InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Eet pizza op straat in een hoorntje

Eet pizza op straat in een hoorntje

Iedereen is bekend met het fenomeen van ijsetende mensen op straat. Moet ook kunnen met pizza dacht een pientere Italiaan en hij introduceerde prompt het pizzahoorntje.

Een lange traditie

Pizza is een in onze contreien al lang ingeburgerde Italiaanse schotel die we gaan eten in een pizzeria of telefonisch bestellen om aan huis te laten leveren. Maar het gerecht heeft een lange voorgeschiedenis die nog voor onze tijdrekening van start ging: zo werd het reeds als ‘plat deeg met olijfolie, kruiden en honing, gebakken op steen’ geserveerd in de tijd van Cato de Oudere (2de eeuw voor Christus), werd het in de middeleeuwen als voedsel van arme mensen beschouwd en onderging het in de 16de eeuw een revolutionaire verandering ten gevolge van de invoer van tomaten uit Zuid-Amerika. De pizzabakkers begonnen zich geleidelijk aan te onderscheiden van gewone bakkers en in 1830 opende de eerste pizzeria in Napels zijn deuren. Raffaele Esposito gaf in 1889 de populariteit van de pizza nog een extra zetje toen hij van het koninklijke paar een bestelling kreeg en speciaal voor de koningin de Pizza Margherita creëerde.

Hoe de pizza verder Europa en de Verenigde Staten (via Italiaanse emigranten) veroverde is een algemeen bekend verhaal.

De KonoPizza

Tijd dus om een nieuw deeltje aan de rijke geschiedenis toe te voegen bedacht Rossano Boscolo begin van de 21ste eeuw. Hij kwam op het idee om twee typisch Italiaanse producten met elkaar te combineren: het ijshoorntje en de pizza en ze de KonoPizza te dopen. Hij bakte het pizzadeeg in hoorntjesvorm en stouwde het vervolgens vol met de typische pizza-ingrediënten als daar zijn kaas, tomaten en basilicum. Op de Triënnale van 2004 te Milaan, een grote tentoonstelling voor grafiek en design, stelde hij zijn ‘wandelpizza’ voor en het succes was zo groot dat hij er binnen het jaar in slaagde verkooppunten over heel Italië alsook in het buitenland te openen.

Recept

Hoe bereid je nu zo’n typische ‘hoorntjespizza’ die je zoals een ijsje op straat kan nuttigen?

  1. Kies de deegsoort die je gewoonlijk gebruikt om een pizzabodem te maken. Volg je favoriete recept om het pizzadeeg te maken.
  2. Rol het deeg uit op een vlakke ondergrond. Zorg voor een rechthoekige vorm. Bestrooi het deeg met bloem zodat het niet gaat kleven. Gebruik een deegrol om het deeg zo dun mogelijk uit te rollen. Draag er zorg voor dat het deeg in twee of drie delen kan onderverdeeld worden.
  3. Snijd het deeg in twee of drie delen met een scherp mes. Snijd zodanig dat je driehoekvormen hebt.
  4. Bak het deeg in de oven volgens het door u gebruikte recept of de richtlijnen op de verpakking.
  5. Als de driehoeken klaar zijn plaats je een cylinder of een lege papierrol (van keukenrol bijvoorbeeld) aan de onderkant en rol je het deeg errond tot je een hoorntje hebt. Je drukt de onderste uiteinden tegen elkaar zodat er geen opening is en je verwijdert de rol. Laat de hoorntjes afkoelen zodat ze hard kunnen worden.
  6. Vul de hoorntjes met de pizza-ingrediënten. Nu kun je de hoorntjes opnieuw bakken tot ze warm genoeg zijn.
Gerelateerde artikelen
De Pizza Margherita (en andere bekende pizza's)De Pizza Margherita (en andere bekende pizza's)De pizza Margerita is ongetwijfeld de klassieker van de alom bekende pizza. De basisingrediënten zijn: kaas, tomaat en i…
De lekkerste pizza's om zelf te makenDe lekkerste pizza's om zelf te makenHoe zorg je ervoor dat je pizzabodem lekker krokant en bruin wordt? En welke ingrediënten maken je pizza tot een groot s…
Zelf pizza maken: Maak zelf lekkere verse pizza's!Zelf pizza maken: Maak zelf lekkere verse pizza's!Zelf pizza maken is veel lekkerder dan een pizza uit het vriesvak. Bij zelfgemaakte pizza kan je immers zelf bepalen wat…
Makkelijke en gezonde pizza: bodem kopen en zelf beleggenMakkelijke en gezonde pizza: bodem kopen en zelf beleggenPizza is wereldwijd bekend en geliefd. Maar kant-en-klare gekochte pizza is enorm vet, meestal dik belegd met kaas. Maar…
Samen pizza bakken, gewoon aan tafel!Samen pizza bakken, gewoon aan tafel!Houdt u ook zo van pizza? Dan kunt u het bereiden van uw lievelingsgerecht in een feestelijk jasje gieten. Met de TREBS…

Reageer op het artikel "Eet pizza op straat in een hoorntje"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 09-08-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!