InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Water smaak geven met verse producten

Water smaak geven met verse producten

Water smaak geven met verse producten Water kun je zelf met verse producten een heerlijke, subtiele smaak geven terwijl het bovendien een hogere gezondheidswaarde verkrijgt. Vele vruchten en sommige groenten of kruiden lenen er zich uitstekend voor om zelf snel een hoogwaardig drinkproduct te fabriceren. Water neemt smaakstoffen van fruit in zich op. Als je fruit zoals een aardbei of citroen aan een kan water toevoegt, fabriceer je zelf in no-time een verse, heerlijke en verfrissende drank tegen een fractie van de kosten van een pak wat in de supermarkt te koop is.

Inhoud:

Maak zelf lekkere drinkwaar

Tegenwoordig kun je veel in de winkel kopen. Er zijn honderden pakken sap te koop. Toch raken steeds meer mensen ervan overtuigd dat voorverpakte dranken weinig gezondheidswaarde noch smaak hebben. Velen vinden een nectar te zoet en een vruchtensap uit pak een waterig aftreksel van het verse product. Daarnaast zijn er veel dranken die enkel met synthetische verbindingen tot stand worden gebracht, denk bijvoorbeeld aan alle frisdranken. Zelf een limonade maken is gezond, leuk, cool en goedkoop.

Dunne plakjes

Het is belangrijk om te beseffen dat het gebruik van een fruitsoort om water een smaak te geven dient te gebeuren door enkele dunne plakjes te maken. Een dun plakje geeft net zoveel smaak aan het water af als een dikke plak. Wat je ook gebruikt, snijdt altijd dunne plakjes. Vijf tot zeven komkommerplakjes zijn genoeg om water een subtiele en lekkere komkommersmaak te geven.

Gebruik twee smaakmakers

In vele hotels staat tegenwoordig niet slechts een kan water in de lobby maar ook een kan met citroenwater of muntwater. Je kunt alleen citroen gebruiken om de smaak van water te verrijken maar het is vooral een goed idee om twee natuurlijke smaakmakers te gebruiken. Fruitsoorten of groenten die goed met elkaar combineren kunnen het smaakpalet breed maken; dat maakt het een stuk aangenamer om het op te drinken.

Water is gezond

Vele mensen weten dat water gezond is en je er drie liter per dag van moet drinken om een optimale gezondheid te verkrijgen of behouden maar weinigen komen aan deze kwantiteit. Wanneer je water lekkerder maakt door er natuurlijke smaakstoffen aan toe te voegen dan zul je zien dat je het sneller opdrinkt. Vele mensen drinken gedurende de dag water uit een flesje. Onderstaande tips voor water-met-een-smaakje zijn geschikt om mee te nemen in een flesje of bidon.

10 tips voor water met een smaakje

  1. Water met watermeloen en munt
  2. Water met komkommer en citroen
  3. Water met aardbei en munt
  4. Water met limoen en mint
  5. Water met gember en komkommer
  6. Water met sinaasappel en grapefruit
  7. Water met ananas en citroen
  8. Water met wortel en tomaat
  9. Water met gember en rode peper

Zelf limonade maken

Een iets minder gezonde variant op zelf water met een smaakje maken is zelf limonade maken. Hoe maak je citroenlimonade? Eenvoudigweg door een citroen te persen en dit in een glas met warm water met suiker te doen. Gebruik warm water zodat de suiker snel smelt. Uiteraard hou je meer van koude limonade; daarom kun je de warme drank overgieten in een glas waar veel ijsblokjes zitten. Zo maak je zelf in een mum van tijd heerlijke, verse limonade. Als je suiker te ongezond vindt, kun je kiezen voor een variant met steviablaadjes, honing of palmsuiker.

In de Engelse taal wordt het woord ''lemonade'' alleen gebruikt voor limonade met lemon oftewel citroen. Andere limonadesoorten heten in Engelstalige landen ''grenadine''.

Gemberlimonade

Gemberbier is een alcoholvrij product. Je kunt het beter gemberlimonade noemen. Je maakt eerst verse gember thee. Schil de gember( want je weet nooit met tropische producten wat ze op de schil spuiten om het goed te houden), en doe het in een theepot. Begiet dit met kokend water. Na een kwartiertje zal het water een sterke gembersmaak hebben. Nu kun je het met suiker vermengen. Gebruik net zoveel gember en suiker als je zelf wilt; meestal is een eetlepel versnipperde gember op een halve liter water genoeg. Je filtert dit water met een ouderwets theezeefje en giet het over in een glas met ijsblokjes; zo maak je zelf gemberlimonade.

Overgebleven gember

Het is onnodig om eten weg te gooien. De overgebleven gemberblokjes smaken een stuk minder sterk en kun je ´s avonds meebakken bij een gemengd groenten gerecht in een rijstmaaltijd, een omelet, of een soep. Je kunt ze ook pureren en tot saus verwerken of toevoegen aan een salade. Een belangrijk voordeel van het gebruik van deze gemberblokjes is dat ze in een groentegerecht een minder overheersende smaak hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Water smaak geven met verse producten"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 31-03-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Special: Water
Schrijf mee!