InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > De bieren van Leffe

De bieren van Leffe

InBev Nederland is een groot producent van bieren en andere dranken. De bekendste bieren van InBev zijn Jupiler, Dommelsch, Hertog Jan, Beck's, Hoegaarden, Belle-Vue, Franziskaner en natuurlijk Leffe. In dit artikel zullen we dieper ingaan op de de vijf verschillende varianten van het merk Leffe.

Het assortiment van Leffe

Leffe valt, zoals in de inleiding vermeld, onder de grote producent InBev Nederland. Leffe is één van de speciale abdijbieren die het bedrijf voert en noemt het zelf een bourgondisch bier met een rijke historie. Het goudgele genot wordt dan ook al sinds 1240 gebrouwen in de Abdij van Leffe. Momenteel is te verkrijgen in meer dan 60 landen en is daardoor een wereldwijds bekend en groot merk. Dit bier is een speciaal type bier dat bedoelt is om rustig voor te gaan zitten en er met alle zintuigen vol van te gaan genieten.
Leffe heeft een assortiment van vijf verschillende bieren, namelijk de Leffe Blond, Leffe Dubbel, Leffe Triple, Leffe 9° en de Leffe Radieuze. Hieronder zullen ze per stuk allen uitgebreid worden omschreven.

Leffe Blond

De eerste en tevens lichtste variant van Leffe is het goudblonde bier. Het is een krachtig bier met een alcoholpercentage van 6,6% en daardoor een heerlijk doordrinkbaar biertje. Qua smaak heeft een fruitige en zachte smaak en het heeft toetsen van banaan, vanille en kruidnagel. De ingredïenten hoe deze blonde tot stand is gekomen door water, bleke- en gerstemout, hop en maïs Deze variant komt het beste tot zijn recht bij een temperatuur van 7-8 graden Celsius.
Leffe blond is te verkrijgen op fles, fust en als vaatje voor de thuistap PerfecDraft.

Leffe Dubbel

De dubbel is, zoals elke dubbel, een donkerbruin abdijbier. Het is een bier met een percentage van 6,5% alcohol en daardoor is het net een tikje lichter dan zijn blonde voorganger. De smaak is te omschrijven als een volle, ronde en zacht. Deze dubbel wordt gebrouwen met behulp van water, maïs, hop en gerstemout en ook wordt er donkere mout en gebrande mout gebruikt, waar het tevens ook zijn kleur mee verkrijgt. De serveertemperatuur ligt bij deze rond de 6 graden celsius.
Leffe dubbel is te verkrijgen op fles en op fust.

Leffe Triple

De goudbruine, ondoorzichtige, perzikachtige kleur is de derde variant van het assortiment, de triple. Ook dit is een bier van hoge gisting en betreft een alcoholpercentage van maar liefst 8,5%. Hiermee is het een stuk zwaarder dan zijn twee voorgangers. Zijn smaak is zeer complex. Het kan omschreven worden als subtiel, licht en fris, maar ook vol in de mond met een fascinerende afdronk. Ook deze wordt gebrouwen van water, mout, maïs, hop en gerstemout, maar ook met tarwe. De serveertemperatuur ligt bij dit bier op zo'n 5-6 graden celsius. De triple is alleen verkrijgbaar op fles.

Leffe Radieuze

Leffe Radiezue is een wat meer onbekend bier bij de kenners van abijbieren. De radieuze is een heerlijk bier met een mooie, warme bruine kleur. Ook dit betreft een bier van hoge gisting en heeft een alcolholpercentage van 8,2%. De smaak is zacht, rond en uitermate vol. Hij wordt dan net als de andere bieren gemaakt met de basis ingredïenten water, mout, hop en maïs, maar deze bevat ook nog gerstemout, koriander en tarwe. Ook hier is 5-6 graden celsius de beste temperatuur om het bier te nuttigen. Net als de triple is deze alleen te verkrijgen op fles.

Leffe 9°

De vijfde en laatste bier van Leffe is de Leffe 9°. Ook dit is een wat minder bekend bier, maar eentje die er niet voor onder doet. Dit bier heeft een alcoholpercentage van, zoals de naam al doet vermoeden, 9%. Daarmee is het de zwaarste in de serie van Leffe. Dit hoge gistingsbier heeft een stroperige,rijke, volle smaak met een lange en frisse afdronk. Het riekt ietwat naar honing. Met een mooie diepgoude kleur is het een bier die zeker op 5-6 graden celsius de moeite waard is voor een heerlijke avond. Ook deze is alleen op fles te verkrijgen.

Gerelateerde artikelen
Het assortiment van GrimbergenGrimbergen, een bier met een lange en rijke geschiedenis. Het is één van de bekendste abdijbieren die van Belgische afko…
Bierbrouwerij Anheuser-Busch InBev: de nummer 1Niet Heineken en ook niet SABMiller domineren de markt als het komt op bier. Anheuser-Busch InBev is de grootste brouwer…
Chimay: de Abdij, het bier en de kaasChimay is een merk van sterkere bieren, en heeft vier verschillende bieren op de markt. De rode, blauwe, witte en dorée…
Westmalle Trappist; monnikenwerkOf je nou voor of tegen het Rooms-Katholicisme bent, één ding moet je de katholieke kloosterbewoners de Trappisten nagev…
Kasteelbier, Blond en DubbelKasteelbier, Blond en DubbelKasteelbier is een klassiek Belgisch biertje. Het dankt zijn naam aan het gebouw waar het in gebrouwen wordt; een 250 ja…
Bronnen en referenties
  • www.leffe.nl www.belgische-bieren.be

Reageer op het artikel "De bieren van Leffe"

Reacties

Mevr H. Davidse V. Daele, 26-07-2013 14:00 #3
Graag zou ik willen weten waar ik 2 leffe glazen op voet kan kopen.
Bij ons in Vlissingen zijn ze bij geen één slijter te koop. Reactie infoteur, 04-10-2013
Goedendag,

Excuus voor de late reactie! Eerlijk gezegd durf ik ook zo niet te zeggen waar de glazen te koop zijn. Ik denk dat u via google wel een heel eind zal komen. Of heeft u ze reeds al?

MartinQ79

Kc, 28-11-2011 20:38 #2
Wij Belgen vinden Leffe niet zo fantastisch. Bvb. Leffe blond bevat niet alleen de smaak van banaan, maar er wordt simpelweg banaan in poeder aan toegevoegd (dixit arbeiders op de werkvloer van Inbev). Dit bier is niet industrieel en heeft niets met abdijen te maken.
Voor de volledigheid: verbrande gerst zorgt voor de kleur van donkere Leffe.

Melchior Matthijssen, 18-05-2009 13:56 #1
Zijn er ook fustjes Leffe Blond die geschikt zijn voor de thuistap van de Krups Beertender? Ik dank u bij voorbaat voor uw reachtie. Met vriendelijke groet, Mlechior Matthijssen. Reactie infoteur, 18-05-2009
Helaas zijn er geen fustjes Leffe Blond die geschikt zijn voor de beertender van Krups.

De beschikbare merken voor de Beertender van Krups zijn:

- hele jaar door: Heineken, Amstel, Brand, Murphy's, Affligem, Amstel 1870 en Brand Urtyp
- op seizoenbasis: Wieckse Witte en Amstel Bock

Wat ik zelf overigens een verrukkelijk biertje van de tap vind is Affligem. Deze is zeker de moeite waard om te proberen.

Infoteur: Martinq79
Gepubliceerd: 08-02-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Reacties: 3
Schrijf mee!