InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten van gerechten zonder suiker en gist

Recepten van gerechten zonder suiker en gist

Recepten van gerechten zonder suiker en gist Een aantal gerechten die je makkelijk kunt maken zonder gist en suiker. Ideaal voor dieten zonder gist en suiker. Het zijn makkelijke basisgerechten die je met veel ingrediënten kunt combineren. Leuk om aan de slag te gaan en gerechten te maken zonder kant en klare pakjes! Voor alle ingrediënten geldt: lees de verpakking goed! In het ene soort kan wel suiker en gist zitten en in een ander soort juist niet. Hier een aantal gerechten die je kunt maken zonder suiker en gist:

Pasta

Een pasta is makkelijk te maken, ook zonder een kant en klaar potje. Benodigdheden kunnen divers zijn en afhangen van het aantal eters. Ingrediënten kunnen zijn: knoflook, gehakt, ui, tomatensaus, rode pesto, pasta, paprika, broccoli en voor lasagnegerechten nog lasagnebladen.

  1. Kook de pasta
  2. Snij de knoflook en ui
  3. Fruit de ui in de pan met een beetje olie
  4. Rul het gehad en gooi na een tijdje de knoflook erbij
  5. Als het gehakt bijna gaar is, gooi er een beetje tomatensaus bij
  6. Voeg de groenten toe aan de mix
  7. Voeg naar smaak rode pesto en de rest van de tomatensaus toe

Voor de lasagne kun je het mengsel in de ovenschaal doen. Eerst een laag pasta, dan lasagnebladen eventueel met mozzarella, dan weer een laag pasta en vervolgens weer lasagnebladen met mozzarella. Afsluitend doe je een laag pasta met een laag geraspte kaas.

Pizza

Een pizza kun je zelf heel makkelijk in elkaar zetten. Je kunt alle verse ingrediënten gaan gebruiken voor een heerlijke pizza. De meeste pizzadeeg is te halen in de supermarkt en kun je aanmaken met water, olie en eventueel een ei. Het deeg mixen en uiteindelijk een bol op een aanrecht leggen. Zorg ervoor dat er meel op het aanrecht ligt en op je handen, anders plakt het overal aan! Rol het deeg uit elkaar en zet een randje overeind.

  1. Doe een laagje tomatensaus op het deeg
  2. Vul de pizza met vlees en groenten
  3. Bestooi het geheel met kruiden
  4. Sluit het af met geraspte kaas
  5. Leg het een half uur in de oven

Veel diverse ingrediënten kun je gebruiken zoals paprika's, courgette, broccoli, tomaten en alles wat je 'normaal' op een pizza doet, maar dan vers gesneden!

Risotto

Risotto is een makkelijk te maken gerecht, al vergt het wel enige tijd voordat alle vocht opgenomen is in de rijst. Benodigdheden kunnen zijn kip, risottorijst, paprika, courgette, pesto, bouillon en parmezaanse kaas. Van belang is dat de risottorijst lang genoeg in water wordt gekookt. Je zet eerst het water klaar dat kokend is en dat je steeds bij het gerecht gaat gooien. In dat water doe je bouillon en een paar lepels pesto.

  1. Kip laten garen in olie
  2. Groenten toevoegen bij de kip
  3. Rijst toevoegen en glazig laten worden
  4. Eerste beetje water toevoegen en roeren
  5. Vervolgens in het gerecht blijven roeren en water toevoegen als het opgenomen wordt door de rijst
  6. Als al het water weg is, afsluiten met parmezaanse kaas

Belangrijk is dus dat je langzaamaan te werk gaat. Het koken van de risotto kost ongeveer twintig minuten. Proef ondertussen ook of de rijst goed is. De risotto mag wat waterig zijn.

Kipkerrie

Rijst met kipkerrie is een makkelijk gerecht. Je kunt hier bijvoorbeeld de ingrediënten kip, rijst, prei, knoflook, paprika en naar wens gebruiken. Het enige wat je nog nodig hebt zijn kerriekruiden. De rijst maak je volgens de verpakking en die kun je los toevoegen of aan het einde mee te laten bakken in de pan.

  1. Kip laten garen in de olie
  2. Knoflook en kipkruiden toevoegen
  3. Groenten toevoegen
  4. Kerriekruiden toevoegen en eventueel water
  5. Rijst toevoegen

Kerriekruiden zijn er in verschillende soorten. Bij hele scherpe kruiden kun je in het mengsel nog creme fraiche toevoegen, dat maak het gerecht iets minder pittig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Recept glutenvrije oliebollenRecept glutenvrije oliebollenMensen die een glutenvrij dieet volgen, zijn erg beperkt in wat zij mogen eten. Tijdens de feestdagen kan dit ook proble…
Je eigen brood bakken zonder broodbakmachineZelf brood bakken, denk alleen al aan de heerlijke lucht die in de keuken zou hangen. Zelf brood maken is heerlijk om te…
Uw eigen bolletjes makenBespaar op een bezoek naar de warme bakker en bak uw eigen bolletjes. Want naast dat het heerlijk is, is er niets zo lek…
Wijn recepten om nu te makenWijn recepten om nu te makenEr zijn wijn recepten die je niet het hele jaar door kunt maken, maar er zijn ook wijn recepten die je wel het hele jaar…
Driekoningen: Driekoningenbrood, wafels en pannenkoekenDriekoningen: Driekoningenbrood, wafels en pannenkoekenOp de avond voor Driekoningen was het vroeger gewoon dat het driekoningenbrood werd gegeten. In dit brood bakte men één…

Reageer op het artikel "Recepten van gerechten zonder suiker en gist"

Reactie

Petra, 29-11-2017 17:43 #1
Ik ben al langere tijd bezig met gist- en suikervrij dieet. Alle bovenstaande gerechten bevatten nog steeds teveel snelle koolhydraten en helpen niet. Alle witmeel, pasta, witte rijst moet vermeden worden, zo heb ik geleerd.

Infoteur: Annfinance
Gepubliceerd: 19-06-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!