InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Recept voor goed biscuitdeeg

Recept voor goed biscuitdeeg

Biscuitbeslag bestaat uit een mengsel van eieren, suiker en bloem. Het beslag is op verscheidene manieren te maken. Uit het beslag komt een lekkere biscuitdeeg, wat zijn naam eer aan doet. Het zoete deeg is makkelijk te snijden en te gebruiken als taartvorm. Biscuitdeeg is echter nog niet zo makkelijk om te maken. Vaak zijn het net de belangrijke details, waardoor deze in elkaar kan zakken, maar heel dun wordt of niet wilt rijzen. Met deze recepten moet het zeker gaan lukken! Voordat je begint is het belangrijk om ervoor te zorgen dat alle materialen vetvrij zijn. Dit is sowieso handig om te onthouden voor alle baksel die je maakt. Wanneer de materialen vetvrij zijn wordt het beslag beter. Zo zal eiwit moeilijk stijf worden wanneer je hier geen rekening mee houdt. Vetvrij maken van de materiaal kan gedaan worden door het afspoelen met heet kraanwater. Ook een paar druppeltjes citroensap doen wonderen.

Biscuitdeeg is bijvoorbeeld handig om taarten mee te maken en het deeg kan gemakkelijk funderen als lagen tussen de taart. Dit kun je doen door het deeg voorzichtig in 2 of 3 plakken te snijden (afhankelijk van de dikte) en de lagen te vullen met banketbakkersroom (in combinatie met slagroom) of jam. Op die manier kun je een hele lekkere slagroomtaart maken! Houd je juist meer van chocolade taarten, vergeet dat niet 3 eetlepels cacao poeder door het mengsel te doen.

Recept biscuitdeeg 1

Benodigdheden

  • Bloem – 190 gram
  • Suiker – 190 gram
  • Ei – 7 stuks
  • Snufje zout

Bereiding

  • Verwarm de oven voor op circa 160 graden (heteluchtoven) of 180 graden (elektrische oven).
  • Zet alle benodigdheden klaar en pak een kom met water, bij voorkeur goed warm tot heet water. Plaats hier de eieren in. Houd continu bij of de kom met water nog warm genoeg is.
  • Pak een kom en doe hier de eieren, het zout en suiker in en meng dit goed door elkaar (bij voorkeur 7 a 10 minuten). Wanneer dit een lichtgele kleur heeft en wat troebel is is het klaar. Houd af en toe de kom iets schuin en de gardes wat hoger, zodat er genoeg lucht bij kan komen om het geheel luchtig te maken.
  • Pak een lepel en schep de bloem (het liefst gezeefd) door het beslag. Dit kun je beter scheppen in plaats van roeren. Dit zorgt ervoor dat de mix luchtig blijft.
  • Vet een bakvorm in en plaats deze in de oven. Na zo’n 35 a 40 minuten is het mengsel klaar. Deze heeft een goudbruine kleur gekregen.

Tip: Laat de oven op een geleidelijke manier afkoelen en zet de oven nog niet open. Dit voorkomt dat het biscuitdeeg inzakt. Wanneer je de oven eenmaal hebt opgezet is het ook beter om nog heel even te wachten met het pakken van het biscuitdeeg.

Het biscuitdeeg is klaar!

Recept biscuitdeeg 2

Benodigdheden

  • Eieren - 6 stuks
  • Suiker - 200 gr.
  • Citroen - de rasp van de schil
  • Bloem - 75 gr.
  • Maïzena - 75 gr.

Bereiding

  • Verwarm de oven voor op 180 graden C. Bekleed een springvorm of bakblik met bakpapier en vet dit in. Splits de eieren. Mix de eidooiers met 2/3 van de suiker romig met een elektrische mixer. Citroenrasp erdoor mengen.
  • In een andere kom het eiwit met de resterende suiker stijf slaan. Doe dit bij het eidooiermengsel. Meng de bloem met de maizena en zeef dit over de eiermengsels in de kom. Alles goed, maar wel voorzichtig, mengen met een spatel.
  • Giet het beslag in de taartvorm of bakblik en strijk het glad. Bak de ronde vorm 25 minuten in de voorverwarmde oven. Op een bakblik hoeft de cake maar 12 minuten in de oven.
  • Haal het biscuitdeeg direct uit de springvorm en op een rooster laten afkoelen. De grote, platte biscuit meteen van het bakblik halen, op een schone, vochtige theedoek uitstorten en het bakpapier er voorzichtig vanaf halen.
  • De ronde biscuit moet je minstens 1 dag laten staan alvorens het door te snijden en verder te verwerken.

Smullen maar!
© 2012 - 2019 W-mdr90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Recept melktaart: een heerlijke Afrikaanse taartRecept melktaart: een heerlijke Afrikaanse taartAfrika staat bekend om de heerlijke gerechten en speciale ingrediënten die in het eten kunnen worden verwerkt. Melktaart…
Overheerlijke appeltaartEr gaat niets boven zelfgemaakte appeltaart, en zeker niets boven deze versie. Over de hele wereld wordt wel appeltaart…
Recept: chique chocoladetaartZoek je een makkelijk recept voor een chique chocoladetaart, dan is dit het juiste recept! Qua vullingen zijn er veel co…
Australische recepten, gebakGebak is eigenlijk heel internationaal, alleen met dat verschil dat ieder land zijn eigen specialiteit heeft. Zo heeft D…
Witte chocoladetaart en bananenrolHieronder twee recepten voor twee heerlijke taarten. De witte chocoladetaart is een echte caloriebom, echter de bananenr…
Bronnen en referenties
  • http://allrecipes.nl/recept/4626/eenvoudig-biscuitgebak.aspx

Reageer op het artikel "Recept voor goed biscuitdeeg"

Reacties

Myra, 14-10-2015 03:58 #2
Welke maat springvorm gebruik je voor deze recepten? Reactie infoteur, 25-11-2015
Een ronde springvorm van 26cm is hiervoor aan te raden. Veel bakplezier!

Henny Lansink, 18-04-2013 16:20 #1
Bij beslag 1 is de oventemepratuur te hoog en de baktijd is 30 min ipv 45 min dus wordt het biscuit erg droog! De oven temp. is 175 graden. Hete lucht 160 graden. Bij beslag 2 hetzelfde de temp moet zijn 175 graden, Hete lucht 160 graden en wel de juiste baktijd aangegeven.

Infoteur: W-mdr90
Laatste update: 21-04-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 2
Schrijf mee!