InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Durian, 'the king of fruits'

Durian, 'the king of fruits'

Durian, stinkfruit of 'the king of fruits' is een stekelige vrucht uit Zuidoost Azië die word gekenmerkt door zijn sterke geur en zoete aromatische smaak.

Wat is Durian?

Durian is een grote stekelige vrucht die in Zuidoost voor Azië komt, ook wel ‘the king of fruits’ genoemd. Deze vrucht kan 30 bij 15 cm worden en tot wel 5 kg wegen, maar de meeste exemplaren wegen rond de 2 a 3 kg. Onder de stekelige huid bevinden zich meerdere zaadhuizen met daarin een pit en daar omheen zacht geel vruchtvlees. Dit vruchtvlees word gegeten en heeft een zoete, aromatische smaak. Heel opvallend aan deze vrucht is de penetrante geur die hij verspreid, deze geur word door de meeste mensen als vies ervaren en daarom is er in sommige vliegtuigen, bussen, hotels en ziekenhuizen een verbod op deze vrucht. De meest bekende soort is de Durio zibethinus, dit is tevens ook de grootste. Twee kleinere en minder bekende soorten zijn de Durio ovleyanus en de Durio dulcis.

Hoe groeit Durian?

De boom waar de Durian aan groeit word tussen de 25 en 50 meter hoog. Na 4 tot 5 jaar zijn deze bomen in staat om vruchten voort te brengen. Ze hebben 1 of 2 bloei periodes per jaar.

Geschiedenis van Durian

Durian is sinds 600 jaar bekend in het westen. Nicola Da Conti beschreef deze vrucht al in de 15e eeuw. In Brunei, Maleisië en Indonesië is de Durian inheems en waarschijnlijk ook in de Filipijnen. Later heeft deze vrucht zich verspreid over heel Zuidoost Azië , Noord Australië, India, Madagaskar, Hawaï en Florida. Thailand is op dit moment de grootste exporteur van deze vrucht.

Voedingswaarden van Durian

Durian bevat veel calorieën, bestaande uit suiker, eiwit en plantaardig vet. Ook bevat het vitamine A,C en B6 en de mineralen calcium, ijzer, magnesium, fosfor, potassium, sodium, zink, koper en manganese. Ook bevat het veel tryptofaan, een stof die door het lichaam omgezet word in serotine, wat belangrijk is voor de gelukbeleving. Durian schijnt ook libido verhogend te werken. Ook zitten er nadelen aan de consumptie van Durian. Sommige studies zeggen dat het hoge sulfaat gehalte het ontgiftend vermogen van het lichaam verhinderd. Verder word er door de traditionele lokale geneeskunde gezegd dat de consumptie van Durian overmatig zweten kan veroorzaken en dat het in combinatie met koffie of alcohol schadelijk kan zijn.
Het eten van Durian word afgeraden bij zwangere vrouwen en mensen met een hoge bloeddruk.

Gebruik van Durian

De durian kan verpakt verkocht worden of per hele vrucht. Bij het kopen van een hele vrucht is het belangrijk om te kijken of deze wel helemaal rijp is. Dit kan op verschillende manieren:
  • De stekels worden donkerder en elastischer als ze rijp zijn.
  • Als er op geklopt word moet het hol klinken en niet dof
  • Bij schudden moet je voelen dat de vrucht los zit
  • Er kan met twee sneetjes een hoekje in de huid gesneden worden die opgetild kan worden om het vruchtvlees te voelen, dit moet zacht zijn.

Als de vrucht gekocht is kan de vrucht open gesneden worden en het vruchtvlees uit de zaadkamers getrokken worden. De pit die nog in het vruchtvlees zit kan niet rauw gegeten worden.
Ook kan Durian in supplementen en ijs verwerkt worden.
© 2012 - 2019 Michiel-w, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van DurianDe geneeskracht van DurianDurian is een speciale vrucht omdat hij zeer penetrant en doordringend ruikt maar hij heel lekker smaakt. De geur lijkt…
De top tien exotische fruitsoortenDe top tien exotische fruitsoortenReizen naar een exotische bestemming gaat niet alleen over zwemmen in de schitterende blauwe wateren of lekker zonnebade…
Carambola, de ster uit het OostenCarambola, de ster uit het OostenDe carambola is een gele vrucht met een uitzonderlijke vorm, een dwarsdoorsnede van de vrucht heeft een stervorm. De vru…
Vruchten in SurinameSuriname heeft een grote rijkdom aan tropische vruchten. Sommige daarvan komen oorspronkelijk uit Suriname en andere zij…
recensieSchrijfboek: Stephen King – Over leven en schrijven`Over leven en schrijven' is het schrijfboek van Stephen King. In dit boek geeft hij tips voor mensen die ook graag boek…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Durian
  • http://www.voeding-dieet.be/index.html?fdid=09422&voedingsgroep=0900&d1=durian

Reageer op het artikel "Durian, 'the king of fruits'"

Infoteur: Michiel-w
Laatste update: 08-01-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!