InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Pina Colada: een Caribisch drankje

Pina Colada: een Caribisch drankje

Pina Colada: een Caribisch drankje Pina Colada is een exotisch wit cocktaildrankje dat afkomstig is uit Puerto Rico. Het smaak erg romig en naar ananas en kokos met een scheutje rum. Het drankje wordt vaak geassocieerd met vakantie, warme landen en lekker mooi strandweer. Het ziet er feestelijk uit als het in een mooi glas geserveerd wordt met een vrolijke garnering en een rietje. Wil je eens lekker creatief wilt zijn, is het op eenvoudige wijze zelf te maken. Als je het koud serveert op een zomerse dag, kom je met iets bijzonders en lekkers voor de dag.

Een exotisch drankje

Als je Pina Colada in huis haalt, haal je de tropen in huis. Het is een exotisch drankje dat gemaakt is van gezeefde ananas. Veel mensen associëren het drankje met vakantie in een warm land. Het is een klassieker onder de tropische cocktails. Het Spaanse woord Piña Colada betekent letterlijk: gezeefde ananas. Het smaakt het lekkerst als het bereid is met sap van een verse ananas. Het is ontstaan in het begin van de vorige eeuw nadat er kokosmelk en ananassap werd toegevoegd aan wat rum. Het drankje werd zo populair dat het in Puerto Rico in het jaar 1978 is benoemd als het officiële drankje.

De geschiedenis

In het jaar 1954 werd er in een bar in een San Juan, een stad in Puerto Rico voor het eerst dit recept gebruikt. Puerto Rico ligt in het oostelijk deel van de Caribische Zee en maakt deel uit van de Grote Antillen. Het recept wordt toegekend aan de barman Ramón Marrero, ook wel Monchito genoemd. Hij ging experimenteren met het maken van cocktails en zo werd uiteindelijk de eerste Pina Colada geboren. Deze heerlijke tropische cocktail werd gemaakt op verzoek van bekende sterren.

Zelf Pina Colada maken

Haal de Caribische sfeer in huis, wees eens creatief als je een feestje geeft en maak zelf dit heerlijke exotische drankje. Het is niet zo moeilijk. Verras je vrienden en familie en serveer een koude zelfgemaakte Pina Colada en geef de avond een Caribische sfeer.

De benodigdheden:

  • Kokosmelk (1 deel)
  • Kokos rum (1 deel)
  • Vloeibare room of gecondenseerde melk (half deel / 1 eetlepel)
  • Verse ananas (1,5 schijf verse ananas)
  • Blender
  • Crushed ice

In plaats van verse ananas, kun je ook het sap uit een pak ananassap gebruiken.

Wat moet je doen?

Als je een verse ananas gebruikt, gebruik je 1,5 schijf die in stukjes in de blender stopt. De rest kun je als versiering gebruiken. Dan voeg je 1 barmaat (een zandvormige maatbeter om de juiste hoeveelheid af te meten) koskosrum en 1 barmaat kokosmelk toe, een half barmaatje vloeibare room of gecondenseerde melk. Hierdoor krijg je een romige smaak. Daarna voeg je een half glas met crushed ice toe. Nu maak je er een gelijkmatige vloeistof van in de blender en giet je het in een mooi glas met wat ijsklontjes erin. Nu kun je het garneren met wat schijfjes ananas of andere stukjes fruit en een mooi gekleurd rietje en serveren maar.

Varianten

Je kunt ook nog tijdens de bereiding aardbeien, een banaan of mango toevoegen. Hou je van zoet, voeg er dan nog een eetlepel suiker aan toe. Heb je liever geen pulp in het drankje, haal het dan eerst door een zeef voordat je het in een glas giet. Gebruik in plaats van een glas een halve kokosnoot, dat staat erg tropisch. Heb je liever een drankje zonder alcohol, laat dan de rum weg.

In de winkel

Tegenwoordig kun je in elke slijterij in ons land wel een fles Pina Colada kopen van allerlei merken. Het bevat meestal 14,9 procent alcohol. Er zijn ook varianten waarin minder alcohol zit. Ook zijn er meestal wat goedkopere merken verkrijgbaar in de supermarkt. Serveer deze ijskoud en je hebt ook een lekker tropisch drankje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Flowcomm, Flickr (CC BY-2.0)
  • www.cocktailicious.nl/pina-colada
  • www.drankgigant.nl

Reageer op het artikel "Pina Colada: een Caribisch drankje"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 12-07-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!