InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Het ontstaan van Heineken NV

Het ontstaan van Heineken NV

Heineken NV, één van de meest multinationale bieren ter wereld. Het Heineken bier wordt wereldwijd gedronken en is actief in 178 landen. De productie van Heineken vindt plaats in ruim 140 brouwerijen in 71 verschillende landen.

Het Heineken van Gerard Adriaan Heineken

Het ontstaan van Heineken

Gerard Adriaan Heineken werd geboren in Amsterdam (28 september 1841 - 18 maart 1893). Gerard Heineken besloot op 22-jarige leeftijd een brouwerij over te kopen. Op 15 februari 1864 kocht hij brouwerij "De Hooiberg" aan de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam voor tachtig duizend gulden. Deze brouwerij gaf in in '73 pas de naam Heinekens Bierbrouwerij Maatschappij. In Duitsland stapten het merendeel van de bierbrouwers over van bovengistend naar ondergistend bier. In 1886 werd voor Gerard Adriaan Heineken de nieuwe basis voor het Heineken bier ontwikkeld. De Heineken A-gist. Deze gist vormt tot op heden de basis voor al het Heineken bier dat in 1887 werd geïntroduceerd.

Samenwerking en overnames

De zaken gingen goed voor de heer Heineken en binnen een aantal jaar zorgde hij voor twee nieuwe, modernere brouwerijen. In 1867 werd er een nieuwe vestiging in Amsterdam geopend. Zes jaar later in 1973 werd zijn derde brouwerij te Rotterdam geopend.
Naar aanleiding van plannen van de Rotterdamse Brouwerij d'Oranjeboom om ondergistend te gaan brouwen, deed Heineken aan directeur W. Baartz het voorstel om samen te gaan werken. Baartz accepteerde dit voorstel waarna de N.V. een feit was.
Gerard Adriaan Heineken had vanaf het begin al het ingenieuze idee om samenwerkingscontracten met lokale brouwers af te sluiten. Hierbij bood hij aan om Heineken te distribueren, hiermee was hij goedkoper uit.

De Eerste Wereldoorlog

Voor Heineken was het einde van de Eerste Wereldoorlog een gouden ontwikkeling. De drooglegging in Amerika werd namelijk een halt toe geroepen. Heineken bier was het eerste bier dat zijn schepen had verstuurd naar Amerika. Sindsdien is Heineken het meest succesvolle geïmporteerde biermerk. Hierna volgde een aantal overnames van Heineken. Ze namen grote bierbrouwers over om deze vervolgens te sluiten. Zo werd het marktaandeel flink vergroot.

Het Heineken van Freddy Heineken

De loopbaan van Alfred Henry Heineken bij zijn familiebedrijf

Op zijn achttiende jaar ging Alfred Henry (Freddy) Heineken full-time werken bij het bedrijf van zijn grootvader. In 1941 was het bedrijf echter niet meer in het bezit van zijn familie. Een aantal jaren na zijn aansluiting bij Heineken kocht hij de aandelen terug. Hierdoor had Freddy meer dan 50% van de aandelen voor zijn familie gekocht. Het bedrijf was dus weer in de familie. In 1951 werd Alfred Heineken een promotie toegekend. Hij werd commissaris. Zeven jaar later werd dit gedelegeerd commissaris. Ook ging hij in 1964 de raad van bestuur in. Waar hij uitgroeide tot "voorzitter Raad van Commissarissen en gedelegeerd commissaris Heineken Holding NV".
Freddy zorgde voor de campagnespreuk "Heerlijk, helder, Heineken". Ook bedacht hij de "lachende e" in Heineken. Freddy vertelde wel eens dat hij de marketing in was gegaan als er geen carrière bij Heineken was voor hem.

Uitbouw tot internationaal concern

Freddy Heineken heeft het bedrijf uitgebouwd tot een internationaal concern. Dat begon met een fusie met het Amsterdamse Amster bier. Dit was tot de dag van de fusie de grootste concurrent van Heineken. Ook wordt het Limburgse Brand bier overgenomen. Met deze stap wordt Heineken de grootste in de Nederlandse biermarkt.

De ontvoering van Freddy Heineken

Op 9 november 1983 om 18:56 uur worden Freddy Heineken en zijn chauffeur Ab Doderer ontvoerd door Cor van Hout, Willem Holleeder, Jan Boellaard en Frans Meijer. Cor van Hout en zijn mannen eisten 35 miljoen gulden, het bedrag werd betaald. Maar de twee gevangenen werden niet vrijgelaten. Twee dagen later zijn de gijzelaars bevrijd door de politie.
© 2014 - 2019 Vandenbrink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bierbrouwerij HeinekenHeineken is een bekend bierbrouwerij met een lange geschiedenis. Sinds Heineken zijn eerste brouwerij kocht in 1864 is h…
Het brouwen van pilsener (bier) in NederlandHet brouwen van pilsener (bier) in NederlandDe meest gedronken biersoort in Nederland dat doorgaans ook gewoon 'bier' wordt genoemd komt van oorsprong uit het huidi…
Bier: de smaak van pils vergelekenBier: de smaak van pils vergelekenPils is een alcoholische drank die voornamelijk bestaat uit gerstemout, water, hop en gist. Het is een ondergistend bier…
Brouwerij SABMillerBrouwerij SABMillerNaast Heineken is SABMiller één van de grootste brouwerijen ter wereld. Deze Zuid-Afrikaanse bedrijf is gespecialiseerd…
Bierbrouwerij Anheuser-Busch InBev: de nummer 1Niet Heineken en ook niet SABMiller domineren de markt als het komt op bier. Anheuser-Busch InBev is de grootste brouwer…
Bronnen en referenties
  • Ikgastarten.nl
  • Wikipedia.nl
  • Financieelbeursnieuws.nl

Reageer op het artikel "Het ontstaan van Heineken NV"

Infoteur: Vandenbrink
Laatste update: 20-02-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!