InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Lekker en gezond fruit: de Mineola

Lekker en gezond fruit: de Mineola

Lekker en gezond fruit: de Mineola Mandarijnen, handsinaasappels en citroenen zijn hele bekende citrusvruchten. De mineola is een minder bekende citrussoort die uit de hand kan worden gegeten, maar kan net zo lekker zijn! Als tussendoortje kan een mineola je helemaal oppeppen. Een artikel over de mineola.

Wat is een mineola?

Mineola's zijn een minder bekende citrusvrucht dan mandarijnen en sinaasappels, maar toch minstens zo lekker! De mineola is ontstaan door een kruising van de kleine mandarijn (tangarine) met de veel grotere grapefruit. De mineola heeft een dikke schil, maar is gemakkelijk te pellen zonder te knoeien. Heel herkenbaar is het puntje van de mineola waar de vrucht aan de tak vast zit. De kleur is oranje en ook het vruchtvlees heeft deze oranje kleur. Als de mineola is gepeld dan blijft er een kruising qua grootte over tussen een mandarijn en een sinaasappel. Mineola's zijn het hele jaar door verkrijgbaar in supermarkten en bij groenteboeren, bekende soorten zijn Jaffa (Israël) en Carmel (Peru). Van de citrusvruchten bevat een mineola maar heel weinig tot geen pitten en daarmee is het een makkelijk te eten vrucht.

Is een mineola gezond?

Net als andere citrusvruchten barst een mineola van de vitamine C! Met de inname van een mineola heb je al voldoende vitamine C binnen voor de rest van de dag. Er zitten 70 calorieën in een mineola, dat is meer dan in een sinaasappel, maar minder dan in een grapefruit. Er zitten gemiddeld 13 gram aan koolhydraten in een mineola, waarvan 2 gram vezels en de rest natuurlijke suikers. Naast de Vitamine C zit er nog Vitamine A en Calcium in een mineola. Een mineola is dus een gezond tussendoortje en kan je helemaal oppeppen door de frisse en soms lichtelijk zure smaak! Voor de aanbevolen twee stuks groente is de mineola al één hele goede!

Bewaren van een mineola

De vrucht kan gewoon naast andere fruitsoorten op de fruitschaal liggen. De beste temperatuur om een mineola bij te bewaren is zo rond de 12 graden. Aan te raden is dan ook om de mineola in de zomer in de koelkast te bewaren. Door de kou van de koelkast is de mineola een gezonde verfrissing in een warmen zomer! Bij de aankoop van mineola's kun je letten op een dikke schil zonder beschadigingen en na aankoop zijn ze, mits goed bewaard, lang houdbaar. Bij lage temperaturen, zoals in de koelkast, kan bederf sneller optreden. Het bederf kan zich uiten in een schimmel op de schil, maar de mineola kan dan nog wel worden gegeten.

Waar kan ik een mineola voor gebruiken?

Een mineola is heerlijk om uit de hand op te eten. De dikke schil is gemakkelijk te verwijderen en het vruchtvlees blijft tijdens het pellen intact en dat voorkomt knoeien. Het is dus een lekker, fris en heel gezond tussendoortje. Geperst is het sap te gebruiken in smoothies en vruchtensappen, daarnaast ook als friszuur sap in bijvoorbeeld een marinadesaus. De losse partjes doen het goed in zomerse fruitsalades, want de partjes zijn redelijk groot en gemakkelijk te snijden. De partjes van een mineola geven een frisse tint aan een salade. Net als een mandarijn en een sinaasappel kan een mineola ook divers worden gebruikt in gerechten, zoals het nagerecht.

Lees verder

© 2012 - 2017 Annfinance, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lekker en gezond fruit: de Mineola"

Reacties

Louise, 24-10-2016 19:49 #3
Mineola's zijn lekker en gezond. Dat is waar! Maar wat niet waar is, is het feit dat u noemt, dat ze het hele jaar in de supermarkt te koop zijn!

De Heer W. L. Thoral, 23-01-2014 01:02 #2
Mineola's zijn een lekkere citrusvrucht, maar niet geschikt voor mensen die geen grapefruit mogen eten wegens medicijngebruik. Het mag wat mij betreft duidelijker worden gemaakt, dat het om een kruising met grapefruit gaat. Want ik ben ziek geworden door het eten van Mineola's. Hopelijk wordt dit ter harte genomen.
Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite!

Magda, 20-01-2014 10:39 #1
Ja mineola is een wel gezond fruit het bevaalt vitamine c en A. Zitten 70 calorieen in meer dan een sinaasappel en minder dan in een grapefruit. Er zitten gemiddeld 13 g aan koolhydraten, 2g vezel en de rest is natuurlijke suiker, er zitten nog calcium in. Dus minela is wel een gezond fruit en super lekker.

Infoteur: Annfinance
Laatste update: 12-01-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Powervoedsel
Reacties: 3
Schrijf mee!