InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Cappuccino: de koffie met een heerlijke schuimlaag

Cappuccino: de koffie met een heerlijke schuimlaag

Cappuccino: de koffie met een heerlijke schuimlaag De koffievariant cappuccino is één van de bekendste koffiesoorten die op de wereld wordt gedronken. We drinken het in de ochtend, middag of na het diner. Hier zijn wel officiële regels voor waarbij dit type koffie enkel in de morgen mag worden gedronken. Latte Art is eigenlijk ook uit den boze en ook wordt het niet altijd goed bereidt. Maar hoe moet cappuccino dan wél gedronken worden en wat is de juiste bereidingswijze?

Wat is cappuccino?

De capuccino is misschien wel de meest gevraagde koffie zodra er een keuze bestaat tussen verschillende koffiesoorten. Er kan hier worden gedacht aan de koffieautomaten op het werk, in restaurants en koffiehuizen. De cappuccino kan op elk moment van de dag worden besteld en het eerste dat opvalt is de kop en schotel waarin het vaak geschonken wordt. Een heerlijke romige koffie met een enorme schuimlaag erop. Soms is de schuimlaag spierwit, soms is er een figuur op 'getekend' met kaneel of cacaopoeder. Het belangrijkste aan de cappuccino is de manier waarop het gezet wordt en dat de drie onderdelen (espresso, melk en schuim) op een gelijke manier verdeeld is in het kopje.

De geschiedenis en afkomst

Alhoewel de naam 'cappuccino' en de bereidingswijze van de koffie Italiaans is, komt de koffie oorspronkelijk uit Wenen. In de 18e eeuw werd in Wenen, Oostenrijk een koffie verkocht dat bekend stond onder de naam 'Kapuziner'. Dit was een koffie waarin suiker, eigeel en room verwerkt waren. Deze romige koffie was vernoemd naar 17e eeuwse monniken van de Kapuchin order. Het had voornamelijk te maken met de kleur van hun kap (Latijns: Caputium) die ze droegen en die de bruine kleur van de Kapuziner koffie. De Kapuziner koffie 'reisde' vanaf de eerste Wereldoorlog naar Noord-Italië dat toen nog bij Oostenrijk hoorde. Daar kreeg het vanaf omstreeks 1930 de Italiaanse naam 'cappuccino'.

De cappuccino: koffie volgens de barista

De verdeling

De Barista (een soort van barman die verantwoordelijk is voor oa. het bereiden van koffie, alle technieken van het koffie schenken en van de espressomachine weet), zal je vertellen dat de cappuccino op een eerlijke manier in het kopje zal moeten worden bereidt. 1/3 van het kopje zal worden gevuld met espresso. Vervolgens zal het volgende 1/3 gevuld worden met gestoomde melk en het laatste 1/3 deel bestaat uit het melkschuim. Op de Italiaanse manier zal het betekenen dat dit alles wordt gegoten in een kopje van ongeveer 180 ml.

Latte art

Daarnaast zal hij vrijwel nooit doen aan latte art, oftewel kunst in het melk. Vaak is men geneigd om op het melkschuim boven de cappuccino figuren te 'tekenen' met bijvoorbeeld kaneel of cacaopoeder. Dit is 'not done!' in de ogen van de barista aangezien die op professioneel vlak nooit zal worden gedaan.

Wanneer kan je het offcieel drinken?

Tot slot zal hij aangeven dat de cappuccino in Italië enkel in de ochtend zal worden gedronken tot maximaal 11 uur waar het in andere landen waar ook cappuccino zal worden gedronken het de normaalste zaak van de wereld is om cappuccino op elk gewenst moment van de dag te drinken.

Andere variaties van cappuccino

Naast de traditionele versie van de Italiaanse manier van cappuccino zijn er ook andere variaties bedacht.

Er kan hier worden gedacht aan de Cappuccino Senza Schiuma. Deze variant van cappuccino wordt hetzelfde bereid als de traditionele versie, alleen heeft deze geen schuimlaag.

Daarnaast bestaat er de Cappuccino Chiaro. Deze variant wordt ook wel de light of natte cappuccino genoemd. Dit komt omdat het meer melk dan koffie bevat.

Tot slot is er de Cappuccino Scuro. Deze variant staat lijnrecht tegenover de Cappuccino Chiaro, aangezien deze cappuccino donker van kleur is omdat het meer koffie dan melk bevat.
© 2015 - 2017 Galideon, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vier lekkere koffiereceptenVier lekkere koffiereceptenWe kunnen geen restaurant of lunchroom meer binnenlopen zonder bijzondere koffiesmaken op de kaart te zien staan. Je kun…
Een espressomachine kopenEen espressomachine kopenEen espressomachine is een flinke investering, maar wel hét begin voor goede koffie thuis. Er is een enorme diversiteit…
Koffie: de Flat WhiteDe Nederlandse consument lijkt steeds kritischer te worden als het gaat om: het kopje koffie. Waar jarenlang de ouderwet…
Hoe maak je latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd?Hoe maak je latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd?Latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd zijn allen koffievarianten die worden bereid met het gebruik van melk. Bi…
Espresso, cappuccino, lungo en de rest: wat is het verschil?Espresso, cappuccino, lungo en de rest: wat is het verschil?In de meeste huishoudens vind je een koffiezetapparaat. Maar de afgelopen jaren zijn de espressomachines steeds populair…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Cappuccino
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Cappuccino
  • http://www.illy.com/wps/wcm/connect/nl/koffie/cappuccino
  • http://www.koffiediscounter.nl/pagina/recept_cappuccino.html
  • http://www.koffie-weetjes.nl/koffiesoorten/cappuccino/

Reageer op het artikel "Cappuccino: de koffie met een heerlijke schuimlaag"

Infoteur: Galideon
Laatste update: 17-10-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!