InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept: chique chocoladetaart

Recept: chique chocoladetaart

Zoek je een makkelijk recept voor een chique chocoladetaart, dan is dit het juiste recept! Qua vullingen zijn er veel combinaties mogelijk. Ook kan deze taart met gemak naar eigen smaak gedecoreerd worden.

Recept biscuit

De belangrijke basis voor deze taart is de biscuit. Bij deze taart wordt er gebruik gemaakt van een amandelbiscuit die zelf gebakken wordt.

Benodigdheden

  • 115 g amandelen
  • 130 g suiker
  • 3 eieren
  • 100 g eiwit
  • 20 g boter
  • 25 g bloem

Bereidingswijze

Verwam de oven voor op 220°C (hetelucht 200°C). Maal de amandelen en de helft van de suiker fijn. Voeg vervolgens de eieren toe. Klop het eiwit met de rest van de suiker tot het mengsel stijve pieken vormt. Spatel de boter en bloem door het amandelmengsel. Spatel dit vervolgens voorzichtig door het eiwit. Giet het beslag op een siliconenmatje en strijk het uit. Bak de biscuit in 10 tot 12 minuten gaar. Draai het biscuit na het bakken ondersteboven op bakpapier. Haal het siliconenmatje weg en laat de biscuit afkoelen. Steek vervolgens uit het biscuit 2 grote en 2 kleinere rondjes. Deze ga je gebruiken om de taart op te bouwen.

Recept vulling

Deze taart heeft 2 vullingen; de panna cotta vulling en de chocolademouse vulling.

Benodigdheden panna cotta vulling

  • 1.5 blaadjes gelatine
  • 1 vanillestokje
  • 250 g room
  • 20 g suiker

Bereidingswijze panna cotta vulling

Week de gelatine in koud water, zodat deze zacht wordt. Snij het vanillestokje door in de lengte en schraap het merg eruit. Breng de room de room aan de kook en voeg hier het vanillemerg, het vanillestokje en de suiker aan toe. Haal het vanillestokje uit de room voordat je de vanille erin oplost. Giet het mengsel in een ronde vorm van 12 cm en vries dit in.

Benodigdheden chocolademousse vulling

  • 125 ml water
  • 125 g suiker
  • 900 g slagroom
  • 250 g pure chocolade
  • 150 g eidooiers
  • 6 blaadjes gelatine

Bereidingswijze chocolademousse vulling

Kook het water en de suiker zodat het een siroop vormt. Smelt vervolgens de chocolade au bain marie. Mix de slagroom tot yoghurtdikte. Kluts de eidooiers en schenk de warme suikersiroop erop. Mix dit mengsel luchtig. Week de gelatine bladen in koud water. De de gelatine bladen in een pannetje zonder uit te knijpen en laat het oplossen. Meng het eidooiermensel met de chocolade en gelatine. Spatel als laatste de room erdoor.

Recept chocolade glazuur

De belangrijkste onderdelen van de taart zijn al klaar, maar voor zijn luxueuze uitstraling is de chocolade glazuur echt een must.

Benodigdheden

  • 280 ml water
  • 360 g suiker
  • 260 g room
  • 120 g cacaopoeder
  • 6 blaadjes gelatine

Bereidingswijze

Breng water, suiker, room en cacaopoeder aan de kook en kook het ongeveer 10 minuten tot de gelei ingedikt is. Week de gelatine in koud water. Haal de pan van het vuur, knijp de gelatine uit en los hem op in de siroop.

Opbouwen van de taart

Bestrijk de taartvorm met olie. Leg het grote plak biscuit onder in de taartvorm. Spuit de chocolademousse erop tot halverwege de vorm. Leg de kleine biscuitplak en de bevroren panna cotta erop. Vul de vorm verder met de chocolademousse. Strijk de taart glad en zet hem een nacht in de vriezer.
Na een nacht in de vriezer haal je de taart uit de ring en zet je de taart op een ovenrekje. Verwarm de cacaogelei tot circa 40°C en schenk het over de bevroren taart.

Decoratie tips

De taart is zo al zeer mooi, maar hij is nog niet helemaal af. Er zijn daarom heel veel verschillende manieren om deze taart wel af te krijgen.

Roos van marsepein

Het is mogelijk om een roos van marsepein te maken (afbeelding). Als je dat op deze manier wilt bereiken kun je het beste een siliconenmal aanschaffen voor de roos. Deze zijn in verschillende taartdecoratiewinkels te krijgen, maar tegenwoordig ook al bij andere hobby zaken. Voor de blaadjes van de roos zijn er ook uitstekers te verkrijgen. Als dit te gortig wordt kun je het natuurlijk ook zelf uit de marsepein snijden.

Toef van chocolademousse

Om het simpeler te houden kun je er ook voor kiezen om een toef van chocolademousse te maken. Hierbij maak je iets meer mousse dan er aangegeven staat en houd je een deel apart voor de toef. Om de toef een wat chiquere uitstraling te geven kun je de toef wat verfraaien met (zilveren) eetbare parels.
© 2011 - 2019 Cabelona, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Glutenvrije chocoladetaart met aardbeien zelf bakken, receptVoor mensen met coeliakie (glutenallergie of glutenintolerantie) is het vaak lastig om aan een feestelijke en smakelijke…
Chocolade mislukkingen zijn niet meer nodig!Chocolade mislukkingen zijn niet meer nodig!U kent het wel. U krijgt visite en nu wilt u graag een lekkere taart bereiden. Nou maakt u graag taarten met chocola, ma…
Chocola, chocola en nog eens chocolaBen je dol op chocolade, maar ben je niet zo'n keukenprinses en mislukken jouw baksels vaak? Wil je toch zelf iets op ta…
Chocoladetaart maken voor dummiesChocoladetaart maken voor dummiesBen je een dummy in het maken van taarten, dan is deze taart misschien wel de oplossing voor jou. Er komt geen oven aan…
Het populairste nagerecht: chocolademousseHet populairste nagerecht: chocolademousseHet volgende recept heb ik al meerdere keren gemaakt en het is nog nooit mislukt geweest. Chocolademousse maak je best m…

Reageer op het artikel "Recept: chique chocoladetaart"

Infoteur: Cabelona
Gepubliceerd: 05-12-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!