InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Chocolade mislukkingen zijn niet meer nodig!

Chocolade mislukkingen zijn niet meer nodig!

Chocolade mislukkingen zijn niet meer nodig! U kent het wel. U krijgt visite en nu wilt u graag een lekkere taart bereiden. Nou maakt u graag taarten met chocola, maar voordat er en lekkere chocoladetaart op tafel staat, heeft u er al tientallen pogingen op zitten. Het koken met chocola lijkt gemakkelijk, maar is een kunst. Als u het eenmaal onder de knie heeft, zal iedereen genieten van uw chocola kunststukjes. Als u deze tips opvolgd, zullen uw chocolade mislukkingen tot het verleden behoren!

Chocola smelten

Als u chocola wilt smelten, dan moet u proberen de chocola zo gelijkmatig mogelijk en zonder aan te branden te smelten.
Hiervoor kunt u een chocoladeblok het beste in kleine, gelijke stukken hakken of raspen.

Dit geldt ook voor witte chocola. Als de chocola eenmaal gesmolten is, moet u zorgen dat u snel werkt, anders is de chocola zo weer gestold. Zorg er goed voor dat de chocola niet in contact komt met water of stoom. Zelfs een kleine hoeveelheid vocht kan de chocola aantasten en onbruikbaar maken.

Het kan zijn dat het toch in aanraking komt met vocht. U merkt dit doordat de chocola een bleke, stroeve substantie wordt. U kunt dan de chocola soms redden door een eetlepel room of plantaardige olie toe te voegen. Als u de chocola per ongeluk hebt laten aanbranden, dan zult u opnieuw moeten beginnen met verse chocola.

Probeer het smelten niet te snel te doen.

De ouderwetse manier

U kunt chocola smelten op de manier, zoals onze grootouders ook al tijden doen. Doe de gehakte chocola in een hittebestendige kom. Vul een steelpan voor de helft met water en breng dit aan de kook. Haal de pan van het vuur en zet de kom met chocola op de steelpan. Zorg er goed voor dat de kom nergens het water raakt. Roer af en toe totdat de chocola is gesmolten.

De magnetronmethode

Hak de chocola in kleine stukjes en doe ze in een magnetronbestendige kom. Zet de magnetron telkens 30 seconden op medium aan en roer tussendoor. Als de chocolade in de magnetron is gesmolten, dan behoudt het zijn vorm. Door het roeren kunt u controleren of de chocolade ook werkelijk is gesmolten. Probeer de chocola niet op een hogere stand te smelten, want hij verbrandt gemakkelijk.

Chocola bewaren

De chocola kunt u, afhankelijk van de kwaliteit, enkele maanden bewaren. Verpak hem in aluminium- of plasticfolie en bewaar hem op een koele, droge plaats. Door een plotselinge temperatuursverandering kan er een witte 'aanslag' op de chocola komen. Het kan ontstaan bij chocola die teveel verhit is of juist ingevroren is geweest. Het beïnvloed de smaak niet. Op oude chocola kan ook aanslag zitten. Deze chocola is niet lekker meer en zou u moeten weggooien.

Tips

  • Rasp chocola met een groenterasp of in een keukenmachine en gebruik het resultaat als versiering voor taarten.
  • Banketbakkerschocola is de beste voor versiering, speciaal bij fantasierijke ontwerpen. Het stolt goed en blijft op kamertemperatuur in vorm. Gemengde chocola kunt u er ook voor gebruiken.
  • Als de chocola te dik is om mee te garneren kunt u een kleine hoeveelheid plantaardige olie toevoegen
  • Voordat u chocola in aanraking brengt met taart en gebak, moet u zeker zijn dat het eten geen vocht bevat. Het zal de chocola aantasten en onbruikbaar maken. Zet de taart, nadat u de chocola heeft aangebracht, op een rooster om deze op kamertemperatuur te laten stollen.
© 2010 - 2018 Mloei, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Antioxidanten en pure chocola, hoe gezond is het?Chocola is goed voor je en chocolade is het nieuwe superfruit. We kennen die kreten allemaal wel, maar hoe waar is het d…
ChocoladebananenEen lekker stukje bevroren banaan met een jasje van knapperige chocola. Makkelijk te maken en erg leuk voor de kinderen!…
Fruitblokjes en fruitlolly'sFruitblokjes en fruitlolly'sFruitblokjes en fruitlolly's zijn heerlijk in de zomer. Ze zijn makkelijk te maken en er zitten weinig suiker en kleurst…
Zelf gevulde bonbons makenZelf gevulde bonbons makenKijk jij ook altijd verlekkerd in de etalage bij de bakker of chocoladewinkel? Al die mooie creaties van chocola lachen…
Chocola, chocola en nog eens chocolaBen je dol op chocolade, maar ben je niet zo'n keukenprinses en mislukken jouw baksels vaak? Wil je toch zelf iets op ta…
Bronnen en referenties
  • Chocolade, Anne Wilson

Reageer op het artikel "Chocolade mislukkingen zijn niet meer nodig!"

Reactie

Hoste Ann, 03-12-2012 10:53 #1
Hoe maak ik warme chocoladesaus voor op ijs die niet te vlug stolt als je ze in (warm) kannetje doet?

Infoteur: Mloei
Gepubliceerd: 13-04-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 1
Schrijf mee!