InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Zelf pasta maken (zonder machine)

Zelf pasta maken (zonder machine)

Zelf pasta maken (zonder machine) Pasta kan men in alle soorten en maten kopen, maar niets zo lekker als zelf pasta maken. Het is veel eenvoudiger dan veel mensen denken en men kan er oneindig mee variëren. Bovendien heeft men helemaal geen apparaten nodig!

Benodigdheden voor pastadeeg (voor 4 personen)

  • 250 gram tarwebloem
  • 3 eieren

Benodigdheden Toscaans pastadeeg

  • 250 gram tarwebloem
  • 3 a 4 theelepels olijfolie
  • Een mespuntje zout
  • 2 eieren

Bereidingswijze pastadeeg

  • Zeef de bloem op een houten plank of op het aanrecht.
  • Maak een kuiltje in het midden van de gezeefde bloem.
  • Klop de eieren los in een kommetje de eieren los.
  • Schenk de eieren in het kuiltje in de bloem.
  • Meng met uw vingers de bloem door de eieren tot er een samenhangend deeg ontstaat.
  • Als het deeg te plakkerig blijft kunt u wat extra bloem toevoegen. Indien het deeg te droog is kunt u enkele druppels olijfolie toevoegen.

  • Leg de deegbal op een schone plank en ruim het aanrecht op.
  • Kneed het deeg met schone handen, duw het daarbij steeds van u af.
  • Bestrooi uw handen en het deeg eventueel met wat bloem als het deeg te plakkerig is.
  • Kneed tot het deeg soepel en elastisch is.
  • Leg het deeg in een kom en dek het af met plastic folie.
  • Laat het deeg 30 minuten rusten (niet in de koelkast).

  • Rol het deeg vervolgens uit tot de gewenste dikte. Rol hierbij steeds van u af.
  • Rol telkens een stukje van het deeg om de roller heen. Rol vervolgens een aantal keren heen en weer.
  • Draai de deeglap een kwartslag en rol weer een deel van het deeg om de roller heen.
  • Herhaal dit steeds tot de volledige lap egaal is uitgerold.
  • Treuzel niet met het uitrollen, als u er te lang over doet droogt het deeg uit en is het moeilijker te bewerken.

  • Indien u tagliatelle of tagliarini van het deeg wil maken laat u de lap 15 minuten onder een schone, droge theedoek drogen alvorens het te snijden. Indien u ravioli of andere gevulde deegwaren wilt maken, bewerkt u de pasta meteen na het uitrollen. Dek het vervolgens af met een vochtige theedoek om het deeg soepel te houden.

Het vormen van de pasta

Als het deeg netjes is uitgerold kunt u het in de juiste vorm snijden.

Tagliatelle

Rol de deeglap (nadat het 15 minuten heeft gerust)op, zodat er een langwerpige rol wordt gevormd. Snij de rol in repen van 4 a 5 millimeter breed. Rol de reepjes uit en laat ze op een schone, droge theedoek hangend over de leuning van een stoel, drogen.

Tagliarini

Tagliarini is zeer dun gesneden pasta. Het wordt vaak in soep gegeten. Tagliarini is met de hand moeilijk te snijden. Het gebruik van een pastamachine wordt aangeraden.

Pappardelle

Snijd de deeglap met een gekarteld snijwieltje in repen van 2 centimeter breed en 30 centimeter lang.

Ravioli

Snij het deeg in repen van 8 centimeter breed. Leg om de 4 centimeter een theelepel vulling. Doe dit voor elke deegreep. Zorg dat er aan beide zijden 2 centimeter ruimte blijft. Vouw de deegrepen in de lengte dubbel. Druk de randen stevig aan en druk ook het deeg tussen de vulling tegen elkaar. Snij met een gekarteld snijwieltje de gevulde delen van elkaar los. Kook de ravioli 3 a 4 minuten.

Farfalle (vlinders, strikjes)

Snijd de deeglap met een gekarteld snijwieltje in vierkantjes van 5 bij 5 centimeter. Druk elk deeglapje in het midden met duim en wijsvinger naar elkaar toe.

Lasagne

Snijd de deeglap met een gekarteld snijwieltje in rechthoeken van 10 bij 25 centimeter. Kook de deeglapjes enkele minuten in water met zout. Leg ze vervolgens in een kom met koud water, waaraan 1 theelepel olie is toegevoegd. Laat de lasagnabladen vervolgens uitlekken op een vochtige theedoek.

Cannelloni
Snij de deeglap in rechthoeken van 10 bij 12 centimeter. Kook deze lappen ongeveer 2 minuten in water met zout. Leg ze vervolgens in een kom met koud water waaraan 1 theelepel olijfolie is toegevoegd. Laat de plakjes ten slotte uitlekken op een vochtige theedoek. Leg de deeglapjes op een houten plank of op het aanrecht. Leg 2 a 3 eetlepels vulling in de breedte op elk lapje. Rol de deeglapjes losjes op en schik ze in een met boter ingewreven ovenschaal. Leg ook enkele klontjes boter in de schaal. Zet de schaal in de oven tot de pasta goudbruin van kleur is.

Koken van de pasta

  • Breng per 100 gram deegwaren 1 liter water met zout aan de kook. Voeg ook een scheutje olijfolie toe om te voorkomen dat de deegwaren aan elkaar gaan klonteren.
  • Giet de pasta in een keer en al roerend toe. Blijf rustig roeren tot het water weer kookt.
  • De kooktijd van de pasta is afhankelijk van de dikte. 5 minuten koken voldoet voor verse, zelfgemaakte spaghetti. Voor gedroogde lasagne moet men een kooktijd van 15 minuten aanhouden.
Gerelateerde artikelen
Pasta-soorten, gedroogde en verse pastaEr bestaan naar het schijnt meer dan 700 verschillende pastasoorten. Veel pastasoorten hebben meerdere namen, en worden…
Pasta, pasta en nog eens pastaPasta, pasta en nog eens pastaWe eten met zín allen nogal wat pasta weg iedere dag. Niet verwonderlijk dat er met enige regelmaat nieuwe pastarecepten…
Pasta het lekkerste gerecht ter wereldPasta het lekkerste gerecht ter wereldUit onderzoek van de ontwikkelingsorganisatie Oxfam is gebleken dat pasta weredwijd gezien het lekkerste gerecht is. Vle…
Recepten met pasta, groenten, champignons en tonijnRecepten met pasta, groenten, champignons en tonijnTwee lekkere recepten met pasta. Bij het eerste recept is de pasta gecombineerd met courgettes en tomaten, lekker en gez…
Wat is spaghetti?Wat is spaghetti?Iedereen heeft weleens van spaghetti gehoord en het gegeten. Spaghetti is een pastasoort en ziet eruit als lange dunne r…
Bronnen en referenties
  • Het kookboek - Terence & Caroline Conran

Reageer op het artikel "Zelf pasta maken (zonder machine)"

Infoteur: M_ichje
Gepubliceerd: 03-08-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!