InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Zelf sushi maken - basisbenodigdheden en bereiding rijst

Zelf sushi maken - basisbenodigdheden en bereiding rijst

Zelf sushi maken - basisbenodigdheden en bereiding rijst Sushi is een heerlijk gerecht dat je volledig naar eigen smaak aan kunt passen. Er zijn zoveel combinaties mogelijk dat er voor iedereen wel iets lekkers bijzit. Sushi kennen de meeste mensen alleen van de toko, Albert Heijn of vanuit de Japanse (all you can eat) restaurants. Het is echter ook mogelijk om zelf sushi te maken! In dit artikel wordt ingegaan op de algemene benodigdheden voor de bereiding van sushi. Voor het maken van de sushi heb je enkele basismaterialen en –ingrediënten nodig. Het betreft:

In dit artikel wordt verder ook besproken:

Algemene tip: Als je voor de eerste keer sushi gaat maken is het niet verstandig om gelijk mensen uit te nodigen. Het is niet extreem moeilijk om sushi te maken, maar het is wel een handigheidje dat je even onder de knie moet krijgen. Dus, als je echt wil dat je gasten onder de indruk zijn van je sushi, is het verstandig eerst al een paar keer geëxperimenteerd te hebben.

Een bamboematje

Een bamboematje wordt gebruikt bij het rollen van de sushi. Het matje zorgt voor een gelijkmatige drukverdeling. Gebruik bij voorkeur een bamboematje die niet ‘rond is’, maar één ‘platte’ kant heeft. Een bamboematje is te koop bij de Xenos of bij een toko.

Nori (zeewierbladen)

Nori zijn velletjes geperste zeewier. Deze zeewiervelletjes houden vrijwel alle sushirolletjes bij elkaar. Bij de bereiding van sushi is het belangrijk dat je onderscheid maakt tussen de gladde kant en een iets ruwere kant van de zeewierblaadjes. Leg de gladde kant op het bamboematje, zodat de ruwe kant zichtbaar is.
Ook de zeewiervellen zijn te koop bij een toko.

Sushi-rijst

Voor het maken van sushi kun je niet zomaar elk type rijst gebruiken. Het is belangrijk dat de rijst van nature plakkerig is. Gebruik speciale sushi-rijst of eventueel een andere soort langkorrelige rijst. Voor 3 rolletjes sushi is 185 gram rijst nodig.

Klaarmaken van de rijst

  1. Spoel de rijst gedurende 1 a 2 minuten onder stromend water.
  2. Doe het water in een pan. Voeg water toe tot de rijst net onder water staat.
  3. Breng de rijst op een hoog vuur aan de kook. Roer daarbij elke 1 a 2 minuten.
  4. Dek de pan af zodra het water kookt en zet het vuur zo klein mogelijk. Stop nu met roeren.
  5. Controleer na 6 tot 8 minuten of het water al door de rijst is opgenomen. Als dit het geval is, is de rijst klaar. Als dit niet het geval is, controleer dan elke minuut of het water al opgenomen is.
  6. Haal de rijst alleen met een houten lepel uit de pan. Een metalen lepel zou de rijst beschadigen.
  7. Gebruik de rijst die aan de bodem vastgeplakt zit niet.
  8. Meng in een kom 120 ml rijstazijn, 2 eetlepels suiker en 2 theelepels zout.
  9. Voeg dit toe aan de rijst en roer goed door (met een houten lepel).
  10. Laat de rijst afkoelen tot kamertemperatuur.

Vulling

Uiteindelijk is het natuurlijk de vulling die de sushi zo lekker maakt. Over het algemeen bestaat de vulling van sushi uit rauwe vis. Vraag, om gezondheidsredenen, altijd aan de visboer of de betreffende vis veilig rauw te eten is. Het wordt zwangere vrouwen bovendien afgeraden om rauwe vis te eten.

Enkele suggesties voor de vulling:

Vis:
  • Zalm
  • Makreel
  • Tonijn
  • Garnalen
  • Krab
  • Paling

Vegetarisch:
  • Tofu (goed geweekt in sojasaus of ketjap manis)
  • Omelet
  • Avocado
  • Komkommer
  • Maïs
Gerelateerde artikelen
Zelf sushi makenSushi is een van de bekendste gerechten uit de Japanse keuken. Tegenwoordig zijn er vele varianten van deze ‘zure rijst’…
Hoe maak je sushi?Sushi is een Japans gerecht dat tegenwoordig in Nederland ook veel gegeten wordt. Bij sushi geldt meestal: je vind het e…
Sushi is ingeburgerdSushi is ingeburgerdWe kunnen rustig stellen dat Sushi inmiddels is ingeburgerd. Toch kopen velen van kost kant en klare sushi hapjes of gaa…
Sushirijst kokenSushirijst kokenSushi is een veel gegeten gerecht uit Japan. Het bestaat uit een hapje rijst in verschillende vormen met daarbij overige…
Recept voor temaki sushiRecept voor temaki sushiDe temaki sushi is in Nedeland een geliefde soort sushi die is oorspronkelijk bedacht door de Amerikanen. Het lijkt op e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sayama, Pixabay
  • http://makemysushi.com

Reageer op het artikel "Zelf sushi maken - basisbenodigdheden en bereiding rijst"

Infoteur: M_ichje
Gepubliceerd: 14-05-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!