InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelf ijs maken, roomijs

Zelf ijs maken, roomijs

Zelf ijs maken, roomijs Roomijs is ijs gemaakt van eierdooiers, slagroom, melk en suiker. Zelf ijs maken is eigenlijk heel makkelijk. In dit artikel vind je het basis recept voor roomijs met uitgebreide uitleg erbij.

Ingrediënten:

Eieren
De eieren verbeteren de structuur van het ijs en maken het smeuïger. De meeste soorten roomijs worden bereid zonder de eieren te koken. In plaats van eieren kan je ook puddingpoeder gebruiken, ongeveer 10 a 15 gram per ei.

Melk, yoghurt en kwark
Je kan zowel gepasteuriseerde als gesteriliseerde melk gebruiken, volle of halfvolle melk. Hoe hoger het vetpercentage in de melk, hoe romiger het ijs wordt. Als je kwark of yoghurtijs wilt gebruiken, kan je de ingrediënten niet koken, omdat anders de kwark of yoghurt gaat schiften. Wanneer de ingrediënten toch gekookt moeten worden, voeg de kwark of yoghurt pas toe als de ingrediënten volledig zijn afgekoeld.

Slagroom
Gebruik altijd goed gekoelde slagroom. Wanneer er in een recept 'geklopte slagroom' staat, klop de slagroom dan niet helemaal stijf, maar klop de slagroom lobbig. Het beste is dat wanneer je de slagroom klopt je de kom en de mixer van te voren even in de koelkast zet.

Suiker
Grove kristalsuiker kan je het beste eerst fijn malen met een blender. Basterdsuiker of poedersuiker kan je wel meteen gebruiken, want dat lost makkelijker op. Wanneer je te weinig suiker gebruikt, word het ijs slapper en minder stevig. Te veel suiker leid tot verlenging van de bereidingstijd.

Vruchten
Vers fruit geeft het lekkerste ijs en is bovendien erg gezond. Fruit uit een pot of blik is ook goed te gebruiken, maar dan moet je de hoeveelheid suiker ongeveer minderen met 25 gram. Vruchten zoals appels, bananen, peren en pruimen verkleuren makkelijk, besprenkel ze daarom voor het pureren met citroensap.

Alcohol
Je kan ook wat alcohol aan het ijs toevoegen, houd er dan wel rekening mee dat het ijs minder snel bevriest.l

Ijs bewaren

Het ijs is in de diepvries vrij lang houdbaar, al gaat na 1 of 2 weken de structuur en de smaak van het ijs achteruit. Het ijs is het lekkerste als het meteen na het bereiden wordt op gegeten.

Let goed op het volgende als je ijs toch in de diepvries wil bewaren:
  • Bewaar het ijs in een schone diepvriesdoos
  • De vriezer moet minstens -18 graden zijn.
  • Vries ontdooid of half ontdooid ijs nooit opnieuw in.
  • Haal het ijs ongeveer een half uur van te voren uit de vriezer en zet het in de koelkast.

Basisrecept

Voor dit recept heb je een ijsmachine nodig, heb je die nog niet kijk dan hier.
  • 3 eierdooiers
  • 100g basterdsuiker
  • 10g vanillesuiker
  • 250ml melk
  • 200ml slagroom

Klop de eierdooiers met de suiker en vanillesuiker tot een luchtig en schuimig mengsel. Voeg al roerende de melk toe. Klop de slagroom bijna stijf. Voeg de slagroom bij de andere ingrediënten. Meng het geheel goed. Schakel de ijsmachine in op de roomijs stand en giet het mengsel in de kom. Laat de machine ongeveer 30 minuten draaien.

Je kan dit recept variëren door er noten, chocola of gekonfijte vruchten in te doen.

Voor meer roomijs recepten kijk hier
© 2009 - 2014 Preitaart, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Chocolade mousse 2Chocolade mousse 2Dit is een recept voor chocolade mousse in het groot! Als u voor een trouwfeest, familie feest of als u reuze honger hee…
Zelf ijs maken, sorbetijsAltijd al willen weten hoe je sorbetijs maakt. Heerlijk het zonnetje schijnt. Niks is dan lekkerder als een heerlijke bo…
Perzikenschuim - receptPerzikenschuim - receptWist u dat perziken pijnstillend werken bij hoofd-, keel- en oorpijn? Bovendien zitten ze vol vitamines, mineralen en an…
Recept: Tortellini met rode pesto en spekblokjesRecept: Tortellini met rode pesto en spekblokjesTortellini zijn pastaringetjes gevuld met gehakt of één of meerdere kazen. Overgoten met een tomatensaus of met pesto he…
Milkshakes makenMilkshakes makenWie smoort er in de zomer nou niet naar een heerlijk koude milkshake. Je kan ze zelf ook maken met veel verschillende sm…

Reageer op het artikel "Zelf ijs maken, roomijs"

Reacties

Karel, 08-10-2014 18:06 #3
Ik heb een ijsmachientje met eigen koeling gekregen.
ik heb dit recept uitgeprobeerd en het resultaat mag er zijn, gewoon heel lekker en op korte tijd klaar.
grtjs
karel

Lauro, 04-07-2014 11:20 #2
Hallo,
Als je het ei wilt vervangen door puddingpoeder in het basisrecept, heb je dan tussen de 30 en 45 gram nodig?
En klop je dit eerst op met de helft van de melk?
Alvast bedankt voor het antwoord
groetjes,
Lauro

Ijsverslaafd, 03-06-2013 19:49 #1
Hallo,

voor hoeveel liter is dit recept? kan dit zo snel mogelijk door gemailt worden ik heb het namelijk vr. 7-6-13 nodig.

met vriendelijke groet,
emma

Infoteur: Preitaart
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 3
Schrijf mee!