InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Kippeneieren nader bekeken

Kippeneieren nader bekeken

Kippeneieren nader bekeken Bijna iedereen lepelt wel eens een eitje weg, maar wat betekend die code nu die op die ‘winkel-eieren’ staat? En waarom blijft een bedorven ei drijven? Wanneer is een ei nu XXL? Interessante vragen met boeiende antwoorden.

De binnenkant van het ei

De meeste mensen hebben een beeld van de binnenkant van een idee, zoals ze dat kennen van het gekookte eitje in hun salade. Een ei bevat echter meer onderdelen dan ‘eiwit’ en ‘eigeel’. Aan de brede kant van het ei bevindt zich de luchtkamer, die tussen 2 vliezen ligt. De luchtkamer zorgt ervoor dat een kuiken dat uit aan het breken is voldoende lucht krijgt om dit proces te voltooien.
Het is de taak van de hagelsnoer om het ‘eigeel’ oftewel de dooier op zijn plaats te houden.

Schematische voorstelling van een kippenei / Bron: De:Benutzer:Horst Frank, SVG code cs:-xfi-, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Schematische voorstelling van een kippenei / Bron: De:Benutzer:Horst Frank, SVG code cs:-xfi-, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Onderdelen van een ei
  1. Eierschaal
  2. Schaalvlies
  3. Binnenste schaalvlies
  4. Hagelsnoer
  5. Buiten eiwit
  6. Midden eiwit
  7. Dooiervlies
  8. Dooier
  9. Kiemvlek
  10. Donker eigeel
  11. Klaar eigeel
  12. Binnenste eiwit
  13. Hagelsnoer
  14. Luchtkamer
  15. Cuticulas

Betekenis van de eicode

Alle eieren die in Europese supermarkten te koop zijn, zijn voorzien van een eicode. Deze ziet er als volgt uit: *-**-*******.
Op de plaats van het eerste sterretje staat een cijfer dat aangeeft in welk huisvestigingssysteem de kip die het bewuste ei heeft geproduceerd woont. Dit kan zijn:
  • 0 - Biologisch
  • 1 - Vrije uitloop
  • 2 - Scharrel
  • 3 - Kooi

Nummer 0 heeft de meeste ruimte per kip, nummer 3 de minste. 0 en 1 hebben daarbij ook nog naast een binnenverblijf een buitenverblijf, een scharrelkip heeft dit dus niet! Je zou dus kunnen stellen dat een 0-ei het kip vriendelijkste ei is, en een 3-ei het kip onvriendelijkst.

Op de plaats van de volgende 2 sterretjes staan 2 letters die staan voor het land van herkomst. Bij een Nederlands ei staat er dus *-NL-*******, bij een Spaans ei *-ES-*******, enz.

De laatste groep sterretjes wordt weer opgevuld met cijfers, die geven aan in welk bedrijf, en soms zelfs welke stal, het ei geproduceerd is.

Maten en gewichten

Gemiddeld weegt een kippenei ongeveer 65 gram. Ter vergelijking: een struisvogelei kan wel 2 kg. (dus 2 pakken suiker..) wegen, en een kolibrie-ei slechts een halve gram. De eieren die in de winkel liggen zijn vaak keurig gesorteerd op maat. Dat is niet een grove inschatting, er zijn richtlijnen voor om te bepalen in welke groep een ei hoort.
  • S: Ei van minder dan 53 gram.
  • M: Ei van 53-63 gram.
  • L: Ei van 63-73 gram.
  • XL: Ei van 73 gram of meer

De maat van een ei is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het ras en de leeftijd van de kip.

Een bedorven ei

Een ei verliest naarmate het ouder wordt vocht door de dunne eischaal. Hierdoor komt er meer lucht in het ei, met als gevolg dat de luchtkamer groter wordt en het ei lichter. Vanwege dit principe is het mogelijk om te controleren of een ei vers is. Werkwijze: Vul een glas o.i.d. met water, voeg evt. wat zout toe. Leg nu het ei in het water. Indien het ei dwars op de bodem blijft liggen is het vers. Komt het rechtop te staan, maar blijft het wel de bodem raken is het ong. 3 weken oud, wanneer het naar de oppervlakte komt drijven is het ong. 6 weken oud of ouder, en niet meer geschikt voor menselijke consumptie.
© 2012 - 2019 Foxx, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waaruit bestaat een ei?Tijdens Pasen eten Nederlanders ongeveer 32 miljoen eieren. Uit welke delen is een ei opgebouwd? Wat is de voedingswaard…
Eierdooier scheiden: hoe doe je dit handig?Eierdooier scheiden: hoe doe je dit handig?Een eierdooier scheiden is een uitdaging. Bijna heeft weleens een ongelukje gemaakt met de eidooier scheiden van het eiw…
Het uiterlijk van een eiHet uiterlijk van een eiEen ei is gezond en kan op veel verschillende manieren gegeten worden. Er zijn veel eieren op de markt en uit deze eiere…
Eieren, wat wel en niet, en hoe klaarmakenEieren, een voedingsmiddel wat eigenlijk niet is weg te denken uit de keuken. Ze koken en lekker zo eten, of gebakken op…
Eieren koken: hoe doe je dat?Eieren koken: hoe doe je dat?Eieren bestaan in verschillende soorten en maten. Ze bevatten allerlei belangrijke voedingsstoffen. Als u eieren gaat ko…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kippeneieren nader bekeken"

Reactie

Anita, 20-09-2013 18:56 #1
Hoe lang is een gekookte, ongedopte kippenei in de koelkast houdbaar?

Infoteur: Foxx
Gepubliceerd: 12-01-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!