InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Zelf jam van vruchten maken

Zelf jam van vruchten maken

Zelf jam van vruchten maken Zelf jam maken is misschien niet het eerste wat u op een vrije middag zou gaan doen. Toch is het erg leuk en eenvoudig. U kunt het dus ook gezellig samen met uw kinderen doen, als u het zat bent om altijd maar zoete taartjes en gebakjes te bakken. Of misschien maakt de jam wel onderdeel uit van uw gebak! Het maken van jam is in ieder geval erg leuk en er zijn zeker geen E-nummers toegevoegd aan uw eigengemaakte producten!

Algemene zaken

Over het algemeen heeft men de volgende zaken nodig voor het bereiden van jam:
  • Fruit
  • Suiker
  • Citroen/bessensap
  • Jampotten
  • Maatbeker
  • Pan
  • Cellofaanpapier

Bereid het maken van de jam goed voor door alle ingrediënten en benodigdheden van tevoren klaar te zetten. Was de jampotten met gloeiend heet sodawater. Spoel ze vervolgens na met heet water. Droog ze af en laat ze tot gebruik omgekeerd op een schone theedoek staan.

Pectine is een stof die in de celwand van de meeste vruchtsoorten voorkomt. De juiste verhouding tussen pectine en suiker zorgt ervoor dat de jam van goede dikte is. Onrijpe vruchten bevatten meer pectine dan rijpe vruchten. Niet alle fruitsoorten bevatten evenveel pectine. De volgende vruchten zijn rijk aan pectine:
  • Appelen
  • Kweeperen
  • Rode bessen
  • Zwarte bessen
  • Kruisbessen
  • Citrusvruchten

Deze soorten fruit zijn arm aan pectine:
  • Aardbeien
  • Frambozen
  • Kersen

Door citroen of bessensap toe te voegen aan de jams van fruitsoorten met weinig pectine kan men toch een stevige jam verkrijgen.

Verkrijgbaar in de winkel (niet noodzakelijk)

In het artikel worden jams bereid op een zo natuurlijk mogelijke manier. Dat wil zeggen dat er in onderstaande recepten wordt gewerkt met gewone suiker en met citroen of bessensap. Het is echter ook mogelijk om pectine in de winkel te kopen. Men kan de citroen in dit geval weglaten. Ook is er speciale geleisuiker te verkrijgen, te gebruiken in plaats van gewone suiker. Een deze suiker is reeds citroenzuur en pectine toegevoegd. Indien men gebruik maakt van deze suiker wordt de kooktijd van de jam, en daarmee de bereidingstijd, aanzienlijk verkort.

Controleren of de jam de juiste dikte heeft

U kunt nagaan of de jam al voldoende is ingedikt door, nadat de jam ongeveer 10 minuten heeft gekookt, enkele druppels jam op een koud bordje te leggen. Laat de jam even afkoelen en druk er dan voorzichtig met uw vingers op. Als de jam rimpels vertoont en aan het schoteltje blijft plakken, en dus niet aan uw vingers, is de jam klaar.

Klaar

Als de jam klaar is zet u de pan van het vuur. Laat de jam eerst even in de pan afkoelen om te voorkomen dat de gelei naar beneden zakt en het fruit boven blijft. Als de jam enkele minuten heeft gestaan roert u alles nog een keer door en verdeelt u de jam over de warme potjes. Dek de potjes af met een stukje natgemaakt cellofaanpapier. Zet het papier vast met een elastiekje. Laat de jam volledig afkoelen alvorens u er een deksel opdraait.

Aardbeienjam

Benodigdheden
  • 2 kg stevige aardbeien
  • Het sap van 2 citroenen
  • 1,8 kg suiker

  1. Maak de aardbeien schoon en verwijder de groene kroontjes.
  2. Pers de citroenen uit en giet het sap in een pan. Voeg hieraan ook de aardbeien toe.
  3. Breng de aardbeien en het citroensap aan de kook en laat de aardbeien op een laag vuurtje zacht worden.
  4. Als de aardbeien zacht zijn voegt u de suiker toe. Laat deze al roerend oplossen.
  5. Kook de jam nu op hoog vuur. Roer daarbij voortdurend. Stop wanneer u vindt dat de jam de juiste dikte heeft bereikt (volg hiervoor de stappen die beschreven zijn onder het kopje Controleren of de jam de juiste dikte heeft).
  6. Neem dan de pan van het vuur en verwijder met een schuimspaan de schuimlaag van de jam.
  7. Volg de stappen die beschreven zijn onder het kopje Klaar.

Rode bessenjam

Benodigdheden
  • 2 kg rode bessen
  • 2 kg suiker
  • 500 milliliter water

  1. Was de bessen en rits ze van de steeltjes.
  2. Doe de bessen met 250 gram suiker en 500 milliliter water in een pan.
  3. Breng de ingrediënten aan de kook en laat op een laag vuurtje doorkoken, roer af en toe.
  4. Na ongeveer 10 minuten zijn de bessen tot moes gekookt.
  5. Roer er de rest van de suiker door tot alles is opgelost.
  6. Laat de jam nu nog ongeveer 15 minuten doorkoken. Blijf daarbij af en toe roeren.
  7. Controleren of de jam de juiste dikte heeft bereikt.)
  8. Haal met een schuimspaan de schuimlaag van de jam.

Perzikenjam met cognac

Benodigdheden
  • 1 a 1,5 kg zeer rijpe perziken
  • 1 eetlepel water
  • Het sap van 1 citroen
  • 50 gram suiker
  • 100 milliliter cognac

  1. Ontvel de perziken, halveer ze en verwijder de pit. Snijd ook de lelijke plekken uit het vruchtvlees.
  2. Doe de perzikstukken met 1 eetlepel water in een pan en kook ze onder af en toe roeren in 45 minuten tot moes.
  3. Doe de moes in een maatbeker en meet het gewicht af.
  4. Voeg per 500 gram perzikenmoes, 400 gram suiker toe.
  5. Voeg het citroensap toe.
  6. Doe alles terug in de pan en breng al roerend aan de kook, tot alle suiker is opgelost.
  7. Als alle suiker is opgelost draait u het vuur hoog en kookt u alles nog 6 minuten. Roer hierbij voortdurend.
  8. Haal de jam van het vuur, laat de jam in de pan en dek deze af.
  9. Zet de jam voor 12 uur weg op een koele plaats.
  10. Breng de jam wederom en al roerend aan de kook.
  11. Voeg de cognac toe.
  12. Schenk de jam dan in schone, warme potten en dek ze af met cellofaanpapier.
Gerelateerde artikelen
Jam, gelei, marmelade en stroop maken, en confijtenJam, gelei, marmelade en stroop maken, en confijtenHet inmaken van levensmiddelen doet men om ze lange tijd te kunnen bewaren. Vroeger, toen in ons land niet het hele jaar…
Recepten Ierland: aardbei en rodekoolRecepten Ierland: aardbei en rodekoolKinderen houden van de geparfumeerde vruchten van de bosaardbei, die in tuinen de bodem bedekt en aan aardbeienjam en aa…
Kleinfruit in de keuken; jams en drankenKleinfruit in de keuken; jams en drankenAan klein fruit is veel plezier te beleven. Aalbes, kruisbes, bosbes, framboos of aardbei zijn heerlijke seizoen vruchte…
Toetjes met fruitToetjes met fruitDe zomer is bij uitstek een periode om de maaltijd met een fris en gezond toetje af te sluiten. Wat beter dan het toetje…
IJsrecepten voor een zwoele zomerIJsrecepten voor een zwoele zomerLekkere ijsrecepten voor een zwoele zomerdag of een cocktail voor de avond. Eenvoudig zelf klaar te maken en snel te ser…
Bronnen en referenties
  • Het Kookboek - Terence & Caroline Conran

Reageer op het artikel "Zelf jam van vruchten maken"

Reactie

Druifje, 19-08-2011 10:39 #1
Deze zomer heb ik erg veel witte druiven. Mijn vraag is; kan ik er jam van maken?
Sap maak ik er elk jaar van maar ik wil nu ook eens de jam proberen.

Infoteur: M_ichje
Gepubliceerd: 04-08-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 1
Schrijf mee!