InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Gebakken aardappels, eerst koken of niet?

Gebakken aardappels, eerst koken of niet?

Gebakken aardappels, eerst koken of niet? In West-Europa staan aardappels in allerlei variëteiten op het menu. Misschien niet dagelijks, maar op verschillende dagen in de week wordt wel een lekker aardappeltje verorberd. Een lekker gebakken aardappeltje, dat wil er wel in. Dan is natuurlijk de grote vraag: Moet je die aardappels nu eerst koken, of niet?

Ontdekkingsreis

In 1492 ondernam Christoffel Columbus een historische reis. In een poging om via een nieuwe, veiliger route Indië te bereiken, zette hij met enkele schepen koerst in westelijke richting. Hij trotseerde vele gevaren, maar bereikte uiteindelijk land. Columbus heeft tot zijn dood volgehouden dat hij in Azië terecht was gekomen, maar dat idee werd niet door iedereen gedeeld. Velen dachten, dat het om een hele nieuwe wereld ging. Het nieuwe werelddeel werd uiteindelijk ook niet naar Columbus genoemd, maar naar Amerigo Vespucci, een Florentijnse ontdekkingsreiziger, die in Spaanse en Portugese dienst delen van het nieuwe land onderzocht: Amerika. Het nieuwe land beloofde veel, o.a.
  • Nieuwe uitbreidingsmogelijkheden voor het voller rakende Europa
  • Rijkdommen, zoals goud en zilver
  • Tabak
  • En nog iets heel bijzonders: de aardappel!

Aardappels

Het duurde niet lang, of de aardappel deed zijn intrede in de Europese keukens. Aanvankelijk was het natuurlijk vooral een spijs voor de edelen, maar al gauw bleek de knol uitstekende eigenschappen te hebben. De aardappel was niet alleen prima om te consumeren, de plant bleek het op Europese bodem ook uitstekend te doen. Al gauw rukte de aardappel in West-Europa op en bracht het tot een van de belangrijkste voedselbronnen. Je kunt je haast niet meer voorstellen, dat vóór 1492 deze knol in Europa onbekend was, en het dagelijkse menu er toen dus heel anders uit moet hebben gezien.

Bereiding: frites, gekookte- of gebakken aardappels

De aardappel is op verschillende manieren klaar te maken. Gebakken in de olie, dan hebben we lekkere frietjes. In de meeste gevallen kwam de aardappel gekookt op tafel. Vaak werden er zoveel aardappels bereid, dat er over bleef. Handig, dan konden de overige aardappels de volgende dag opnieuw op tafel komen. En dan vaak in de vorm van gebakken aardappels. De afgekoelde, gekookte aardappeltjes werden in schijfjes gesneden en in de koekenpan gebakken. Lekker. Er zijn heel wat mensen, die gekookte aardappels minder lekker vinden, maar gebakken aardappels als een lekkernij beschouwen.

Gebakken aardappels, eerst gekookt of niet

Je zou haast gaan denken dat een aardappel pas gebakken kan worden, als deze eenmaal gekookt is. Werk je met een voorgekookte aardappel, dan weet je in ieder geval zeker, dat deze al goed gaar is. Opwarmen en een beetje aanbakken is dan al voldoende om het gebakken aardappeltje op tafel te zetten. Toch is het niet altijd nodig de aardappels eerst te bakken. Laten we eens kijken hoe het werkt, als je ongekookte aardappels wilt bakken.

Stap 1.
Je kiest voldoende aardappels voor de maaltijd.
Stap 2.
Schil de aardappels.
Stap 3.
Snijd de aardappels in stukjes. Het hoeven geen schijfjes te zijn, blokjes is ook prima.
Stap 4.
Zet een pan op het vuur, en doe daar boter of olie in. Wacht even tot het warm is geworden.
Doe de gesneden aardappelstukjes in de pan.
Stap 5.
Voeg eventueel naar smaak wat zout toe.
Stap 6.
Schud regelmatig om, of gebruik een spatel om de blokjes regelmatig te keren.
Stap 7.
Als de blokjes bruin gebakken zijn, kun je de pan van het vuur halen. Omdat de aardappels niet voorgekookt waren, hebben de gebakken stukjes een wat steviger ‘bite’. Smakelijk eten!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gebakken aardappels, eerst koken of niet?"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 25-03-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!