InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > De Lagostina Risotteria: de ideale pan voor risotto

De Lagostina Risotteria: de ideale pan voor risotto

De Lagostina Risotteria: de ideale pan voor risotto Voor wie regelmatig risotto maakt kent het wel: je wil een pan met een dikke bodem, die egaal warm wordt. Ook graag een lepel waarmee je zachtjes de rijst in beweging houdt zonder de kwetsbare korrels van de risottorijst te beschadigen. De Lagostina Risotteria met bijbehorende Risotto spoon maken risotto maken een stuk makkelijker. Deze pannen hebben een dikke bodem en worden egaal warm.

Ergernissen risotto maken: de juiste pan

Voor wie regelmatig risotto maakt kent het wel: de risotto wordt niet egaal verwarmd waardoor hij gaat klonten, of nog erger: aanbranden. Ideaal zijn pannen met een dikke bodem die de warmte ook nog egaal verdelen. Verder is het vaak zo dat je met de (houten) lepel niet de hele bodem van de pan kunt bestrijken. Je zou dan al een perfect vlakke pan en een haakse houten lepel moeten hebben om risotto te maken.

Lagostina Risotteria

Het merk Lagostina heeft nu voor risotto een speciale pan ontworpen: de Lagostina Risotteria. Daar hoort ook nog een bijbehorende lepel bij: de "Risotto spoon". In tegenstelling tot mijn oude lepel is hij niet van hout, maar van siliconen. Het voordeel is dat hij niet allerlei kleurtje (saffraan!) of geurtjes (knoflook!) opneemt. Bij het ontwerp is meegewerkt door de topkok Alba Pezone. Daar het Italiaans is, is het niet alleen een handige pan, maar ziet hij er ook nog mooi uit.

Wat maakt deze pan nu zo uniek?

Door de 5-ply techniek wordt de risotto van boven tot aan de bodem egaal verwarmd. Er ontstaan geen gebieden waar het warmer is dan de rest (de zogenaamde "hot spots"). Verder is de zijkant van de pan minder diep dan de rest. Daardoor wordt het roeren makkelijker. Let op: er is aan alles gedacht. Je kunt ook een speciale "roerlepel bestellen". Deze heet de "Risotto spoon" en is perfect te combineren met de Risotteria. Je kunt hem zachtjes over de bodem bewegen. Omdat hij van siliconen is gemaakt bereik je alle rijst. Doordat de vorm van de spoon (met opening) bij de pan hoort, plet je geen rijst. De spoon heeft een mooi, roestvrijstalen handvat. Want eindeloos roeren hoort bij een goede risotto!

Het deksel

Deze is niet alleen functioneel, maar ook mooi. De gebruikte materialen zijn kersenhout en roestvrij staal. Als de deksel op de pan zit, wordt de risotto goed warm gehouden. Wil je hem serveren: voilà: de mooi, vormgegeven deksel kan als hij omgedraaid wordt ook als onderzetter gebruikt worden!

Basisrecept risotto

Benodigdheden:

  • een regelbare warmtebron
  • 250 tot 400 gram risottorijst
  • 2 eetlepels vet: olijfolie, roomboter of margarine
  • 1 a 2 bouillonblokjes: rund- kip of groentenbouillon.
  • 1 liter(kokend) water.

Bereidingswijze

  • Verhit een/twee eetlepel olijfolie met een klein vlammetje. Gebruik je geen olijfolie dan kun je ook roomboter (erg lekker!) of margarine gebruiken. Fruit daarna op een middelmatig vuurtje een gesnipperde grote ui en een teentje (of twee) geknepen of gehakte knoflook. Blijf goed roeren tot alles goudbruin is. Het hele huis begint dan al heerlijk te geuren!
  • Voeg hier tussen de 250 en 400 gram risottorijst aan toe. Dit is afhankelijk van het aantal eters. Met 4 volwassenen kun je gerust op 400 gram rekenen. Bak dit mengsel op een rustig vuurtje, totdat de risottokorrels glazig glanzen.
  • Giet nu, beetje voor beetje runder-, kippen- of groentebouillon (bij de vegetarische variant). Dit kun je maken door een blokje in kokend water op te lossen. Kijk even naar de hoeveelheid aanduiding: meestal(!) is de mengverhouding 1 bouillonblokje per halve liter = 500 ml water. De hoeveelheid kan variëren van een half tot een hele liter, afhankelijk van de gebruikte hoeveelheid rijst. Je ziet het vanzelf als de rijst verzadigd is.
  • Draai het vuur omhoog en laat de rijst even koken onder voortdurend doorroeren. Leg het deksel op de pan en maak een klein vlammetje. Als je een vlamverdeler hebt kun je die gebruiken. Laat de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking pruttelen. De risotto mag niet droogkoken, maar moet een beetje smeuïg blijven. Roer er op het eind nog een beetje olijfolie, roomboter of margarine doorheen.
  • Dit basisrecept kan eindeloos aangepast worden aan ieders smaak. Met (parmezaanse kaas), zonder, met groenten voor de vegetariërs, zonder kaas voor de veganisten.

Variatie: paddestoelrisotto

  • Aan het einde van de bereiding parmezaanse kaas met gebakken champignons doorroeren.
  • Dit wordt dan een paddestoelrisotto. Voor de extra lekker: gebruik paddenstoelbouillon, met kleine gesmoorde venkelstukjes tonijn en witte wijn

Je kunt eindeloos variëren met risotto. Eet smakelijk!
Gerelateerde artikelen
Risotto; diverse receptenRisotto, het Italiaanse rijstgerecht bij uitstek. Daar waar vaak gezegd wordt dat risotto moeilijk te bereiden is volgt…
Vegetarische Italiaanse gerechten (antipasta)Vegetarische Italiaanse gerechten (antipasta)Italiaans is heerlijk om te eten en heel leuk om klaar te maken. Hier kunt u verschillende vegetarische gerechten vinden…
Wat is het geheim van een goede risotto?Het begint met de keuze van de juiste rijst. Immers niet iedere rijst is geschikt om er risotto van te maken. Een goede…
Recepten van gerechten zonder suiker en gistRecepten van gerechten zonder suiker en gistEen aantal gerechten die je makkelijk kunt maken zonder gist en suiker. Ideaal voor dieten zonder gist en suiker. Het zi…
Recept spaghetti met vongoleRecept spaghetti met vongoleVongolen zijn schelpdieren die in de Zuid-Europese landen erg populair zijn om in een gerecht te verwerken. De schelpen…
Bronnen en referenties
  • http://www.lagostina.nl/

Reageer op het artikel "De Lagostina Risotteria: de ideale pan voor risotto"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 13-11-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!