InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Italiaanse espresso

Italiaanse espresso

Italiaanse espresso Wij Nederlanders beginnen onze dag graag met een kop koffie of thee. Wanneer we op vakantie zijn, zetten we deze 'traditie' graag voort. Ook in Rome is er ruim keus om 's ochtends uw vertrouwde kop koffie te nuttigen. Koffie speelt dan ook niet voor niets een prominente rol in Italië. Er bestaan veel soorten koffie, elk met een eigen benaming. Bij een bezoek aan Rome, mag u een kopje echte Italiaanse espresso niet missen. Maar hoe gaat u dat bestellen?

Espresso

Italianen drinken thuis bij hun ontbijt vaak erg sterk koffie met veel melk, de zogeheten caffelatte. Wil je buiten de deur een kopje koffie drinken, dan stap je een bar binnen (geen café) en bestel je een espresso. Wanneer u voor het eerst een echt kopje Italiaanse espresso voorgezet krijgt, dan zult u merken dat deze espresso u een ware stoot cafeïne geeft. Er zit wel degelijk verschil tussen Italiaanse espresso en het 'extra sterke kopje' dat wij hier in Nederland veelal espresso noemen. Mocht u zo'n sterk kopje niet vertrouwen, dan bestelt u gewoon een caffe.

Er bestaan veel verschillende soorten espresso. Zo is een caffe macchiato een espresso met slechts een paar druppels warme melk erdoor voor een wat mildere smaak. Deze variant bestaat ook in een versie met koude melk, namelijk de caffe macchiato freddo. Wanneer u niet zo van heel erg sterke koffie houdt, kunt u kiezen voor de caffe lungo. Maar als u juist een cafeine boost nodig heeft, moet u de caffe ristretto hebben. In sommige bars kunt u zelfs kiezen of u die koffie in een kopje of in een glas wilt hebben. Wanneer de koffie in een glas is geschonken, heet dit caffe al vetro. Wilt u een koffievariant cafeïnevrij bestellen, dan vraagt u om decaffeinato.

Cappuccino

Bij al deze koffievarianten zijn de cappuccino's nog niet meegeteld. Veel Nederlanders drinken na een etentje graag een kopje cappuccino. Dit is iets wat een Italiaan nooit zou doen. Cappuccino moet juist in de ochtend gedronken worden. Ook wanneer u een cappuccino wilt bestellen, heeft u ruim de keus. Een cappuccino zonder melk heet senza schiuma. Een kopje met veel opgeklopte melk is een chiaro. Wanneer u uw cappuccino liever iets sterker heeft, dus met minder melk, kunt u een oscuro bestellen. Natuurlijk bestaat er ook een cafeïnevrije variant.

Wanneer u niet zo'n durfal bent op het gebied van het proberen van koffie, dan is het misschien verstandig bij een koffievariant te blijven die het meest lijkt op onze snelfiltermalingen uit de supermarkt. U bestelt dan een caffe americano, meestal is dit wel Nescafe.

Prendiamo un caffe?

Als u door Rome wandelt en u heeft zin om ergens lekker te gaan zitten voor een kopje koffie, dan komt u vaak bedrogen uit. Er zijn maar weinig cafés waar u kunt zitten. Er zijn er echter wel een paar, namelijk aan de Piazza della Rotonda. Ook aan de Piazza Navona kunt u op het terras gaan zitten, maar dit is zeker in het hoogseizoen zeer toeristisch. Loopt u een paar blokken van het Piazza Navona af, dan vindt u de wat rustigere plekjes om te gaan zitten.
© 2007 - 2017 Veron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Italiaanse espresso"

Reacties

E. de Weijer, 23-11-2009 17:06 #2
Koffie zelf malen van cafeine vrije koffie, bestaat dat?

Caffe, 29-12-2007 17:19 #1
Een groot misverstand, een kopje espresso bevat namelijk minder cafeine dan een hollands bakje. De smaak is wel sterker. Dit komt omdat het warme water onder hoge druk door de gemalen koffiebonen wordt geperst. Het water haalt wel de smaak uit de boon, maar heeft geen tijd om alle cafeine uit de boon te halen. Bij een hollands kopje koffie, of helemaal bij koffie gemaakt in een doordruk potje, heeft het warme water alle tijd om alle ingrediënten uit de boon te halen, dus ook alle cafeine. Daarmee bevat ons kopje koffie dus meer cafeine dan een echte espresso.

Infoteur: Veron
Gepubliceerd: 19-04-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 2
Schrijf mee!