InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Mojama of Gedroogde Tonijn (Spanje)

Mojama of Gedroogde Tonijn (Spanje)

Het vlees van de rode tonijn (Thunnus thynnus) is zeer geschikt voor het bereiden van Mojama. De tonijn die men gebruikt voor de Mojama komt voor een deel uit Andalusische wateren en voor een deel uit andere zeeën. De visfilet worden er gedroogd door de wind die bijna altijd aanwezig is en door de zon zodat de vis niet kan bederven.

Mojama

De Arabieren conserveerden de tonijn al op deze manier en noemden het toen "musama". De Spanjaarden noemen het nu mojama en het is een specialiteit die vooral aan de Andalusische kust, met name in de omgeving van Huelva, Cádiz en Almeria wordt vervaardigd. Maar ook in Murcia en Valencia.

Hoe wordt deze Mojama of Gedroogde Tonijnfilets bereid?

Je kan mojama van elke soort tonijn maken, maar de beste en grootste filet komt van de rode tonijn. En je kan de tonijn enkel drogen in een streek waar het klimaat gunstig genoeg is, want hij moet door en door droog worden. Dus in streken waar veel wind is, zoals aan de Atlantische kust van Huelva.

De verse tonijn wordt schoongemaakt en gefileerd, daarna wordt deze filet met water schoongemaakt en worden deze met zout bestrooid. Dit zout moet enkele dagen intrekken. Wanneer het zout voldoende in de tonijnfilets is getrokken, worden deze zeer grondig gewassen en te drogen gehangen. Het is de bedoeling dat deze filets dan heel langzaam in de frisse wind drogen. Hoe droger de tonijn is, des te roder hij kleurt. Door het drogen krimpen de filets en krijgen ze de roodbruine kleur die kenmerkend is voor de mojama. Daarna wordt de mojama nogmaals grondig schoongemaakt en verpakt. Een heel groot deel daarvan wordt in folie verkocht.

Hoe eet men deze Mojama

Er zijn verschillende manieren om deze Mojama te eten.

Eerste manier

  • Men kan de filet in flinterdunne plakjes snijden, zoals men ook bij de jamon (ham) doet.
  • Deze hele fijne plakjes worden op een schotel gelegd en met extra virgen olijfolie overgoten. Laat deze schotel ongeveer een uurtje staan, zo worden de plakken tonijn lekker mals.
  • Rooster nu wat amandelnoten om er bij te serveren.
  • Schenk er een heerlijke witte wijn bij bv. Condado de Huelva.
  • En nu genieten!

Tweede manier

  • Snij de tomaten in schijven en leg ze op een schaal.
  • De dunne plakken mojama serveer je er boven en versier je met heel fijn gesneden selder.
  • Decoreer de schotel met fijngesneden groene olijven.
  • Nu nog een beetje met olijfolie besprenkelen.
  • Heerlijk!

Derde manier

  • Snij de mojama in iets dikkere plakken en snij deze op hun beurt in stukjes.
  • Maak een salade en meng er de tonijn door.
  • Enkel besprenkelen met koudgeperste olijfolie, want de zilte smaak van de tonijn verdraagt niet veel en met olijfolie wordt de smaak van de mojama nog beter.
  • Serveer met stukjes brood en een lekkere witte wijn.

Bekijk ook Spaanse Specialiteiten

Lees verder

© 2010 - 2019 Gertrudis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Culinaria España
  • Foto : http://www.spaansewinkel.nl

Reageer op het artikel "Mojama of Gedroogde Tonijn (Spanje)"

Infoteur: Gertrudis
Laatste update: 13-02-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!