InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Weeva – Woon- en eethuis voor allen in Groningen

Weeva – Woon- en eethuis voor allen in Groningen

Weeva – Woon- en eethuis voor allen in Groningen Het is een begrip in Groningen en ver daarbuiten, Weeva, het Woon- en Eethuis voor Allen in het centrum van de Groninger hoofdstad. In 2011 heropende het als restaurant met gezonde kost, klaargemaakt met streekproducten en dat voor een redelijke prijs. Aan het Zuiderdiep in Stad is het prima slapen en eten.

WEEVA

Weeva

Woon- en Eethuis voor Allen Weeva is een begrip sinds 1871. Het werd opgericht als gaarkeuken voor het arme deel van de Groninger bevolking. De Groninger Volksgaarkeuken werd op 4 oktober 1871 geopend. In die tijd wordt het volgende over de gaarkeuken gezegd: “deze voor de VOLKSVOEDING belangrijke inrichting, ten doel hebbende voor zeer billijke prijzen deugdzaam en krachtig voedsel te verstrekken." In 1929 werd het beleid omgegooid en werd het eethuis opengesteld voor iedereen: Woon- en eethuis voor allen. Het gaarkeukenimago werd ingeruild voor een eetgelegenheid waar tegen een schappelijke prijs goed te eten was. Het etablissement werd een begrip in stad en ommelanden en het hotel met eethuis was succesvol. Met het stijgen van de welvaart en het grotere aanbod aan eethuizen in de stad, verdween de klandizie voor Weeva. Eters kozen vaker voor de Spaanse, Italiaanse of Mexicaanse keukens, die bij Weeva om de hoek te vinden zijn en het restaurant van stamppotten en degelijke Hollandse kost Weeva sloot in 2002 de deuren. De verdiensten waren te gering om de tent open te kunnen houden.

Crisis

In 2011, met het crisismonster op de loer, is er weer een markt voor het concept Weeva. Weeva is terug van weggeweest en biedt weer gezonde voeding voor een betaalbare prijs. Het eten wordt “met zorg en liefde bereid door vakkundig personeel in een nostalgische sfeer,” laat de website weten. In oktober 2011 opende Weeva opnieuw de deuren. Een Groningse horecaondernemer zag er wel weer brood in.

Allure

De Volkskrant verwoordde in 2012 de sfeer van Weeva aldus: “Weeva heeft de allure van een Parijse brasserie met Hollandse jaren 50 trekjes. Houten vloer, lambrisering met spiegels, caféstoelen. Aan het plafond hangen houten armaturen met glazen lampenkapjes, voor de kachel ligt zowaar een Perzisch tapijtje.” Het eten wordt geserveerd in royale porties, het staat snel op tafel, de bediening is keurig en vriendelijk en de rekening valt alleszins mee.

Sorbet Weeva

Weeva presenteert daghappen voor een tientje of nog minder en er staan regelmatig stamppotten op het menu. Streekproducten vinden hun weg naar de keuken en worden in diverse gerechten verwerkt. Weeva staat zich er op voor. Dé klassieker, volgens de kaart, is de Weeva-sorbet. Het is een toren vers ijs met fruit en cassissiroop in een hoog glas. Over het restaurant zegt Weeva tegenwoordig: Waar Elkeen Eet van ’t Allerbest.

Hotel

Tegen Weeva aan en vanuit het restaurant te bereiken ligt Hotel Martini. Een bezoekje aan het restaurant is fantastisch te combineren met een overnachting in het hotel in hartje stad. Het hotel staat bol van de geschiedenis met glas-in-loodvensters, lambrizering en geschiedenis van Weeva aan de muur. Binnendoor kom je in het restaurant, waar gezandstraalde ruiten de tafeltjes van elkaar scheiden. Zelfs het raam met Nieuwsblad van het Noorden staat in het restaurant, het dagblad dat zijn geschiedenis heeft in een belendend pand aan het Gedempte Zuiderdiep.

Speciale Weeva evenementen

  • Valentijnsmenu
  • Grote Stamppotbuffet
Bron: Cover boek WeevaBron: Cover boek Weeva
Restaurant Weeva
  • Gedempte Zuiderdiep 8-10
  • 9711 HG Groningen
  • Telefoon 050 588 65 55
  • Website www.weeva.nl
  • E-mail restaurant@weeva.nl

Boek

Beno Hofman schreef in 2011 naar aanleiding van de heropening een boek over de geschiedenis van de WEEVA.
W.E.E.V.A., 140 jaar Woon- en eethuis voor allen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cover boek
  • Volkskrant.nl
  • Martinihotel.nl
  • Weeva.nl
  • Benohofman.nl
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Cover boek Weeva

Reageer op het artikel "Weeva – Woon- en eethuis voor allen in Groningen"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 15-12-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Special: Horeca
Schrijf mee!