InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Maak een perfecte cappuccino

Maak een perfecte cappuccino

Maak een perfecte cappuccino Iedereen kan een kopje koffie zetten, veel mensen vinden het prettig om een kopje koffie te drinken met een speciale smaak of een kopje koffie die op een andere manier wordt gemaakt. Veel mensen drinken graag een cappuccino, maar hoe maak je nu thuis een perfecte cappuccino. Er zijn een paar dingen belangrijk om te weten om een echt lekkere cappuccino te kunnen maken. Vooral de schuimkraag speelt een belangrijke rol bij het maken van een perfecte cappuccino.

Maak een perfecte cappuccino

Bij het maken van een cappuccino is het belangrijk een goede schuimkraag te maken, het maken van opschuimende melk is niet zo moeilijk maar de melkschuim moet wel een beetje stevig zijn zodat het niet te snel ineenzakt. Een schuimlaag is mooi om te zien zeker als het u ook nog lukt om er versierringen in aan te brengen. Een versierde schuimlaag met een motief van blaadjes, hartjes of een spinneweb is mooi om te zien. Het zogeheten '' latte art'', zuivelkunstwerk, kunstvormen in de opgeschuimde melk.

Latte art

Een goede schuimlaag is mooi om te zien, een schuimlaag met een versierring erin is nog mooier om te zien. Deze versierringen die in de schuimlaag zijn aangebracht wordt '' latte art'' genoemd, zuivelkunstwerk. Het ziet er erg leuk uit en er zijn mensen die maken er echte kunstwerken van, maar ook u kunt dit leren. Het is vooral een kwestie van oefenen. U moet een goede schuimlaag hebben en een melkkannetje met een schenktuit. Zodra u de kunst van het versieren van de koffie onder de knie heeft kunt een cappuccino op een leuke manier serveren.

Gebruik magere melk

Hoe magerder de melk des te beter het schuim. De eiwitten in de melk zijn erg goed geschikt om schuim te maken, vet in de melk zorgt juist voor een verstoring van de opbouw van het schuim. Integenstelling voor wat doorgaans wordt gedacht dat je juist volle vette melk moet gebruiken om goed schuim te maken. Daarom geldt; magere melk geeft het meeste schuim. Bent u echter ook een liefhebber van een romige smaak dan kunt u ook voor halfvolle melk kiezen. De halfvolle melk is goed op te schuimen en toch nog lekker vet, die zorgt voor een romige smaak.

Schuim de koude melk op

Schuim is eigenlijk ''gebakken lucht'', maar hoe bak je die lucht? Het beste resultaat kunt u behalen door de melk koud op te schuimen. Neem een kannetje, let op dat het kannetje droog is, doe de melk erin en klop die op. Doe dit ongeveer 20 seconden, het zal er nog niet echt indrukwekkend uitzien, dat klopt maar dat komt straks echt goed. U kunt hier dus magere melk of halfvolle melk voor gebruiken.

De melk verwarmen

Doe de koude opgeklopte melk in een steelpannetje en verhit deze, het kan ook in de magnetron. Zorg er voor dat het niet gaat overkoken want dan ben je de luchtbelletjes om schuim te maken kwijt. De ideale temperatuur is 80 graden Celsius, na een tijdje komt de melk omhoog en heb je prachtig schuim dat niet inzakt. Hoe werkt het nu precies? Het schuim is gemaakt van luchtbelletjes omgeven door eiwitten. Door verwarming verandert de structuur van het eiwit en worden ze ''stabiel'' en zakt het schuim niet inelkaar.

De melk bij de koffie voegen

Een cappuccino bestaat uit 1/3 warme melk, 1/3 schuim en 1/3 espresso. De ideale temperatuur van een kop espresso ligt tussen de 92 en 95 graden Celsius. Een goede espresso valt of staat met een goede maling en wordt in ongeveer 25 seconden gezet. Hiervoor is tussen de 7 en 9 gram koffie nodig. Een goede cremelaag is goudbruin van kleur, is de cremelaag donker van kleur dan zijn de bonen te fijn gemalen en is er een cremelaag die licht van kleur is betekend dit dat de bonen te grof zijn gemalen. Voor het maken van een zuivelkunstwerk moet u een kannetje met een schenktuit gebruiken. Klop met de kan een paar keer op de tafel zodat eventuele grote luchtbellen verdwijnen. Is de schuim nog te luchtig schep dan het bovenste laagje eraf. Zwenk de melk in het kannetje rond en zorg dat het oppervlak glimmend en glad is. Schenk nu voorzichtig de melk in het kopje. De melk verdwijnt nu onder de de cremelaag, als het kopje bijna vol is moet u de schenkkan bewegen. Als u kleine rondjes draaid en er dan een streep doorheen trekt kunt u een hartje maken, dit vergt wel enige oefening.
© 2010 - 2019 Ckonemann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Maak een perfecte cappuccino"

Reacties

Vanklaveren (infoteur), 11-07-2012 19:19 #2
Mijn ervaring is dat de lang houdbaarmelk van friese vlag goed schuimt.

Jeffrey, 15-06-2012 15:03 #1
Goede info, iedereen zegt inderdaad volle melk. Maar met halfvolle houdbare en goedkope melk van de Lidl heb ik mooi schuim terwijl volle verse melk van de Appie niets deed.

Infoteur: Ckonemann
Gepubliceerd: 12-04-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 2
Schrijf mee!