InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Vier lekkere koffierecepten

Vier lekkere koffierecepten

Vier lekkere koffierecepten We kunnen geen restaurant of lunchroom meer binnenlopen zonder bijzondere koffiesmaken op de kaart te zien staan. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het bestellen. Ondanks dat het erg leuk is om buiten de deur koffie te drinken, is het niet altijd goedkoop. Voor een kop speciale koffie betaal je al snel drie euro. Gelukkig kun je de meeste koffiespecialiteiten ook zelf maken. Zo kun je ook thuis genieten van een speciale koffie. Probeer eens één van de volgende vier koffierecepten.

Latte Machiato

Een Latte Machiato is een espresso koffie met veel warme en geschuimde melk. Een Latte Machiato wordt over het algemeen geserveerd in een glas.

Ingrediënten
150ml koude (volle) melk
1 kopje espresso (40ml)
Suiker

Bereidingswijze
Schuim de koude melk op met behulp van een melkschuimer. Bereid een kopje espresso met een koffiezetapparaat. Giet de melk na het opschuimen in een groot glas. Schenk het kopje espresso over de achterkant van een lepel langs de zijkant van het glas bij de melk. Zo ontstaan er drie mooie lagen in je glas: een laag warme melk, een laag koffie en een laag melkschuim. Voeg naar smaak eventueel wat suiker toe.

Cappuccino

Een Cappuccino is een espresso koffie met melkschuim en cacaopoeder. Cappuccino wordt veel gedronken bij een Italiaans ontbijt.

Ingrediënten
1 kopje espresso (40ml)
40ml (volle) melk
Cacaopoeder
Suiker

Bereidingswijze
Vul een Cappuccino kopje met 40 ml koude melk. Schuim de koude melk op met een melkschuimer. Zet de mok met de geschuimde melk onder een koffiezetapparaat en laat er 40ml espresso koffie in lopen. Om het af te maken strooi je wat cacaopoeder over de Cappuccino. Naar smaak kun je eventueel nog wat suiker toevoegen.

Espresso Machiato

Anders dan bij een Latte Machiato wordt aan een Espresso Machiato slechts een kleine hoeveelheid geschuimde melk toegevoegd. Een Espresso Machiatto wordt daarnaast ook nog afgemaakt met een beetje cacaoschaafsel.

Ingrediënten
1 kopje espresso (40ml)
(volle) melk
Cacaoschaafsel
Suiker

Bereidingswijze
Schuim een kleine hoeveelheid melk op met een melkschuimer. Bereid een kopje espresso met een koffiezetapparaat. Voeg één á twee eetlepels melkschuim toe aan je espresso. Bestrooi de Espresso Machiato met een beetje cacaoschaafsel. Voeg naar smaak eventueel wat suiker toe.

Weense koffie

Een weense koffie is een dubbele espresso met slagroom en cacaopoeder.

Ingrediënten
2 kopjes espresso (2 keer 40ml)
Slagroom
Cacaopoeder
Suiker

Bereidingswijze
Bereid twee espresso’s in een Cappuccino kopje. Doe er een ruime hoeveelheid slagroom bovenop. Bestrooi de slagroom met een beetje cacaopoeder. Naar smaak kun je eventueel nog wat suiker toevoegen.

Eindeloos variëren met koffiesiropen

Een Latte Machiato en Cappuccino worden nog lekkerder wanneer je er een scheutje siroop aan toevoegt. Koffiesiroop heb je in veel verschillende smaken waaronder hazelnoot, vanille, kaneel, karamel, amaretto, chocolate cookie, toffee en butterscotch. Koffiesiropen kunnen je kopen bij koffiespeciaalzaken en via het internet. Een gewone kop koffie met een siroop naar keuze en een goede toef slagroom erbovenop is ook een echte aanrader. Over de slagroom kun je dan ook nog wat cacaopoeder strooien om de koffie helemaal af te maken.
© 2012 - 2017 Mariska25, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vier lekkere koffierecepten"

Infoteur: Mariska25
Gepubliceerd: 20-02-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!