InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Feest van de Migas in Ronda (Zuid-Spanje)

Feest van de Migas in Ronda (Zuid-Spanje)

De Celebración de las Migas of het Feest van de Migas in Ronda (Andalusië) heeft plaats het weekend voor het carnavalsfeest. Op dit feest worden de carnavalsliederen van Ronda aan het publiek voorgesteld. Het is een gezellige bijeenkomst waar vrienden en familie afspraken maken voor het carnavalsgebeuren.

Wat zijn Migas?

Migas betekent letterlijk "broodkruimels" en is een eenvoudige maaltijd, gemaakt met brood, wat vet en vlees. Het gerecht is al duizenden jaren oud, zelfs de eerste bewoners van Spanje kenden al gerechten met oud brood. Vroeger waren het alleen de herders en muildierdrijvers die de migas verorberden op hun rondzwervingen door het land.

De oorspronkelijke migas werden gebakken van oud brood dat werd verkruimeld waaraan schapenvet of reuzel werd aan toegevoegd. Soms werd er ook knoflook, paprikapoeder en seizoenskruiden meegebakken om het een aangenamere smaak te geven. Op betere dagen werd er zelfs chorizo (een soort paprikaworst), jamón (ham) of tocino (spek) meegebakken.

Van dit eenvoudige herdersrecept zijn nu heel veel variaties te vinden in heel Spanje. Er is altijd wel een feest te vinden waar deze oeroude traditionele schotel wordt geserveerd, zoals op het Feest van de Migas in Ronda, waar iedereen gratis migas en bier kan nuttigen.

Verschillende Migas recepten

Migas Rondeñas (Rondeense migas)

Ingredienten

  • 1 kilogram brood van enkele dagen oud
  • een half glas olijfolie
  • vier chorizos
  • 1 bol knoflook
  • zout

Bereiden

  1. Snij het brook in blokjes de avond ervoor en bewaar dit in een kom. Bevochtig het brood lichtjes en bedek de kom met een keukenhanddoek.
  2. Neem een grote pan en doe daar de olie in op een matig vuur en bak hierin de in stukken gesneden knoflook en chorizo. Zodra de knoflook en de chorizo gebakken zijn, haal je deze uit de pan en hou je deze apart in een kom.
  3. Bak nu het brood, op een heel zacht vuur, in dezelfde olie en blijf het omroeren zonder ophouden. De migas moeten droog zijn en mogen dus zeker niet aan elkaar blijven kleven. Breng op smaak met zout.
  4. Een minuut voor je de migas serveert, doe je de reeds gebakken chorizo en knoflook erbij. Nog eventjes opwarmen en smullen maar!
  5. Je kan hierbij nog altijd olijven serveren.

Migas Aragonesas (Migas van Aragon)

Ingredienten

  • twee broden van een paar dagen oud
  • 150 gram jamón serrano (serrano ham)
  • 1 grote ui
  • 1 tomaat
  • twee tenen knoflook
  • acht tot tien eetlepels olijfolie
  • zout

Bereiden

  1. Snij het brood in fijne repen doe deze repen in een grote kom. Bevochtig het brood terwijl je dit met de handen nog verder verbrokkeld. Laat dit nu ongeveer drie uur staan en bedek met een vochtige handdoek want het brood mag niet uitdrogen.
  2. Snij de ui in fijne stukjes, schil de tomaat en hak in stukken en frituur deze in een pan. Voeg daarna de in stukken gesneden ham bij en breng op smaak met het nodige zout.
  3. Voeg nu het brood erbij en blijf roeren.
  4. Hak de knoflook zeer fijn en voeg deze bij de migas wanneer deze halfgaar zijn.
  5. Wanneer de migas droog zijn, zijn ze klaar om te serveren met witte of blauwe druiven.

Migas uit de thermomix

Ingredienten

  • een halve kilogram brood
  • 1 beker olijfolie
  • acht tenen knoflook
  • 1 dessertlepel zachte paprikapoeder
  • 100 gram jamón serrano (serrano ham)
  • 100 gram chorizo
  • 30 gram varkensreuzel
  • water om het brood te bevochtigen
  • zout
  • moscateldruiven

Bereiden

  1. Snij de dag ervoor het brood in blokjes en doe dit in een kom. Bevochtig het brood terwijl je het met de handen omroert. Wikkel een vochtige handdoek rond de kom, zodat het brood niet uitdroogd.
  2. Doe nu het brood per honderd gram, 5 seconden op snelheid 3 1/2 in de termomix, tot al het brood in stukjes is. Hou het brood apart.
  3. Neem nu een hoge pan en smeer de bodem in met reuzel.
  4. Zet op een laag vuur en voeg ook de olijfolie toe. Wanneer deze warm is doe je er de fijngesneden look bij en frituur je de look tot hij goudbruin ziet, schep hem uit de pan en hou apart.
  5. Vervolgens doe je de fijngesneden chorizo en ham in de pan en blijf je roeren. Na ongeveer één minuut doe je de migas in de pan, de paprikapoeder en breng op smaak met het zout.
  6. Vanaf dit moment roer je zonder ophouden zodat al het vocht goed kan verdampen. Wanneer de migas droog zijn, kan je ze serveren met de moscatel druiven.

Lees verder

© 2010 - 2019 Gertrudis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Feestdagen en evenementen in AndalusiëReligieuze of wereldwijde feesten, in Andalusië maakt het niet uit wat voor feest het is. De beroemdste feesten van Anda…
Traditionele Spaanse recepten uit AndalusieTraditionele Spaanse recepten uit AndalusieAndalusie is voor de Spanjaarden bijna een continent. De rijke zeeen, vruchtbare rivieren en uitgestrekte landbouwgebied…
Koolhydraatarm broodKoolhydraatarm broodKoolhydraatarm brood is wereldwijd steeds populairder aan het worden. Dit komt omdat in koolhydraatarm brood minder kool…
De Andalusische Podenco ManetoDe Andalusische Podenco ManetoWie ooit in Andalusië geweest is heeft deze grappige hondjes wellicht al eens gezien op straat in een of ander wit dorpj…
Gezonde sandwichesGezonde sandwichesWil je een beetje afvallen dan kun je het beste je tussendoortjes laten staan en de hoofdmaaltijden goed gebruiken. Daar…
Bronnen en referenties
  • Recepten van Spaanse vrienden

Reageer op het artikel "Feest van de Migas in Ronda (Zuid-Spanje)"

Infoteur: Gertrudis
Gepubliceerd: 17-02-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!