakt.

Mousserende wijn uit Hongarije

Mousserende wijn wordt in Hongarije pezsgö genoemd, het Hongaarse woord voor "sprankelend". De Hongaarse mousserende wijnen hebben een uitstekende reputatie zowel binnen als buiten Hongarije. De klassieke productie-methode voor deze wijnen werd in 1881 vanuit Frankrijk in Hongarije geïntroduceerd door József Törley. Het was dezelfde Törley welke de eerste productie-faciliteit opzette in Budafok, waar al meer dan 100 jaar excellente mousserende wijnen worden geproduceerd. Tegenwoordig kent Hongarije meerdere wijngaarden welke pezsgö produceren, voornamelijk in het gebied rond de hoofdstad Boedapest en in de regio's Pannonia en Balatonboglár. Naast de eerder genoemde Törley is ook Hungaria één van de betere merken.

Witte en rode Hongaarse wijn

De keuze aan goede Hongaarse wijn neemt nog steeds toe. Dit komt voornamelijk omdat steeds weer verbeterde wijnen langer worden gerijpt in de kelders van particuliere bedrijven. Hongarije kent droge Chardonnay- en Riesling wijnen, halfdroge Zödszilváni, Hárslevelü en Szürkebarát, half-zoete Tramini de aromatische Muskotály, welke in Badacsony, Balatonboglár, Csopak en Somló worden geproduceerd. Onder de rode wijnen zijn de droge Kékfrankos, Burgundi, Oportó, Cabernet en Pinot Noir populair, evenals de halfdroge Merlot, welke in Siklós, Sopron, Szekszárd, Tihány en Villány wordt geproduceerd.

Tokaji uit Hongarije

De dessertwijn Tokaji heeft door de eigen stijl recht op een aparte vermelding. Het bouquet en de smaak komen van een schimmel welke alleen voorkomt in de vulkanische bodemde vork van de rivieren de Bodrog en de Tisza waarin de druiven voor de Tokaji groeien. Tokaji varieert van zoet tot droog en is rijk va smaak met een volle body. Speciaal aanbevolen om eens te proberen is Aszú, waaraan overrijpe druiven van vlak na de eerste vorst zijn toegevoegd. De hoeveelheid van deze druiven bepaald de zoetheid en de body van de wijn. Hoe meer deze druiven zijn toegevoegd, hoe zoeter en rijker de smaak van de Aszú is.

Hongaars Bier

De Hongaren hebben al lang geleden bier als favoriete drank gekozen omdat het uitzonderlijk goed samen gaat met veel traditionele, met veel paprika bereide, gerechten zoals de wereldwijd vermaarde Hongaarse goulash. Er zijn tegenwoordig nog drie authentieke Hongaarse biermerken over: Arany ászok, Köbányai (welke 150 jaar geleden voor het eerst werd gebrouwen in het Köbánya district van Boedapest) en het zeer smakelijke Dreher, De meeste andere Hongaarse brouwerijen zij overgenomen door grote buitenlandse bedrijven.

Unicum uit Hongarije

Al meer dan 150 jaar lang wordt een mengsel van 40 Hongaarse kruiden gebruikt voor de creatie van Unicum. De kruiden worden in drie verschillende delen van Hongarije verzameld en tot een bittere likeur verwerkt. Unicum wordt in Hongarije als aperitief gedronken of bij de koffie na een maaltijd. Het geheime recept wordt al sinds de tijd van Koning Franz I bewaard door de familie Zwack, tevens de merknaam van Unicum.

Lees verder

© 2011 - 2018 Henk108, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hongaarse drank en drinken in Hongarije"

Infoteur: Henk108
Laatste update: 08-08-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!