InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Eetcultuur: Spanje

Eetcultuur: Spanje

De Spaanse eetcultuur is meer nog dan andere eetculturen misschien, beïnvloedt door omringende culturen. De Fransen in het noorden en Marokko in het zuiden hebben een belangrijke rol gespeeld bij het tot stand brengen van de moderne Spaanse eetcultuur, maar ook andere culturen speelden een belangrijke rol. Het resultaat is echter een eigen unieke cuisine.

Invloeden van buitenaf

Frankrijk en Marokko hebben, als directe buren, een belangrijke invloed gehad op het Spaanse eten. Maar de Phoeniciërs brachten al hun sauzen naar Spanje en de Grieken zorgden voor de introductie van de olijf en olijfolie. Daarnaast speelden de joodse inwoners van Spanje een niet onbelangrijke rol. De belangrijkste invloed waren echter de Moren, die Spanje eeuwenlang bezetten. Het belangrijkste product dat de Moren introduceerden was rijst. Spanje kent vele rijstgerechten, zoals de beroemde paella, waarvan er velen in de Moorse traditie wortelen. Daarnaast brachten ze specerijen zoals nootmuskaat, safraan en kaneel naar Spanje. Een belangrijk gerecht als gazpacho is van oorsprong Moors.

Christenen, Moslims en Joden

Lange tijd woonden moslims, christenen en joden relatief vredig samen in Spanje en beïnvloedden op die manier elkaars keukens. Varkensvlees wordt alleen door de christenen gegeten, maar de Spaanse manier van bereiden is vaak door moren en joden beïnvloedt.

Ontdekkingsreizen

Columbus reisde naar de Amerika’s en na hem volgden vele anderen. Deze ontdekkingsreizigers brachten tal van nieuwe producten naar Spanje, waarvan vele opgenomen werden in de Spaanse keuken. Belangrijke voorbeelden zijn tomaten, aardappelen, vanille, chocolade en diverse soorten bonen.

De Spaanse Maaltijd

La Comida
Het ontbijt is een kleinigheid, meestal bestaande uit café con leche (koffie met melk) met een broodje kaas of jam. De belangrijkste maaltijd voor de Spanjaarden is de lunch, la comida. Meestal wordt die gevolgd door een siesta, het middagslaapje. De lunchpauze in Spanje is meestal van lange duur als gevolg hiervan, twee of drie uur is zeer normaal. De lunch bestaat meestal uit meerdere gerechten, waarbij altijd brood wordt geserveerd. De maaltijd wordt meestal gevolgd door vers fruit, een zoet nagerecht en na dat alles wordt er koffie gedronken.

Tapas en La Merienda
Voor de lunch worden vaak tapas gegeten, kleine hapjes, die inmiddels internationaal zeer bekend zijn geworden. Sommige tapas zijn zeer bekend zoals batatas bravas (aardappelen met een pittige saus), tortilla española (Spaanse omelet) en gambas al ajillo (garnalen met knoflook).

La Merienda is een hapje voor laat in de middag en wordt eigenlijk vooral door kinderen genuttigd. Het diner wordt pas laat op de avond gegeten en omdat de lunch rond drie uur wordt gegeten hebben kinderen vaak al weer honger. Het gaat vaak om een broodje met ham of chorizo.

La Cena
Het diner, La Cena, wordt vaak pas na negen uur ’s avonds gegeten en is een kleinere maaltijd dan de lunch. Het bestaat vaak uit een hoofdgerecht met een salade of groentegerecht erbij. Eventueel gevolgd door fruit of flan (vanille custard).

Churros
Spanjaarden staan bekend als levensgenieters en zeker gedurende het weekend of vakantie gaan ze vaak pas zeer laat naar bed. Dat betekent dat na een avond uitgaan er vaak nog een hapje wordt gegeten: churros. Churros zijn gefrituurde pasteitjes. Meestal wordt er Chocolata Caliente (chocolademelk) bij gedronken, die dik en heet is. Ook bij het ontbijt worden regelmatig churros gegeten, vaak gedoopt in chocolade.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.ethnic-spicy-food-and-more.com/historyofspanishfood.html
  • http://spanishfood.about.com/od/discoverspanishfood/a/spain_meals.htm

Reageer op het artikel "Eetcultuur: Spanje"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 03-02-2012
Gepubliceerd: 02-02-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Eetculturen
Schrijf mee!